Een logo is een belangrijk middel om de naamsbekendheid van je webshop te een boost te geven. Denk maar eens aan de kracht van het appeltje van Apple, de 'swoosh' van Nike en de grote gele M van McDonald's. Het zijn logo’s die zijn uitgegroeid tot een icoon, een symbool dat vertrouwen en een zekere kwaliteit uitstraalt.
Producten en bedrijven met een bekend logo zullen altijd beter worden gewaardeerd dan wanneer ze geen herkenbaar bedrijfslogo zouden hebben.
Een logo bestaat doorgaans uit een beeldmerk en de merknaam. Een beeldmerk is een eenvoudig plaatje dat aansluit bij het aanbod van het merk. Wanneer een logo heel veel bekendheid vergaart wordt het beeldmerk automatisch geassocieerd met het merk en hoeft de merknaam niet per se erbij te worden getoond.
Om dit voor elkaar te krijgen zul je heel veel marketing moeten doen en dan nog is het de vraag of het wordt opgepikt. Een goed begin is echter het halve werk. Daarom geven we in de rest van dit artikel handige tips voor een goed logo en hebben we een aantal online logo makers op een rijtje gezet.
Een goed beeldmerk is vooral herkenbaar. De appel van logo heeft een hap eruit omdat het anders te veel op een kers lijkt. De leeuw van de ING kan niet worden aangezien voor een tijger. Wanneer het beeld eenduidig is kan er geen verwarring ontstaan over wat het voorstelt. Hoewel de bekende logo’s niet allemaal direct gerelateerd zijn aan het aanbod kan het voor jouw webshop wel een verstandige zet zijn.
Kies een beeld dat direct duidelijk maakt wat je verkoopt. Verkoop je schoenen, dan is een grafische weergave van een schoen een voor de hand liggend beeldmerk. Ben je op zoek naar een mooi icoon? Op websites als IcoMoon en IconFinder kun je heel veel gratis en goedkope icoontjes vinden. Let er wel op dat je altijd een icoon kiest dat ook voor commerciële doeleinden mag worden gebruikt.
Hoe minder toeters en bellen je logo bevat, hoe beter mensen deze zullen herkennen en onthouden. Een minimalistisch design gebruikt een beperkt aantal kleuren, vormen en karakters. Denk bijvoorbeeld aan de drie zwarte strepen van Adidas. Ook het gebruik maken van ‘negatieve ruimte’, witruimte met een herkenbare vorm, werkt erg goed. Een goed voorbeeld daarvan is het logo hieronder, van chocolademerk Toblerone. Kun jij de beer vinden?
Een beeldmerk is niet altijd nodig. Er zijn een aantal grote merken, zoals Coca-Cola en Ray-Ban, die enorme naamsbekendheid hebben verkregen zonder een sprekend beeldmerk. De logo’s van deze merken zijn toch heel herkenbaar: de krullerige letters van Coca-Cola zijn een icoon geworden voor deze frisdrank.
Wanneer je voor deze optie kiest is het van belang een sprekend, uniek en herkenbaar lettertype te kiezen. Op Google Fonts kun je heel veel gratis lettertypen vinden en downloaden. Ook bij het kiezen van een lettertype is het belangrijk om te weten of het is toegestaan deze commercieel te gebruiken.
Een logo laten ontwerpen door een professioneel ontwerpbureau kan honderden of zelfs duizenden euro’s kosten. Maar er is ook een mogelijkheid om voor enkele euro’s een logo te laten ontwerpen. Op het platform Fiverr bieden heel veel mensen hun diensten aan en daar zitten ook veel ontwerpers tussen die een logo kunnen ontwerpen.
Uiteraard krijg je geen garantie en zul je het moeten doen met het resultaat. Je zou natuurlijk ook bij meerdere ontwerpers een logo kunnen aanvragen, waarna je vervolgens de mooiste kiest. Soms kun je ook nog een aantal keer gratis het ontwerp laten aanpassen zodat het helemaal aan je wensen voldoet.
Een leuke, maar wel wat ingewikkeldere manier om een eigen logo te maken, is door gebruik te maken van een grafisch programma zoals Adobe Illustrator. Hiermee heb je vrijwel onbeperkte mogelijkheden qua vormen, illustraties, lettertypes, kleuren en effecten. Hierdoor kun je een uniek logo maken dat je bovendien oneindig kunt vergroten. Wil je aan de slag gaan met Illustrator, dan zijn er gelukkig talloze handleidingen en filmpjes die je erbij helpen. Deze vind je door in Google op bijvoorbeeld ‘illustrator logo tutorial’ te zoeken.
Heb je geen kennis van programma's als Illustrator of geld voor een professionele designer? Gebruik dan een van de talloze websites waarop je gratis je eigen logo kunt maken. Hieronder lichten we 5 uitstekende opties uit.
Een simpelere website om je logo te maken bestaat haast niet. Je zoekt in de Logo Maker van Ucraft simpelweg een icoon dat relevant is voor je webshop en vult vervolgens je merknaam in een tekstveld in. Vervolgens kun je nog van alles aanpassen zoals het lettertype, de kleur van je icoon, tekstkleur en ook kun je de afbeelding ten opzichte van de tekst verplaatsen of het formaat wijzigen. Je vindt deze logo maker hier!
Deze logo maker is vergelijkbaar met die van Ucraft. Allereerst vul je je merknaam in, vervolgens zoek je er een passend icoon bij. Je hebt de keuze uit meer dan een miljoen afbeeldingen, dus er zit altijd wel iets tussen voor jouw webshop. Ook op deze website kun je allerlei aanpassingen doen aan de tekst, kleuren en formaten. Je vindt Logomakr op deze website.
Krijg je het op de vorige twee websites niet voor elkaar om een mooi logo voor je webwinkel in elkaar te zetten? Geen zorgen; we hebben er nog 3 voor je, waaronder LogoMaker. Er is ook een Nederlandstalige versie van deze website beschikbaar, zodat het wellicht nog wat makkelijker is om een logo te maken. Wel zien sommige iconen waaruit je kunt kiezen er misschien wat ouderwets uit. Je vindt de website hier.
Deze website kenmerkt zich vooral door de prachtige symbolen die je tot je beschikking hebt. Je kunt alle symbolen filteren door een bepaalde categorie aan te klikken. Heb je net als in dit voorbeeld ook een webshop met sportartikelen, dan klik je logischerwijs op de categorie ‘Sports and Adventure’. Hierna kies je het symbool dat het beste bij jouw tak van sport past. Je kunt hier gebruik maken van Online Logomaker.
De laatste logo maker van dit lijstje is zeker niet de minste. Qua gebruiksgemak is deze te vergelijken met de logo maker van Ucraft, maar je hebt behoorlijk wat andere iconen en afbeeldingen tot je beschikkingen. Daarnaast is het ook mogelijk om vormen toe te voegen, zodat je jouw logo wat eenvoudiger kunt houden. Probeer het hier uit!