Menu

7 stappen om te volgen als je webshop niet vindbaar is in Google

Als je webshop niet of slecht vindbaar is in de zoekresultaten van Google, is dat enorm frustrerend. Zeker als je niet weet waar het aan ligt of wat je eraan moet doen. Er bestaat helaas geen knop om je pagina’s op magische wijze (hoog) in de zoekresultaten te laten vertonen, maar als je de stappen in dit artikel volgt kun je jouw kansen op succes wel drastisch verhogen!

Stap 1. Analyseer je concurrentie

Dat je niet rankt op belangrijke zoekwoorden, wil niet altijd zeggen dat er iets mis is met je webwinkel. Het zou namelijk ook kunnen dat er bij de zoekwoorden waarop je probeert te scoren simpelweg veel concurrentie is. Je kunt een inschatting maken hoe groot de concurrentie is, door te googelen op je belangrijkste zoekwoorden en te kijken hoe veel resultaten dit oplevert. Kort door de bocht is een zoekterm met veel resultaten eentje waarop veel concurrenten hun website hebben geoptimaliseerd, zoals bij de zoekterm telefoonhoesje het geval is:

Een andere manier om de concurrentie op zoekwoorden te bepalen, is door deze in te vullen in de zoekwoordplanner van Google Ads. In de tabel zie je vervolgens een kolom ‘Concurrentie’, waaronder bij ieder zoekwoord wordt weergegeven of de concurrentie Laag, Normaal of Hoog is. Daarnaast is ook de hoogte van de CPC (Cost per Click), in Ads aangegeven als Bod voor boven aan de pagina, een goede indicatie voor hoe moeilijk het is om een goede positie te krijgen voor een zoekwoord.

Is het waarschijnlijk dat je door veel concurrentie slecht scoort op je zoekwoorden? Dan is het de moeite waard om je te gaan focussen op long tail zoekwoorden, zodat je op die manier toch verkeer naar je webshop kunt krijgen.

Stap 2. Bekijk of je pagina’s worden geïndexeerd

De eerste stap die je moet doen is controleren of je website en pagina’s überhaupt worden geïndexeerd door Google. Allereerst kun je de zoekopdracht site:jouwwebshop.nl invullen in Google, waarna alle pagina’s worden getoond die worden geïndexeerd. Om te checken of een specifieke pagina wordt geïndexeerd, kun je bijvoorbeeld site:jouwwebshop.nl/webshop/jeans invullen. Om te zien welke pagina’s op specifieke zoekwoorden te vinden zijn voer je bijvoorbeeld site:jouwwebshop.nl jeans in.

Om erachter te komen waarom bepaalde pagina’s niet worden geïndexeerd ga je naar Search Console en klik je onder het tabblad ‘Index’ op ‘Dekking’. Daar vind je een overzicht van fouten die Google bij jouw website heeft ontdekt, bijvoorbeeld een lijst van pagina’s die de ‘noindex’-status hebben en dus niet kunnen worden geïndexeerd. Om deze wel door Google te laten opnemen in de zoekresultaten, ga je in het dashboard van je shop naar de betreffende pagina en zet je onder het tabblad ‘Meta data’ het vakje bij NOINDEX uit.

Je kunt Google ook een handje helpen met het indexeren van je pagina’s door de sitemap van je webshop te uploaden in Search Console. Hoe je dat doet lees je hier

Stap 3. Kijk kritisch naar de teksten op je pagina’s

Wanneer je pagina’s wel worden geïndexeerd, maar niet of slecht te vinden zijn op bepaalde zoekwoorden, moet je de teksten op je website grondig inspecteren. Op de homepage is het bijvoorbeeld aan te raden om minimaal 300 woorden tekst te plaatsen, waarin je op een natuurlijke manier het belangrijkste zoekwoord van die pagina verwerkt. ‘Natuurlijk’ wil zeggen dat je een goede balans vindt tussen het totaal aantal woorden en het aantal keren dat je zoekwoord erin staat. Onze SEO-tool helpt je daarbij. Deze geeft namelijk aan wat de trefwoorddichtheid van je pagina is en of dit percentage te laag, of juist te hoog is.

Behalve de zoekwoorden in je tekst is ook de verdere inhoud belangrijk. De content in je webshop, of het nou op een (product)pagina of in een blog artikel is, moet relevant en waardevol zijn. Google wordt namelijk steeds beter in het herkennen van waardevolle content. Als jouw teksten aansluiten en antwoord geven op vragen van bezoekers, heb je een goede kans dat jouw pagina beter wordt geïndexeerd in de zoekmachines.

Stap 4. Leg je URL’s en websitestructuur onder de loep

Het is niet alleen belangrijk om je belangrijkste zoekwoorden in de tekst op een pagina te verwerken, ook de URL draagt bij aan een goede vindbaarheid van je webshop. Wanneer je hier je belangrijkste zoekwoorden in zet, kan Google beter inschatten voor welke zoektermen deze pagina relevant is.

Ook waardeert Google websites op hoe de structuur daarvan eruit ziet. Een duidelijke en logische structuur zorgt ervoor dat de crawler beter begrijpt welke pagina’s er op je website staan en welke belangrijk zijn (lees meer over onder andere crawlers in ons artikel Hoe werkt Google?). Bij het optimaliseren van je websitestructuur hoort ook het optimaliseren van je productcategorieën, waarover je in dit artikel alles kunt lezen.

Stap 5. Controleer je webshop op duplicate content

Een ander fenomeen dat schadelijk kan zijn voor je positie in Google is duplicate content, ofwel: dubbele content. Het houdt in dat er op meerdere plekken in je webshop dezelfde stukken tekst staat. Google zelf omschrijft duplicate content als “substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken.”

Duplicate content treedt vaak onbewust op en gelukkig heeft Google dat meestal ook door, waardoor je niet meteen gestraft wordt. Wel is het zo dat voor de ‘dubbele’ pagina’s altijd slechts één pagina wordt geïndexeerd die Google als meest relevant voor de betreffende zoekopdracht ziet. Maar dit is misschien niet de pagina die jij ook als het belangrijkste beschouwt. Het is daarom zaak om koste wat kost duplicate content te voorkomen, zodat je zelf de controle houdt.

Stap 6. Beoordeel alle links op je website

Links zijn een essentiële factor voor Google om te bepalen hoe goed je website wordt geïndexeerd en gerangschikt in de zoekresultaten. Hierbij maken we voor het gemak even onderscheid tussen drie soorten links: interne links, externe (of uitgaande) links en backlinks.

Interne links
Interne links zijn alle links op je site die verwijzen naar een andere pagina in je webshop. Een link van je homepagina naar een categoriepagina, productpagina of cornerstone content is bijvoorbeeld zo’n interne link. Het op meerdere plekken in je webwinkel linken naar specifieke pagina’s helpt Google om deze gemakkelijker te vinden en hiermee geef je bovendien een signaal af dat dit belangrijkste pagina’s zijn. Daarbij is het overigens wel belangrijk dat je de juiste ankerteksten gebruikt. Meer informatie: Het belang van interne linkbuilding.

Externe links
Externe links zijn, je raadt het al, links die naar andere websites verwijzen. Vroeger werd gedacht dat externe links een negatieve invloed hebben op de waarde van je eigen pagina’s. Hierdoor gaven veel website eigenaren dit soort links in de meta data een nofollow tag, waardoor de crawler van Google deze links niet volgden. Inmiddels zijn veel SEO-experts het erover eens dat externe links juist kunnen bijdragen aan een hogere waardering – mits deze links verwijzen naar pagina’s die een bepaalde autoriteit hebben, betrouwbaar zijn en waardevolle aanvullende informatie bevatten.

Backlinks
Als laatste hebben we nog backlinks, of in het Nederlands: inkomende links. Dit zijn links van andere websites naar jouw webshop toe. Vroeger was de hoeveelheid van backlinks belangrijker dan de kwaliteit, met als gevolg dat websites talloze links kochten of lieten plaatsen op startpagina’s. Dat heeft inmiddels weinig zin meer en kan in bepaalde gevallen zelfs schadelijk zijn voor je rankings. Backlinks die op een natuurlijke manier zijn verkregen, door goede blogartikelen te schrijven bijvoorbeeld, kunnen daarentegen wél een boost geven aan je vindbaarheid. Meer tips voor het krijgen van backlinks vind je in het artikel Linkbuilding: de 5 belangrijkste do’s en dont’s.

Stap 7. Check of je website een ‘penalty’ heeft gekregen

Wanneer je alle hiervoor beschreven stappen hebt gevolgd en kunt concluderen dat je slechte vindbaarheid een andere oorzaak heeft, kun je nog bekijken of Google je een zogeheten penalty heeft gegeven. Een zeer onwaarschijnlijk scenario, omdat over het algemeen alleen websites worden bestraft die bijvoorbeeld links naar hun domein hebben gekocht, spam plaatsen of gebruik maken van niet toegestane SEO-trucjes.

Je kunt in Search Console bekijken of aan jouw website een penalty is uitgedeeld. Dat zie je onder het tabblad ‘Handmatige acties’. Op deze pagina van Google zie je een overzicht van alle mogelijke meldingen die hier tevoorschijn kunnen komen en hoe je deze verhelpt. Hierna kun je Google verzoeken om je website78 opnieuw te beoordelen, wat maximaal twee weken kan duren.

Geduld is een schone zaak

Na het volgen van de in dit artikel beschreven stappen, en sowieso na alle wijzigingen die je aanbrengt aan je website, is het cruciaal om geduldig af te wachten wat Google ermee gaat doen. Het is absoluut geen uitzondering dat het weken of zelfs maanden kan duren voordat je pas veranderingen gaat zien in je zoekmachineposities. Het is zeer onverstandig om na een aantal dagen of weken je hele website weer om te gooien als je merkt dat deze nog niet is gestegen in de zoekresultaten. Geef het tijd, veel tijd. Daar pluk je uiteindelijk de vruchten van.

Vraag het Shoppagina
Zit je al tijden met een vraag, maar heb je het antwoord nog nergens kunnen vinden? Of wil je dat we een bepaald onderwerp wat verder uitpluizen? Stuur dan een mailtje naar info@shoppagina.nl en wie weet behandelen we het op onze blog!

< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews