Menu

Checklist voor een goede voorbereiding op de feestdagen

De dagen worden korter, het weer wordt natter en de kinderhartjes beginnen langzamerhand weer sneller te kloppen. De feestdagen komen eraan! Aangezien de pepernoten tegenwoordig in september al in de supermarkt liggen, kun je er met je webwinkel niet vroeg genoeg bij zijn. Daarom deze checklist voor een goede voorbereiding!

1. Maak een planning

De tijd van feestdagen is vaak een chaotische periode. Zorg er daarom voor dat je de komende maanden precies weet wat je moet gaan doen door dit in een duidelijk schema te verwerken. Schrijf bijvoorbeeld per week op welke berichten je op social media wilt plaatsen, welke blogartikelen je wilt schrijven en wanneer je de nieuwsbrieven wilt versturen.

2. Stem je aanbod af op de verwachte vraag

In de aanloop naar Sinterklaas en kerst knalt het aantal online bestellingen omhoog (tegenwoordig ook tijdens Black Friday en Cyber Monday), dus daarom is het belangrijk dat je jouw voorraad ruim van tevoren afstemt op het verwachte aantal bestellingen. Heb je met je webshop al een of meerdere keren de feestdagen-gekte ‘overleefd’? Koop dan producten die vorig jaar snel uitverkocht raakten dit keer ruimer in!

3. Pas je uitstraling aan

Om de bezoekers van je social media accounts en webshop in de sfeer te laten komen van de feestdagen, is het goed om de visuele middelen hierop aan te passen. Zet bijvoorbeeld een Sinterklaasmijter op je logo, voeg mooie ‘kerstachtige’ foto's toe aan de carrousel op de homepagina van je webshop of upload een omslagfoto op je Facebookpagina met vuurwerk en champagne.

4. Promoot je webshop

Heb je al betaalde promoties en advertenties lopen via Google Ads en/of Facebook? Dan is het goed om deze de komende tijd uit te breiden. Tijdens de feestdagen zijn er andere en aanvullende zoekwoorden waarop je je met je webshop kunt richten. Denk bijvoorbeeld aan ‘gadgets voor kerst’ en ‘sinterklaas cadeau’.

5. Stuur op maat gemaakte e-mails

Niet alleen je nieuwsbrieven kun je afstemmen op feestdagen als Sinterklaas, kerst en oud en nieuw, het is ook leuk om je ‘standaard’ mailtjes hierop aan te passen. Verander bijvoorbeeld je verlaten winkelwagentjes-mail op onderstaande manier in de periode voor Sinterklaas:

6. Schrijf alvast blogartikelen

In de feestmaand december zijn veel mensen op zoek naar inspiratie voor cadeaus, gedichten en surprises. Of misschien hebben ze zelfs advies nodig voor hun eigen verlanglijstje! Begin nu alvast met het schrijven van verschillende artikelen die op dat soort onderwerpen gericht zijn, zodat je deze tegen die tijd alleen nog maar op je blog hoeft te plaatsen en delen op sociale media.

7. Win oude klanten terug

Maak een lijst van mensen in je nieuwsbrief die al enige tijd geen bestellingen meer bij je hebben geplaatst. Stuur deze oude klanten vervolgens een specifiek aan hen gerichte e-mail dat er een feestdagen sale aankomt of ‘lok’ ze weer naar je webshop met een kortingscode die in de periode voor de feestdagen alleen door hen te gebruiken is!

8. Activeer een live chat functie

Rondom de feestdagen zul je hopelijk meer klanten in je webshop krijgen. Maar, meer klanten betekent helaas ook een grotere kans op problemen en klachten. Daarom is het noodzakelijk dat je goed bereikbaar bent via meerdere kanalen, zoals een live chat op je website. Bezoekers kunnen zo direct via je webshop een vraag stellen, zonder dat ze je hoeven te bellen of mailen.

9. Hou je concurrenten in de gaten

Eerder schreven we al dat het analyseren van je concurrenten heel leerzaam is en ervoor kan zorgen dat je de competitie overtroeft op hun zwakke punten. Ook tijdens de feestdagen is dit een manier waarop je kunt profiteren van de steken die ze laten vallen. Ga al je concurrenten bij langs en analyseer hoe zij de afgelopen jaren tijdens de feestdagen hun marketing, aanbod en klantenservice hebben aangepakt.

10. Behoud je klanten

Nieuwe klanten winnen is leuk, maar ervoor zorgen dat ze ook na de hectische feestdagen bij je terugkomen is nóg leuker! Klanten behouden is niet alleen goedkoper, het is ook een manier om een nog groter publiek te bereiken door middel van mond-tot-mond reclame. Wanneer je de klant na de feestdagen een bedankmail stuurt en ze zo goed mogelijk helpt met eventuele problemen, is deze sneller geneigd anderen over je te vertellen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews