Menu

Je webshop tijdens de vakantie

Het is weer zomervakantie. Voor veel webwinkeliers is dit een lastige periode. Het aantal bestellingen neemt af doordat heel Nederland op weg is naar de zon en je wilt er zelf natuurlijk ook wel een weekje (of twee) tussenuit na een jaar hard te hebben gewerkt. Wat doe je met je webwinkel? Sluit je de virtuele deuren, verstuur je alle bestellingen pas als je weer terug bent of vraag je iemand de webshop tijdens de vakantie waar te nemen?

De virtuele deuren sluiten

De makkelijkste manier is simpelweg de virtuele deuren te sluiten. Je webshop beschikt over een ‘Werk in uitvoering’-functie. Bezoekers hebben dan geen toegang tot de webshop en krijgen een melding dat de shop is gesloten. Deze melding kun je voorzien van een eigen tekst waarin je kunt vermelden wanneer de shop weer opengaat. Zo kun je ongestoord op vakantie. Deze oplossing kan echter nogal nadelige gevolgen hebben. Niet alleen bezoekers kunnen de webshop niet meer bekijken, ook de crawlers van Google en andere zoekmachines kunnen de shop niet meer in. Het gevolg hiervan is dat je de zuurverdiende posities in de zoekresultaten kwijtraakt. Vermoedelijk krijg je deze posities wel weer terug als je de shop eenmaal weer hebt geopend maar het is nog maar de vraag of iedere pagina zijn oorspronkelijke positie weer in zal nemen. Zo loop je dus zowel tijdens je vakantie als nog enige tijd erna omzet mis doordat het verkeer uit de organische zoekresultaten drastisch zal afnemen.

Bestellingen verzenden na je vakantie

Je kunt er ook voor kiezen de bestellingen pas te verzenden als je terug bent van vakantie. Het is dan wel van belang dat je dit heel erg duidelijk in je websop vermeldt zodat klanten niet voor een onaangename verrassing komen te staan. Het probleem met deze optie is dat klanten vaak niet lezen. Je kunt het nog zo duidelijk en groot, in felgekleurde knipperende letters, in je webshop vermelden, er zullen altijd bezoekers zijn die het over het hoofd zien met boze berichten en slechte beoordelingen als gevolg. Je kunt dit wellicht goed ondervangen door adequaat op de mails te reageren tijdens je vakantie. Deze enkele uurtjes werk per dag scheelt een berg ellende. Als je kiest voor deze optie is het dus belangrijk dat je de melding zo duidelijk mogelijk in je webwinkel plaatst. Houd er ook rekening mee dat niet iedereen via de homepage binnenkomt. Een bezoekers die een bepaald product heeft gegoogled belandt waarschijnlijk direct op de productpagina. Vermeld de langere levertijd dus bij voorkeur op iedere pagina en in de bestelbevestiging.

Geef in die melding niet letterlijk aan dat je op vakantie bent. Je adres is waarschijnlijk heel eenvoudig te achterhalen en zo maak je het inbrekers wel erg gemakkelijk. Je zou kunnen kiezen voor een tekst als ‘vanwege de vakantieperiode zal uw besteling worden verzonden op …’

Bereikbaar op vakantie

Door ook tijdens je vakantie goed te communiceren met je klanten voorkom je een hoop gedoe. Zeker het afhandelen van de mail is een must. Kies daarom voor een vakantiebestemming met een goede wifi-verbinding. De mail zou je natuurlijk ook op je smartphone kunnen lezen en beantwoorden maar houd dan rekening met extra kosten voor dataverbruik in het buitenland. Niet iedere provider biedt een voordelige oplossing voor bellen en internet in het buitenland en met € 2,50 per MB (KPN buiten EU) lopen de kosten heel snel op. In dit geval zou je ook kunnen overwegen een prepaid simkaart te kopen bij een aanbieder die wel een aantrekkelijke buitenlandbundel biedt.

Iemand regelen die de webshop waarneemt

Iemand vragen de webshop waar te nemen tijdens je afwezigheid is natuurlijk de beste oplossing. Je riskeert geen teleurgestelde klanten, de posities in de zoekresultaten blijven behouden en, misschien wel het allerbelangrijkst, je mist geen omzet. Daarnaast hoef je ook niet tijdens je vakantie bereikbaar te zijn en kun je ten volste genieten van de welverdiende rust. Indien je nu (nog) geen personeel in dient hebt kun je eens rondkijken in  je directe omgeving. Misschien vindt een buurman, vriend of  familielid het leuk om de webshop te verzorgen. In ruil daarvoor kun je deze persoon natuurlijk een vergoeding geven of afspreken de winst over deze periode te delen.

Op vakantie in de achtertuin

Te  midden van alle vakantiestress zou je het bijna vergeten… vakantie is bedoeld om bij te komen. Aan een bloedheet strand aan de Italiaanse kust te stressen over je webshop is verre van rustgevend. In de achtertuin, lekker met de voetjes in een opblaasbadje en de laptop op schoot is dan een eigenlijk een veel betere oplossing. Als de verschillende suggesties in dit artikel je slapeloze nachten bezorgen kun je misschien maar beter thuisblijven. Je hebt weer een jaar de tijd om alles te regelen voor de volgende zomervakantie. Wellicht is de webshop dan zo gegroeid dat je het makkelijk kunt overlaten aan één van je werknemers.

 


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews