Live chat toevoegen aan je webshop

Misschien heb je het wel eens op een website gezien, een pop-upvenster – meestal aan de onderkant van de website – met daarin de mogelijkheid om te chatten met de eigenaar. Ook in de e-commerce lijkt deze functionaliteit steeds populairder te worden. Bij Shoppagina is het ook mogelijk om een live chat toe te voegen aan je webshop en zo nóg beter je (potentiële) klanten te bereiken!

Waarom live chat?

Allereerst kan een live chat leiden tot een lager bouncepercentage, oftewel het percentage bezoekers die na het bezoeken van de pagina waarop ze instapten deze meteen verlaten zonder naar een andere pagina gaan of ergens op te klikken. Maar nog belangrijker: met het aanbieden van een live chat zijn klanten verzekerd van een betere klantenservice. Ze hoeven namelijk niet een mail te sturen en (lang) te wachten op antwoord, wat ook de conversie ten goede komt.

1. Aanbieder kiezen

Het aantal mogelijkheden op gebied van aanbieders van live chat zijn eindeloos. Een aantal systemen zijn gratis of hebben gratis pakketten, maar de functies zijn daarbij natuurlijk meestal beperkter. Een aantal bekende voorbeelden zijn Zendesk Chat (vanaf €5 per maand), tawk.to (gratis), LiveZilla (gratis) of het Nederlandse ROBIN (vanaf €99 per maand). Het is per aanbieder verschillend welke functies er worden aangeboden, dus verdiep je eerst goed in alle functionaliteiten die belangrijk zijn voor je shop en pas daarop je keuze aan.

2. HTML snippet plaatsen

Voor de meeste live chat software is alleen het plaatsen van een stukje HTML of Javascript-code op je website genoeg. Met de HTML snippet functie is dat heel gemakkelijk! Ga in het dashboard van je webshop naar HTML Snippets en voeg een nieuwe snippet toe. Kies bij WYSIWYG editor voor ‘Nee’, voeg de code toe en sla de snippet op. Hierna voeg je de snippet toe aan de Pagina footer, zodat de live chat automatisch op iedere pagina van de webshop tevoorschijn komt. 

3. Chatten maar!

Nadat je de HTML snippet hebt toegevoegd aan de footer van je webshop, zien bezoekers (afhankelijk van welke software je gebruikt) een pop-up met daarin een chatscherm waarin ze berichtjes naar je kunnen sturen. In het dashboard van de live chat software die je gebruikt zie je vervolgens direct het binnengekomen bericht en kun je erop reageren. Probeer dit zo snel mogelijk te doen, zodat je nog meer tevreden klanten krijgt!

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

Live chat toevoegen aan je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+