Het begin van het jaar staat in het teken van goede voornemens, zo ook bij Facebook. Het grootste sociale medium ter aarde is van plan een drastische wijziging door te voeren in de tijdlijn van gebruikers. We praten je bij over wat er gaat gebeuren en hoe je er met de Facebookpagina van je webshop op kunt voorbereiden!
Volgens Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, is het doel van het platform om langzaam te verschuiven naar een meer persoonlijk medium. Minder posts van bedrijven in de tijdlijn, meer van familie, vrienden en groepen. En dat is in eerste instantie goed nieuws voor de gemiddelde Facebook-gebruiker, maar niet voor bedrijven die het moeten hebben van organisch (niet-betaald) contact met hun doelgroep.
In deze post van Zuckerberg wordt duidelijk dat er veranderingen in de tijdlijn aan zitten te komen.
De meningen van mensen die Facebook voor zakelijke doeleinden gebruiken lopen uiteen. Sommigen vinden het een slechte ontwikkeling, omdat Facebook volgens hen deze wijziging doorvoert om meer geld te verdienen. Sommige bedrijven zullen zich namelijk bij minder organisch bereik genoodzaakt voelen om (meer) betaalde promoties uit te voeren. Anderen prijzen juist de verschuiving van Facebook’s prioriteit in de tijdlijn, omdat zo wordt gestimuleerd dat bedrijven een persoonlijkere connectie opbouwen met hun klanten.
Gelukkig hoef je niet per se meer te betalen om gezien te blijven worden in de tijdlijn van je volgers. Als je door hebt wat Facebook graag wil zien, kun je zelfs profiteren van de wijzigingen die stapsgewijs worden toegepast in het algoritme van de tijdlijn.
Er is helaas geen concrete handleiding met stappen om toch gezien te worden in de veranderende tijdlijn van Facebook. Zodra de veranderingen zijn doorgevoerd kan er namelijk pas getest worden welke posts wel en niet werken. Wel wordt uit de post van Mark Zuckerberg duidelijk dat Facebook twee factoren cruciaal vindt in de nieuwsfeed: kwaliteit en interactie.
Kwaliteit
Kwaliteit bereik je onder andere door afstand te doen van zogeheten engagement bait. Posts waarin wordt opgeroepen om de pagina of een bericht te liken, delen en/of erop te reageren worden gezien als engagement bait. Facebook gaat er vanuit dat goede posts vanzelf wel worden geliked of gedeeld en niet zo’n oproep nodig hebben. Engagement bait wordt daarom strenger beoordeeld en minder vaak weergegeven in de tijdlijn.
Interactie
Naast kwaliteit gaat Facebook meer waarde hechten aan waardevolle gesprekken tussen mensen, wat betekent dat posts met veel interactie doorgaans beter zichtbaar zullen zijn in de tijdlijn. Veel interactie betekent niet honderden of duizenden likes, maar ook veel reacties en reacties op reacties. Gelukkig hebben we eerder al 5 tips voor meer betrokkenheid bij je Facebookpagina verzameld.