Menu

Gele review-sterren door update verdwenen uit zoekresultaten Google

Het is je misschien al opgevallen: waar bij veel websites voorheen gele sterren te zien waren in de zoekresultaten van Google (rich snippets), zijn deze sinds korte tijd voor een groot gedeelte verdwenen. Ook wanneer jouw webshop die sterren had, zijn ze nu waarschijnlijk verdwenen. In dit artikel leggen we uit wat er aan de hand is.

Wat zijn review snippets ook alweer?

De rich review snippets in de zoekresultaten van Google gaven consumenten voorheen een beeld van hoe anderen de betreffende webshop of website beoordelen. Deze werden getoond als gele sterren onder de paginatitel en URL, zie onderstaand voorbeeld. Een goede manier om op te vallen tussen zoekresultaten die zo’n snippet niet hebben.

‘Self-serving’ reviews niet meer toegestaan

Google laat weten dat ze zogeheten ‘self-serving’ reviews niet meer zullen tonen in de zoekresultaten. Met self-serving reviews worden reviews bedoeld die alleen in het belang zijn voor de website waarop ze te zien zijn. Google legt het zo uit: “We noemen beoordelingen ‘zelfbediening’ wanneer een beoordeling over partij A op de website van partij A wordt geplaatst - hetzij rechtstreeks in hun opmaak, hetzij via een ingebouwde widget van een derde partij.”

Vooral de dikgedrukte tekst is belangrijk, omdat dit precies de manier is waarop je met een webshop sterren kunt laten tonen bij jouw webshop. Door het gebruiken van een HTML-snippet, bijvoorbeeld die van Feedback Company of WebwinkelKeur, wordt namelijk een stukje code in je website geplaatst die door Google werd gelezen en gebruikt om het aantal sterren, het gemiddelde cijfer en het aantal reviews in de zoekresultaten te tonen. Maar, sinds de update wordt deze code genegeerd als Google van mening is dat het om self-serving reviews gaat.

Dat betekent dus dat reviews die je via een van de reviewplatformen verzamelt, voortaan niet meer als sterren zullen worden getoond bij jouw webshop in de zoekresultaten. Wel zullen deze nog bij jouw pagina op de review-website zelf zichtbaar zijn. Dus zo:

Waarom doet Google dit?

Google beweert dat de aanwezigheid van sommige reviews met de zogeheten LocalBusiness en Organisation schema’s in de structured data (meer hierover in dit blogartikel van WebwinkelKeur) op een site, bedoeld zijn om het bedrijf en niet de consument ten goede te komen. Omdat dit soort reviews volgens Google niet consumentgericht zijn, zullen deze niet meer worden getoond in de zoekresultaten. Heel jammer, maar niks aan te doen. Betekent dit dat je dan maar moet stoppen met reviews verzamelen via WebwinkelKeur of Feedback Company? Absoluut niet!

Reviews nog steeds van groot belang

Hoe vervelend het ook is dat Google dit besluit heeft genomen, de meerwaarde van die gele sterren in de zoekresultaten vallen in het niet bij het belangrijkste doel van reviews: vertrouwen wekken. Consumenten die onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van een webshop kijken vaak toch niet alleen naar de sterren, maar gaan ook naar de daadwerkelijke feedback-verzamelwebsites om een aantal reviews te lezen. Blijf dus ook vooral reviews verzamelen en tonen op je webshop!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 603 reviews