Menu

Wat je moet weten over Instagrams nieuwe checkout-functie

Waar de populariteit van Facebook lijkt te dalen, blijft dochterbedrijf Instagram maar groeien en aan de weg timmeren. Steeds meer lijkt deze de focus te verleggen naar e-commerce en de nieuwste functie, Instagram Checkout, is daar een goed voorbeeld van. Maar wat houdt deze nieuwe feature in en – niet onbelangrijk – wat mag het gaan kosten?

Wat is het?

Zoals we eerder al schreven is het op Instagram mogelijk om producten te taggen in foto’s die je plaatst en zijn bovendien nog een aantal andere shopping functies gelanceerd. Wanneer een volger op een van de getagde producten klikt, krijgt hij meer informatie over het product te zien in het aan je Instagramprofiel gekoppelde winkelgedeelte op Facebook. Binnenkort wordt het voor volgers dus ook mogelijk om producten direct te bestellen en afrekenen binnen de app zelf.

Screenshot van de checkout-functie in Instagram

Bron: Instagram

Wat gaat Instagram Checkout kosten?

Over de kosten is nog vrij weinig bekend, maar je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat Facebook aan de transacties via Instagram wil verdienen. Wat de precieze ‘fee’ voor aanbieders is wil Instagram niet zeggen, maar het bedrijf laat weten dat de inkomsten worden gebruikt voor verdere ontwikkeling van de checkout-functie.

De functie wordt momenteel getest door een select aantal grote merken als Adidas, Dior, H&M, Nike en Zara. Afrekenen kan met zowel PayPal als creditcards. Het is nog niet bekend wanneer de checkout-functie voor alle webwinkeliers op Instagram te gebruiken is.

Waarom zou je het gaan gebruiken?

In de e-commerce geldt de regel dat hoe minder handelingen een potentiële klant hoeft te doen om een aankoop te voltooien, hoe hoger de conversie van je webwinkel zal zijn. Wanneer iemand na het klikken op een getagd product in een Instagrampost nog een aantal keer moet klikken voordat hij kan afrekenen, is de kans groter dat hij ergens onderweg toch besluit het bestelproces te verlaten. De nieuwe functie in Instagram zorgt ervoor dat er een aantal schakels wordt weggenomen, wat als het goed is voor meer bestellingen gaat zorgen.

Een ander belangrijk voordeel is dat je via Instagram veel beter een ‘band’ kunt opbouwen met je doelgroep. Wanneer je jouw volgers op die manier warm kunt krijgen voor je producten is het alleen maar gunstig wanneer ze deze direct vanuit je posts kunnen bestellen!

IG Shopping app in de ijskast

Enige tijd geleden verschenen ook berichten dat Instagram bezig zou zijn aan een standalone app specifiek bedoeld om te shoppen: IG Shopping. Met de komst van deze nieuwe Instagram Checkout update lijken de plannen voor een losstaande shopping app echter wat op de achtergrond te zijn gezet. Mocht de nieuwe checkout update een groot succes worden, dan is het zelfs niet ondenkbaar dat IG Shopping helemaal niet meer wordt gelanceerd. We wachten het in spanning af!

Wil je nu al beginnen met verkopen op internet? Begin dan nu je eigen webwinkel bij Shoppagina! Je kunt het 30 dagen gratis uitproberen.

 Nu gratis starten ➜


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews