Verzendkosten berekenen in je webshop

Als je een webshop gaat beginnen krijg je altijd te maken met verzendkosten. De bestellingen in je webshop zul je tenslotte moeten opsturen. Daarbij krijg je te maken met de tarieven, gewichten afmetingen voor brievenbuspost en pakketpost. Tevens zijn er enkele regels met betrekking tot de BTW over verzendkosten die je moet weten. Het is natuurlijk van belang dat je het juiste bedrag in rekening brengt. Dit kan kan op verschillende manieren. Om je te helpen bij het berekenen van de verzendkosten zetten we in dit artikel de verschillende methodes inclusief de voor- en nadelen op een rij en geven we ter illustratie enkele rekenvoorbeelden.

BTW over verzendkosten

Het eerste aandachtspunt bij het berekenen van de verzendkosten is de BTW. Als je de bestellingen verzendt via PostNL betaal je geen BTW over de kosten omdat PostNL is vrijgesteld van BTW. Als jij echter verzendkosten in rekening brengt bij je klanten dien je daarover wel BTW te berekenen en af te dragen. Lees het artikel ‘Webshop en BTW’ voor meer informatie.

Rekenvoorbeeld BTW verzendkosten

Als je een bestelling kunt verzenden per brievenbuspost voor € 0,69 dien je € 0,84 aan verzendkosten te berekenen. Je moet namelijk de BTW over deze verzendkosten (€ 0,15) af te dragen aan de Belastingdienst. Zo houd je dus precies € 0,69 (€ 0,84 - € 0,15) over voor de postzegel.

Variabele verzendkosten berekenen

Je kunt ervoor kiezen de verzendkosten één op één door te berekenen naar de klant. Op grond van het gewicht en formaat van de bestelde producten betaalt de klant het bedrag dat jij moet betalen voor de verzending plus de BTW natuurlijk. Een nadeel van deze methode is dat het instellen ervan veel tijd kan kosten. Je moet per product het brutogewicht (inclusief verpakkingsmateriaal) invoeren. Daarnaast dien je rekening te houden met de afmetingen van de producten. Past het ingepakte artikel door de brievenbus? En hoe zit het als meerdere kleine producten worden besteld? De afzonderlijke producten passen misschien prima door de brievenbus maar tezamen moeten de artikelen wellicht als pakket worden verzonden. In dat geval moet natuurlijk wel het juiste tarief in rekening worden gebracht.

Het kan een hele puzzel worden om de verzendkosten op deze manier te berekenen. Een bijkomend nadeel is dat de verzendkosten pas duidelijk worden op het moment dat de klant alle producten aan het winkelmandje heeft toegevoegd. Deze kosten kunnen ook nog eens variëren van € 0,84 voor een klein licht artikel tot € 8,41 (€ 6,95 plus BTW) voor een pakket. Dit kan ertoe leiden dat veel bezoekers de bestelling afbreken omdat de verzendkosten als te hoog worden ervaren.

Tarieven brievenbuspost

Gewicht Tarief
 0 - 20 gram € 0,69
20 - 50 gram  € 1,38 
50 - 100 gram  € 2,07 
100 - 250 gram  € 2,76 
250 - 2 kilo  € 3,45 

Maximale afmetingen brievenbuspost

Een pakketje dat door de brievenbus moet passen mag niet groter zijn dan 38 x 26,5 x 3,2 cm en niet zwaarde zijn dan 2 kg.

Goedkoop paketten versturen

Voor het verzenden van een pakket via PostNL betaal je normaliter € 6,95. Via je Shoppagina webshop kun je echter profiteren van de koppeling met Shops United. Je verzendt dan pakketten via DHL of PostNL vanaf € 4,50. Als je kiest voor DHL wordt het pakket ook nog eens gratis bij je opgehaald.

Meld je meteen aan voor voordelige pakketverzending >>

Vaste verzendkosten berekenen

Je kunt er ook voor kiezen om, net als Bol, een vast verzendtarief te berekenen. De klant betaalt dan bijvoorbeeld € 1,95 voor de verzending ongeacht het gewicht en formaat. Het voordeel aan deze methode is dat de verzendkosten altijd duidelijk zijn en dit dus niet voor onaangename verrassingen tijdens het bestelproces kan zorgen met alle gevolgen van dien. Een ander voordeel is dat het instellen van een vast tarief heel eenvoudig is. Je hoeft geen gewichten of afmetingen in te voeren en het kan niet misgaan. Een nadeel is dat je er rekening mee moet houden dat je het verschil tussen de jouw verzendtarief en de daadwerkelijke kosten voor de verzending moet doorberekenen in je productprijs.Hoe je dit kunt doen veruidelijken we aan de hand van onderstaand rekenvoorbeeld:

Rekenvoorbeeld vaste verzendkosten

Je biedt een artikel aan voor  € 10,00, dit artikel weegt 1 kilogram en past niet door de brievenbus. Je hanteert in je webshop een vast verzendtarief van € 1,95 exclusief BTW (= € 2,36 inclusief BTW). Je maakt uiteraard gebruik van de voordelige paketverzending van Shops United en je betaalt dus zelf € 4,95 exclusief BTW voor de verzending. In dit geval dien je de prijs van het artikel te verhogen met € 3,20 om het verschil tussen de ontvangen en de te betalen verzendkosten te compenseren. Bestelt iemand nu meer exemplaren van dit artikel dan verdien je € 3,20 per extra artikel op de verzendkosten. Hiermee kun je natuurlijk rekening houden bij het bepalen van de verkoopprijs.

Als je webshop enige tijd bestaat kun je goed nagaan wat het verschil is tussen de ontvangen verzendkosten en wat je hebt betaald. Als je in een maand bijvoorbeeld 100 bestellingen hebt gehad met een totale verkoopwaarde van € 2.500. Je hebt dan € 195 aan verzendkosten ontvangen. Stel nu dat je € 255 aan verzendkosten hebt betaald dan heb je € 60 moeten bijleggen voor de verzending. Op een omzet van € 2.500 is dat ongeveer 2,5% (60/2.500). Als je dus je verkoopprijzen met 2,5% verhoogt kom je mooi uit.

Verzendkosten berekenen in je Shoppagina webshop

Of je nu kiest voor variabele of vaste verzendkosten, in je Shoppagina webshop kun je heel eenvoudig de verzendkosten instellen. Dit doe je via Webshop > Verzendmethodes. Je kunt ervoor kiezen de kosten te baseren op het gewicht, op het aantal producten of op het orderbedrag, Het is uiteraard ook mogelijk verschillende tarieven voor verzending naar verschillende landen en gratis verzending vanaf een bepaald bedrag in te stellen. Kijk in de handleiding voor meer informatie (vanaf pagina 45). 

< Terug naar blog

Lees ook:

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch… Lees meer >

Is je webshop al klaar voor de herfst?

De zomer lijkt helaas al weer voorbij te zijn, dus we gaan ons opmaken voor het najaar. Dierendag, Halloween, Sint Maarten en op langere termijn Sinterklaas,… Lees meer >

Verzendkosten berekenen in je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 334 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+