3 tips om van klanten fans te maken

Er gaat standaard veel tijd en energie naar het promoten van je webshop. Door via de verschillende kanalen te adverteren trek je, als het goed is, dagelijks nieuwe klanten naar je webshop met een stijgende omzet als gevolg. Nu je echter een aantal bestelling hebt gehad kun je ook gaan nadenken over het behoud van je klanten. Hoe zorg je ervoor dat je klanten ‘vaste klanten’ worden of zelfs fans?

De bobbel in de envelop

Iedereen ontvangt regelmatig post waar je niet om hebt gevraagd. Loterijen, lokale bedrijven, verzekeringen, telefoon- en kabelmaatschappijen, allemaal schreeuwen ze dagelijks om onze aandacht. Hoe vervelend deze hele papierhandel ook is, je moet wel heel sterk in je schoenen staan wil je een envelop waar ‘iets in zit’ ongeopend in de papierbak gooien. Mensen zijn nu eenmaal dol op cadeautjes ook al is het maar een pen of puntenslijper. Deze tactiek kun je in je webshop ook toepassen. Bij iedere bestelling zou je een klein cadeautje kunnen stoppen. Omdat je het gratis weggeeft kun je deze give-away schaamteloos bedrukken met je logo, bedrijfsnaam en domeinnaam.

Maak het persoonlijk

We hebben er al eerder op gewezen maar door het algemene gebrek aan persoonlijk contact op internet moet je iedere kans aangrijpen het contact met je klanten een persoonlijk tintje te geven. Zo zou je bij iedere bestelling, naast het cadeautje, ook een handgeschreven kaartje kunnen stoppen waarop je de klant bedankt voor zijn bestelling. Op dit kaartje kun je ook duidelijk je contactgegevens vermelden en de klant erop wijzen dat als er iets niet in orde is ze altijd contact met je op kunnen nemen. Als kers op de taart zou je er een kortingscode aan toe kunnen voegen voor een volgende bestelling.

Doe altijd meer dan er van je wordt verwacht

Dat een bestelling op tijd en in goede orde wordt bezorgd is nog geen goede service. Dit is de norm en mag iedereen van een webshop verwachten. Door de verwachtingen van je klant te overtreffen worden je klanten je fans. Dit heeft aan alle kanten voordelen. Het zorgt voor mond-tot-mondreclame, mensen delen graag goede ervaringen via social media en klanten die enthousiast zijn over hun aankoop schrijven eerder een positieve review dan mensen die enkel tevreden zijn. Hoe je de verwachtingen kunt overtreffen verschilt per situatie en webshop. In veel gevallen betekent het dat je enig risico moet durven nemen: twijfelt een klant over een bepaald product? Stuur het als proef op en laat hem afrekenen als het bevalt of anders gratis retourzenden. Is iemand niet tevreden? Vergoed niet alleen het productbedrag maar ook de verzendkosten. Wordt een bestelling later bezorgd dan je had beloofd? Voeg er een cadeautje aan toe.

 

< Terug naar blog

Lees ook:

3 tips om van klanten fans te maken

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+