Een webshop is niet compleet zonder mooie foto’s. Maar waar vind je die? Je eerste ingeving is misschien om te zoeken op Google Afbeeldingen, maar dit is riskant. De meeste foto’s zijn auteursrechtelijk beschermd en mag je niet zomaar gebruiken. Om te voorkomen dat je een schadeclaim aan je broek krijgt (die is vaak niet mals), is het noodzakelijk om goed op te letten welke foto’s je in je webwinkel zet. In dit artikel vind je tips en als afsluiter een enorme lijst met websites waarop je gratis en rechtenvrije foto’s kunt vinden!
Maak je zelf foto’s of heb je een werknemer die dat voor je doet? In dat geval zijn de foto’s helemaal van jou en mag je ze zonder beperkingen gebruiken. Bovendien kan je dit op je eigen manier aanpakken en heb je zelf invloed op het resultaat. Geen idee hoe je dat aanpakt? Bekijk dan onze handige productfotografie checklist voor webshops!
Vaak heeft de leverancier van je producten al zelf productfoto’s laten maken die je – eventueel tegen betaling – kunt gebruiken. Overleg daarvoor met je leverancier en zorg ervoor dat je duidelijk op papier hebt tegen welke voorwaarden je hun afbeeldingen mag gebruiken. Een nadeel kan zijn dat je nu dezelfde foto's in je shop gebruikt als een concurrent die bij de zelfde leverancier afneemt. Je kunt dit checken door de foto te uploaden in Google's zoekmachine voor afbeeldingen. In dat geval kun je misschien toch beter je eigen foto's gebruiken.
Er zijn veel websites waar je foto’s los kunt kopen of een abonnement kunt afsluiten. Als je een royalty-free foto koopt, betaal je in feite voor de rechten om deze foto onbeperkt te gebruiken. Bekende websites zijn bijvoorbeeld Shutterstock en Getty Images. Hier vind je naast rechtenvrije foto’s ook foto’s die wél onder bepaalde voorwaarden vallen. Denk aan foto’s die je wel mag gebruiken, maar niet voor commerciële doeleinden of de eis dat je de naam van de fotograaf moet vermelden. Let hier dus goed op voordat je een of meerdere foto’s koopt.
Veel fotografen bieden hun werk onder een ‘Creative Commons’ licentie aan. Dit betekent dat je hun foto’s mag gebruiken, onder de voorwaarden die ze zelf stellen. Zo mag je sommige foto’s alleen voor niet-commerciële doeleinden gebruiken. Op de website van Creative Commons staat overzichtelijk welke soorten licenties er zijn en wat deze inhouden. Gebruik je een foto met een CC-licentie, dan is het wel zo netjes om de fotograaf dit te laten weten.
Misschien is het voor je webshop niet altijd relevant, maar je kunt ook gebruik maken van foto’s uit het publiek domein. Als een foto zich in het publieke domein bevindt, wil dat zeggen dat de maker ervan meer dan 70 jaar geleden is overleden, waardoor het auteursrecht is komen te vervallen. Die foto’s mag je in principe dus vrij gebruiken, zonder beperkingen. Een handige optie als je bijvoorbeeld een foto nodig hebt voor in de carrousel of bij een blogartikel.
Een wat duurdere optie is om een fotograaf de opdracht te geven (sfeer)foto’s te maken van jouw producten, of andere foto’s om bijvoorbeeld een blogartikel visueel te ondersteunen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat je jouw specifieke wensen duidelijk kan maken en de fotograaf hiermee aan de slag gaat. Leg dan wel duidelijk (en schriftelijk) vast wie de rechten bezit.
We hebben het halve internet afgestruind op zoek naar websites waarop je gratis rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden en zijn tot een enorme lijst gekomen. Wel moeten we hierbij zeggen dat je alsnog altijd goed moet kijken hoe het met de rechten zit. Extra voorzichtig moet je zijn met foto’s waarop mensen te zien zijn. In dat geval heb je namelijk een model release nodig en deze is op onderstaande websites vaak niet aanwezig.