Live chat toevoegen aan je webshop

Misschien heb je het wel eens op een website gezien, een pop-upvenster – meestal aan de onderkant van de website – met daarin de mogelijkheid om te chatten met de eigenaar. Ook in de e-commerce lijkt deze functionaliteit steeds populairder te worden. Bij Shoppagina is het ook mogelijk om een live chat toe te voegen aan je webshop en zo nóg beter je (potentiële) klanten te bereiken!

Waarom live chat?

Allereerst kan een live chat leiden tot een lager bouncepercentage, oftewel het percentage bezoekers die na het bezoeken van de pagina waarop ze instapten deze meteen verlaten zonder naar een andere pagina gaan of ergens op te klikken. Maar nog belangrijker: met het aanbieden van een live chat zijn klanten verzekerd van een betere klantenservice. Ze hoeven namelijk niet een mail te sturen en (lang) te wachten op antwoord, wat ook de conversie ten goede komt.

1. Aanbieder kiezen

Het aantal mogelijkheden op gebied van aanbieders van live chat zijn eindeloos. Een aantal systemen zijn gratis of hebben gratis pakketten, maar de functies zijn daarbij natuurlijk meestal beperkter. Een aantal bekende voorbeelden zijn Zendesk Chat (vanaf €5 per maand), tawk.to (gratis), LiveZilla (gratis) of het Nederlandse ROBIN (vanaf €99 per maand). Het is per aanbieder verschillend welke functies er worden aangeboden, dus verdiep je eerst goed in alle functionaliteiten die belangrijk zijn voor je shop en pas daarop je keuze aan.

2. HTML snippet plaatsen

Voor de meeste live chat software is alleen het plaatsen van een stukje HTML of Javascript-code op je website genoeg. Met de HTML snippet functie is dat heel gemakkelijk! Ga in het dashboard van je webshop naar HTML Snippets en voeg een nieuwe snippet toe. Kies bij WYSIWYG editor voor ‘Nee’, voeg de code toe en sla de snippet op. Hierna voeg je de snippet toe aan de Pagina footer, zodat de live chat automatisch op iedere pagina van de webshop tevoorschijn komt. 

3. Chatten maar!

Nadat je de HTML snippet hebt toegevoegd aan de footer van je webshop, zien bezoekers (afhankelijk van welke software je gebruikt) een pop-up met daarin een chatscherm waarin ze berichtjes naar je kunnen sturen. In het dashboard van de live chat software die je gebruikt zie je vervolgens direct het binnengekomen bericht en kun je erop reageren. Probeer dit zo snel mogelijk te doen, zodat je nog meer tevreden klanten krijgt!

< Terug naar blog

Lees ook:

Ontdek de meest effectieve nieuwsbrief met een A/B-test in MailChimp

Twijfel je sterk tussen twee verschillende onderwerpregels voor je nieuwsbrief? Of ben je benieuwd op welk tijdstip je nieuwsbrieven het meest worden gelezen of… Lees meer >

Verwelkom de lente in je webshop met deze 5 tips

Hoewel het weer nog niet helemaal meewerkt, is het vanaf vandaag dan eindelijk officieel lente. Fluitende vogels, volle terrasjes en rokjesdag staan ons weer te… Lees meer >

Nog gerichter adverteren in Facebook met doelgroep ‘Betrokkenheid’

Facebook blijft maar aan de weg timmeren en dat is ook erg leuk als je jouw webshop wil promoten. Het is sinds kort mogelijk om een aangepaste doelgroep te… Lees meer >

Live chat toevoegen aan je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 401 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+