Dat Coolblue inmiddels een begrip is geworden onder winkelend Nederland, wordt nog eens bevestigd door de aankondiging dat het bedrijf de vele afzonderlijke domeinnamen, zoals pdashop.nl en koffiecenter.nl, aan de wilgen gaat hangen. De ontwikkeling van webshop naar merk loont dus, iets wat ook jij met je webwinkel kan bereiken. Hoe? Met deze vijf tips!
Onderscheidend zijn, nieuwe ideeën proberen en ludieke acties bedenken zijn dingen die helpen jouw merk in the picture te zetten. Een extreem voorbeeld is de marketingcampagne van 3M in 2005; om hun extra stevige glas te promoten stopten ze naar eigen zeggen 3 miljoen dollar in de wand van een bushokje en daagden ze omstanders uit om het glas te breken en daarmee het geld te winnen. Voor jouw webshop is zo’n actie misschien wat overdreven, maar het geeft aan dat de gekste ideeën vaak de beste zijn!
Om professioneel over te komen is het belangrijk dat al je uitingen – zowel online als offline –continu hetzelfde uiterlijk hebben. Bedenk daarom een huisstijl en leg deze vast in een huisstijlhandboek. Voorbeelden van dingen die je in een huisstijl opneemt zijn: de kleuren die worden gebruikt, plaatsing van het logo, witranden om het logo heen en lettertypes. Deze gegevens pas je vervolgens steeds toe in onder andere facturen, e-mails en visitekaartjes.
Een mooi logo dat in één oogopslag herkenbaar is, helpt bij het creëren van een merk. Als je verstand hebt van programma’s als Adobe Illustrator en Photoshop is dat mooi meegenomen, maar zo niet dan kun je een logo laten maken of gebruik maken van websites als Fiverr (logo laten maken voor $5) en Free Logo Design (zelf gemakkelijk een logo maken). Meer informatie over het maken van een goed logo vind je hier.
Stockfoto’s kunnen mooi zijn, maar beter is het om zelf foto’s te maken of te laten maken. Unieke foto’s die niemand anders heeft kunnen de transformatie van webshop naar een merk een zetje in de goede richting geven. Hou bij het (laten) maken van foto’s rekening mee dat deze aansluiten bij je huisstijl. Je moet de foto’s namelijk kunnen combineren met de in je huisstijl gekozen kleuren en lettertypes.
Denk goed na over de manier waarop je doelgroep wil aanspreken en hou hieraan vast. Een ‘merk’ dat een duidelijk eigen taalgebruik heeft kan makkelijk worden geïdentificeerd en zorgt voor consistentie en een professioneel uiterlijk. Wanneer het je niet helemaal duidelijk is hoe je jouw doelgroep aan moet spreken is het raadzaam om bijvoorbeeld verschillende Facebookpagina’s te bekijken waar je doelgroep fan van is.