Menu

7 tips om (meer) reviews voor je webshop te verzamelen

Wil je iets bestellen bij een onbekende of nieuwe webshop? De kans is groot dat je dan eerst de reviews leest die anderen over de webwinkel hebben geschreven. Daarom is het verzamelen van reviews ook voor jouw webshop van groot belang. Als je er niet uit komt, geen paniek! Met deze 7 tips sleep jij binnen mum van tijd een flink aantal beoordelingen binnen.

1. Koppel je webshop met een reviewplatform

Allereerst is het belangrijk dat je aangemeld bent bij een systeem waarmee je de reviews kunt plaatsen. Google Mijn Bedrijf is sowieso handig om te gebruiken, omdat je daarmee in Google Maps zichtbaar wordt en mensen daarop ook een beoordeling kunnen plaatsen.

Behalve Google Maps zijn er ook een aantal (betaalde) platformen waarmee je reviews kunt verzamelen. De gegevens daarvan worden door Google gebruikt om sterren (rich snippets) te tonen in de organische zoekresultaten. Verschijnen deze sterren bij jouw webshop, dan zal deze meer opvallen en is de kans groter dat erop wordt geklikt. Daarnaast wekt het direct vertrouwen op bij potentiële klanten wanneer ze zien dat je een hoge gemiddelde beoordeling hebt.

Je kunt met Shoppagina jouw webwinkel koppelen met Feedback Company, KiyOh en WebwinkelKeur.

2. Vraag klanten na hun bestelling om een review

Met de koppelingen met Feedback Company, KiyOh en WebwinkelKeur kun je gemakkelijk klanten automatisch vragen een beoordeling te geven. Het is echter niet handig om deze persoon direct na zijn of haar bestelling een mail te sturen met de vraag om een review achter te laten. Het is beter om deze uitnodiging een paar dagen later te versturen. De klant heeft dan het product ontvangen en is in de gelegenheid geweest het te bekijken en te gebruiken. Als er iets is misgegaan met de bestelling heb je nog tijd het op te lossen voordat het bericht wordt verzonden. 

De tekst van de uitnodiging kun je zelf aanpassen. Wees creatief, grappig of opvallend hierin! Onderstaande mail van douwesdump.nl is een goed voorbeeld van een lekker luchtige manier om naar een review te vragen.Voorbeeld uitnodiging reviews per mail

3. Stuur iets mee met een bestelling

We schreven eerder al dat je iets extra’s mee kunt geven bij een bestelling van een klant, maar je kunt natuurlijk ook van die gelegenheid gebruik maken om op een leuke manier naar een klantenbeoordeling te vragen! Stop bijvoorbeeld een handgeschreven briefje of kaartje mee waarin je je klant vraagt of ze een review willen plaatsen. Of zoals het Chinese bedrijf dat ons onderstaand kaartje stuurde:

Voorbeeld uitnodiging reviews Chinese verkoper

4. Beloon klanten die een review plaatsen

Om de drempel voor het plaatsen van een beoordeling te verlagen én je klanten te laten terugkeren bij jouw webwinkel, is het geven van een beloning een goed middel. Stel dat je voor iedere review een kortingscode van 10% teruggeeft, dan zijn mensen sneller geneigd ook daadwerkelijk een beoordeling te schrijven. Bijkomend voordeel is dat mensen waarschijnlijk positievere reviews plaatsen wanneer ze ervoor worden beloond. En vervolgens komen ze ook nog eens terug om met die kortingscode een nieuwe bestelling te plaatsen!

5. Maak er een winactie van 

Consumenten op het internet kijken vaak naar de reviews van een webshop voordat ze er iets gaan bestellen. Zeker als je net bent begonnen kan het lastig zijn om reviews te verzamelen. Om snel meerdere beoordelingen binnen te halen is het een goed idee een leuke winactie te bedenken die je via social media promoot. Bijvoorbeeld:

“Plaats voor 31 oktober een bestelling en laat een review achter.
Degene met de leukste, grappigste of 
meest creatieve review
gaat er vandoor met deze handige powerbank t.w.v. €24,95!”

6. Reageer op alle reviews

Om nader tot je klanten te komen en ervoor te zorgen dat ze zich serieus genomen en gewaardeerd voelen, is het aan te raden om op alle beoordelingen persoonlijk te reageren. Wanneer jouw webshop de hemel in wordt geprezen - hartstikke leuk! - bedank diegene dan voor de complimenten. Het zorgt er bovendien voor dat anderen sneller geneigd zijn om ook een leuke, positieve review te plaatsen.  

7. Ga op een goede manier met negatieve reviews om

Toch een negatieve review ontvangen? Kan gebeuren. Blijf rustig en denk goed na hoe je hierop gaat reageren. Negatieve reviews die worden geplaatst via de in dit artikel genoemde reviewsystemen worden sowieso eerst in quarantaine gezet. Zo krijg je de kans om eventuele problemen op te lossen voordat de beoordeling wordt gepubliceerd. Doe dit zeker, want de kans is groot dat de persoon die de review plaatste alsnog een positieve beoordeling plaatst. Sterker nog, als je een klacht boven verwachting goed oplost leidt het vaak tot laaiend enthousiaste beoordelingen. Wat dat betreft zijn klachten goud waard!

Meer informatie over hoe je het beste met negatieve reviews kunt omgaan lees je in dit artikel.

We maken graag van de gelegenheid gebruik om ook jou te vragen een leuke review over Shoppagina te plaatsen! Je kunt dit doen via Feedback Company, Google Maps of op onze Facebook-pagina. Alvast bedankt! ;-)

Dit artikel is geüpdatet en uitgebreid op 22 augustus 2019.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 614 reviews