Is jouw webshop al klaar voor de feestdagen?

Nog maar een paar nachtjes slapen en de man met de witte baard is weer in het land. Zodra hij weer is vertrokken is het slechts 19 nachtjes slapen tot kerst. Het is dus de hoogste tijd je webshop voor te bereiden op de feestdagen. Om te zorgen dat je in de drukte en haast niets vergeet hebben wij een handige checklist opgesteld.

Voldoende voorraad

De decembermaand en de aanloop ernaartoe is voor verkopend Nederland de beste tijd van het jaar. Met een beetje inzet kun je makkelijk de hoogste maandomzet van het jaar behalen. Wees daarop voorbereid en zorg dat je ruim voldoende voorraad in huis hebt. Het zou zonde zijn als je bestellingen misloopt doordat alle hardlopers zijn uitverkocht.

Inpakservice

Gemak dient de mens. Als je alle pakjes voor een gemiddelde pakjesavond moet inpakken ben je wel even zoet. Een webshop die de bestellingen ingepakt kan leveren heeft een streepje voor op shops die dat niet doen. Bied daarom de mogelijkheid de artikelen in te pakken. Het is ook vrij gangbaar om daar een luttel bedrag voor in rekening te brengen.

Tip: Je kunt de inpakservice eenvoudig als extra optie of gerelateerd product toevoegen aan je artikelen.

Feestelijke uitstraling

Hoewel de pepernoten al geruime tijd in de stellingen van de supermarkt liggen is het misschien nog wat vroeg om je hele shop in sinterklaas- of kerstsferen op te tuigen, maar je kunt het natuurlijk wel alvast voorbereiden. Let er daarbij op dat je shop herkenbaar blijft en dat de aankleding de verkoop niet in de weg zit. Wij krijgen bijvoorbeeld nog wel eens de vraag of er dwarrelende sneeuwvlokjes kunnen worden toegevoegd. Hoewel dit technisch mogelijk is raden wij het ten zeerste af. Dergelijke scriptjes en gifjes zijn doorgaans heel zwaar en veroorzaken een merkbaar tragere site. Dit is, zeker met het oog op de toename in verkeer naar je shop, niet wenselijk.

Speciale acties, aanbiedingen en kortingen

De aanloop naar de feestdagen is het uitgelezen moment om los te gaan met speciale acties. Er wordt heel veel geshopt tijdens deze periode en je acties en aanbiedingen zullen niet alleen een groter bereik maar ook een groter effect sorteren dan tijdens de rest van het jaar. Aarzel niet en vul je homepage met speciale aanbiedingen en prijs de hardlopers extra af. Vergeet natuurlijk niet al je aanbiedingen en acties duidelijk via Facebook en Twitter te communiceren.

Liefdadigheid

De decembermaand staat natuurlijk niet alleen in het teken van kopen en krijgen. Er wordt doorgaans ook veel aandacht besteed aan mensen en dieren die het minder hebben. Het kan geen kwaad om daarbij aan te sluiten en bijvoorbeeld voor iedere bestelling een bedrag over te maken naar een goed doel. Het gebaar zal worden gewaardeerd en leidt mogelijk tot extra aandacht in de media.

< Terug naar blog

Lees ook:

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Klanten behouden na de feestdagen

In de aanloop naar Sinterklaas en kerst regent het bestellingen. In deze periode trekt je webshop heel veel nieuwe klanten. Dat is natuurlijk hartstikke leuk,… Lees meer >

Is jouw webshop al klaar voor de feestdagen?

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+