Krijg je maar geen bezoekers op je website of klanten in je webwinkel via de gebruikelijke promotiekanalen? Of te weinig? Dan vind je in dit artikel misschien wel jouw ‘ei van Columbus’! Wanneer je deze unieke manieren van promotie toepast weet je in ieder geval zeker dat er maar weinig anderen het zo doen.
Heb je wel eens een vieze auto gezien waarop iemand een leuke boodschap heeft geschreven? Waarom zou jij dat niet ook doen? Dit is hoe je het doet: zet je logo op een stuk karton, snijd deze uit, leg het sjabloon op het meest vieze gedeelte van een auto en poets dat gedeelte schoon. Nu zien honderden voorbijgangers jouw beeldmerk, totdat de eigenaar van de auto naar de wasstraat gaat.
Dat het vaak kinderen zijn die stoepen opvrolijken met de prachtigste stoepkrijtcreaties, wil niet zeggen dat je ooit te oud bent om dat ook te doen. Zeker niet als je hiermee ook nog nieuwe klanten kan krijgen. Leen dus snel het doosje stoepkrijt van je neefje (tip: geef deze wel weer terug) en kalk op iedere hoek van de straat je reclameboodschap met daarbij je website op de tegels of het asfalt.
Wat is er nou een betere plek voor advertenties dan je eigen lichaam? Loop daarom snel naar de dichtstbijzijnde tattoo shop en laat het logo van je webshop vereeuwigen in je huid. Vergeet er niet een QR-code bij te zetten, zodat mensen je tatoeage kunnen scannen en direct kunnen beginnen met bestellen! Wees je er wel van bewust dat je daarna nooit meer je bedrijfsnaam kunt veranderen. Vind je het toch wat permanent, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor een tijdelijke tattoo.
Krijg je maar geen genoeg van het schrijven van bijvoorbeeld artikelen voor je blog? Probeer dan eens iets nieuws, namelijk het schrijven van een boek. Je kunt hierbij alle kanten op: bijvoorbeeld met een kookboek, een roman, een kinderboek of een boek over fashion. Ben je niet zo’n schrijfwonder? Zoek dan een woordkunstenaar die jouw ideeën vertaalt naar meeslepende literatuur die de naamsbekendheid van je merk een boost geeft.
Als je met je auto door heel het land rijdt, is het zonde om daar niks mee te doen! Laat dus autostickers of –magneten maken van je logo en domeinnaam, plak ze op je bolide en zoek eens de avond- of ochtendspits op. In de file zullen andere weggebruikers sneller om zich heen kijken en dus ook jouw logo zien prijken op je auto. Zeker de auto achter je zal waarschijnlijk je logo en domeinnaam niet meer vergeten en als hij thuis is meteen je website bezoeken!
Als je honderden euro’s uitgeeft aan online advertenties, dan kun je vast ook wel wat missen om iemand offline voor je te laten adverteren, niet waar? Er is zonder twijfel iemand die je bereid kunt krijgen om een T-shirt met daarop het logo van je webshop te dragen daarmee drukke openbare plekken te bezoeken.
Je hebt ongetwijfeld wel eens gegoogeld op je eigen naam, toch? Dan ben je zeker niet de enige. Kies daarom een aantal veel voorkomende namen, maak een campagne in Google Ads (voorheen AdWords) en voeg deze als zoekwoorden toe aan je advertentie. Per naam stel je dan bijvoorbeeld als titel in: “Hoi Jan de Vries! Nieuwe schoenen nodig? We hebben precies wat je zoekt.” Persoonlijkere manieren van promotie hebben wij nog niet gezien!