Menu

Waarom het belangrijk is om je social media posts in te plannen

Het plaatsen van berichten op social media is een belangrijke manier om je webwinkel te promoten onder een groot publiek. Maar dat kost natuurlijk wel tijd en creativiteit. Om deze zo goed mogelijk te benutten is het inplannen van posts op social media een uitkomst! In dit artikel lees je welke 5 voordelen dat heeft en met welke tools je zorgt voor een goede social media planning.

1. Je maakt optimaal gebruik van je tijd

Het belangrijkste voordeel van het inplannen van je social media content, is dat je hiermee veel efficiënter met je tijd omgaat. Wanneer je bijvoorbeeld eens in de twee weken of maandelijks een dag gaat zitten voor je social media posts, kun je de rest van de tijd bezig zijn met andere belangrijke dingen. Ook met de aankomende kerstdagen is het handig om alvast vooruit te plannen, zodat je je op dat moment alleen hoeft te richten op het verorberen van je kerstdiner!

2. Je posts worden gevarieerder

Met een social media planning krijg je een veel beter overzicht van de inhoud van je posts over de komende tijd, waardoor je in een oogopslag kunt zien of deze gevarieerd genoeg zijn. Volgers op social media zitten namelijk niet te wachten op steeds dezelfde soort berichten, dus je moet goed bedenken op welke manieren je ervoor kunt zorgen dat ze geïnteresseerd blijven. Het is daarnaast slim om van tevoren vaste dagen te bepalen voor verschillende soorten content; deel bijvoorbeeld op maandag een blogartikel, plaats op woensdag een leuk filmpje wat je online hebt gevonden en geef op vrijdag een kijkje achter de schermen.

3. Je kunt de beste tijdstippen kiezen

Niet ieder tijdstip van de dag is geschikt om een bericht op bijvoorbeeld Facebook en Instagram te plaatsen. Sommige momenten leveren namelijk een hoger bereik of meer interactie op dan anderen. Welke tijdstippen het meest effectief zijn, is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst hangt dit af van je doelgroep, maar ook van het platform waarop je actief bent. Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar de beste tijden om te posten op verschillende social media. Nog beter is het om de statistieken van je eigen berichten te analyseren, zodat je precies weet welke tijden het beste aansluiten op je doelgroep.

4. Inplannen voorkomt gestress

Er zullen altijd momenten komen waarop je inspiratie voor nieuwe posts ver te zoeken is. Om te voorkomen dat je gestrest raakt als je iets ‘moet’ posten en als gevolg daarvan maar iets ‘post om het posten’, is het zaak dat je vooruit plant. Wanneer je in dat geval even geen inspiratie hebt, is het niet erg om het even een dag of langer naast je neer te leggen. Je hebt namelijk een buffer opgebouwd waardoor volgers toch iets van je horen.

5. Het zorgt ervoor dat je consistent blijft

Een van de sleutels tot succes op social media is consistentie. Door regelmatig en op vaste dagen en tijden te posten, zorgt het algoritme van Facebook en Instagram ervoor dat het bereik van je berichten wordt vergroot. En ook voor de interactie van volgers op deze berichten - en het in the picture blijven - is het van belang om regelmatig iets te plaatsen. Met het vooruitplannen van je posts voorkom je dat er gaten vallen in je activiteit op social media.

Hoe plan je social media posts in?

Er zijn talloze tools en plugins voor het inplannen van berichten op social media. Voor Facebook is zo'n externe tool niet per se nodig, omdat je op het platform zelf posts kunt inplannen. Wil je ook op Twitter, Instagram en LinkedIn posts kunnen inplannen, dan kun je gebruik maken van tools als Later (Instagram), Buffer of Hootsuite.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 559 reviews