Je kunt je webshop op verschillende manieren promoten op Facebook. Zo kun je een Facebook-pagina aanmaken en fans verzamelen. Je kunt ook je webshop direct promoten op Facebook via een like-button. Als je fans verzamelt kun je ze makkelijk op de hoogte houden van nieuwe producten, speciale acties etc. Je webshop direct promoten via Facebook via een like-button levert rechtstreeks verkeer naar je shop op.
In dit artikel lichten we toe hoe je een Facebook-pagina en de verschillende knoppen aanmaakt en in je webshop plaatst.
Een Facebook-pagina is specifiek bedoeld voor zakelijke doeleinden. Zo kun je een pagina maken voor een bedrijf, band, beroemdheid of merk. Met een pagina verzamel je ook geen vrienden, zoals met je normale Facebook profiel, maar fans. Iedereen die jouw Facebook-pagina ‘liket’ wordt automatisch fan. In principe worden alle berichten die jij op je pagina plaatst ook getoond op de Facebook-startpagina van al je fans.
Maak je eigen Facebook-pagina via deze pagina. Voor je webshop is een ‘Local business or place’ doorgaans de beste optie. In het menu ‘Category’ kies je vervolgens voor ‘Shopping / retail’. In de volgende stappen dien je enkele gegevens met betrekking tot je webshop in te voeren. Deze kunnen overigens later altijd worden aangepast. Aan het einde van de rit wordt je pagina aangemaakt. Deze vind je overigens terug in het menu aan de linkerzijde onder het kopje ‘Pages’ in je Facebook-profiel.
Om fans te verzamelen kun je het beste een like-button plaatsen in je webshop. Bezoekers kunnen via deze knop jouw Facebook-pagina ‘liken’ zonder dat ze de pagina hoeven te bezoeken. Dit is een erg makkelijke en goedkope (gratis!) manier om fans te verzamelen.Het is natuurlijk ook een goed idee in de bestelbevestiging of nieuwsbrieven te linken naar je Facebook-pagina.
Voor alle duidelijkheid er zijn twee soorten like-buttons. Met de ene ‘liket’ iemand je Facebook-pagina en wordt zo fan van je pagina. Met de andere like-button ‘liket’ iemand je webshop. Alle vrienden van deze persoon krijgen dan een bericht op hun startpagina te zien als ‘Jan de Vries vindt www.shoppagina.nl leuk’.
Beide knoppen kun je op deze pagina aanmaken. Als je fans wilt verzamelen vul je achter ‘URL to like’ de url van je Facebookpagina in, bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/shoppagina. Als je direct je webshop wilt promoten vul je hier de url van je webshop in, bijvoorbeeld: https://www.shoppagina.nl/. Je kunt het veld ook leeglaten. In dat geval wordt de url van de pagina waarop de knop geplaatst is geliket.
Als ale opties zijn ingesteld klik je op de blauwe knop 'Get Code'. Je krijgt dan twee stukjes code. Je dient beide stukjes code over te nemen in je webshop. In je Shoppagina webshop dien je deze code in een snippet te zetten. Snippets zijn bedoeld voor het plaatsen van speciale code zoals Javascript. Je vindt deze in het hoofdmenu onder 'HTML Snippets'. Hoe je een snippet kunt maken en op een pagina plaatsen wordt uitgelegd in dit supportartikel. Je kunt beide stukjes code onder elkaar in dezelfde snippet plaatsen.
Het moge duidelijk zijn dat beide knoppen specifieke doeleinden dienen en het is dus raadzaam om ze allebei in te zetten. De like-butons waarmee je fans verzamelt kun je het beste op je homepage en bijvoorbeeld je contactpagina plaatsen. Klanten die op de hoogte willen blijven kunnen zo heel eenvoudig je Facebook-pagina liken. De andere knop zou je ook op je homepage en bijvoorbeeld onder nieuwsberichten kunnen plaatsen. Uiteraard is het ook verstandig om bij al je producten deze knop te plaatsen.
In je Shoppagina webshop is dat reeds geïntegreerd en kun je heel eenvoudig inschakelen. Ga naar Instellingen > Webshop. In het tabblad ‘Social Media’ kun je de knoppen die je bij producten wilt tonen eenvoudig naar rechts slepen. Klik tot slot op ‘Opslaan’ om deze knoppen bij ieder product te plaatsen. Op deze manier kunnen klanten heel eenvoudig jouw producten delen met al hun Facebookvrienden.