Menu

Meer omzet in je webshop door een betrouwbare uitstraling

Als het aankomt op online aankopen dan is vertrouwen misschien wel de belangrijkste factor in de koopbeslissing. In de veelal anonieme omgeving van internet is de klant aangewezen op zijn eigen beoordelingsvermogen en bij het vaststellen van de betrouwbaarheid van een webshop worden heel veel factoren, al dan niet onbewust, in de overweging meegenomen. Een betrouwbare uitstraling is essentieel voor een succesvolle webshop. Daarom geven wij enkele tips om de betrouwbare uitstraling van je webshop te verbeteren.

Klantenbeoordelingen

Het belang van goede klantenbeoordelingen kan niet worden overschat. Online shoppers laten zich graag door andere klanten overtuigen van de kwaliteit van een webshop. Er zijn verschillende aanbieders van online klantenbeoordelingen, zoals Webwinkelkeur (Pakket Plus),The Feedback Company en KiyOh. Wanneer je de webshop koppelt met een dergelijke dienst worden klanten automatisch, enkele dagen nadat hun besteling is verzonden, uitgenodigd een beoordeling over je webshop te schrijven. Als je ervoor zorgt dat de bestellingen binnen de beloofde levertijd worden bezorgd, dat de verzendkosten redelijk zijn en de producten van de te verwachten kwaliteit dan zal dit doorgaans veel positieve beoordelingen opleveren. De gemiddelde score van de shop wordt standaard vertaald naar een aantal sterretjes (bijvoorbeeld 4 van de 5) en deze kunnen ook nog eens via een zogenaamde rich snippet aan de organische zoekresultaten in Google worden toegevoegd.

Sterretjes in Google

Sluit je aan bij een keurmerk

Keurmerken zijn specifiek in het leven geroepen om de betrouwbaarheid van een webshop te verifiëren. Ieder keurmerk stelt bepaalde eisen waaraan een webshop moet voldoen. Deze voorwaarden sluiten uiteraard aan bij de wettelijke verplichtingen van een webshop. Daarnaast bemiddelt een keurmerk in het geval van een conflict tussen klant en webshop. Door je aan te melden bij Webwinkelkeur sla je twee vliegen in één klap. Zij bieden naast het keurmerk ook de mogelijkheid klantenbeoordelingen te verzamelen (Pakket Plus). Klanten van Shoppagina betalen overigens slechts € 10,50 per maand.

Maak het persoonlijk

Klanten zien graag de persoon achter de webshop. Maak een goede ‘Over ons’-pagina en wees niet bang om daarop een foto van jezelf en je medewerkers te plaatsen. Lach daarbij uiteraard vriendelijk en zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet. Vertel daar ook waarom je de webshop bent begonnen en uit je passie voor de producten die je verkoopt.

Verzorgd ontwerp

De uitstraling van de webshop is bepalend voor de eerste indruk. Een verzorgd en pakkend ontwerp met mooie productfoto’s en goedgeschreven teksten wekt direct een positieve indruk. Het geeft aan dat je aandacht besteedt aan de uitstraling van je webshop. Let daarbij op dat de shop up to date is. Wanneer de homepage van een shop veel producten bevat die niet op voorraad zijn of een aanbieding die is verlopen krijgt de bezoeker mogelijk de indruk dat de shop niet meer wordt beheerd.

Wees actief op social media

Een shop die heel actief is op Facebook, regelmatig twittert of blogberichten plaatst, is duidelijk nog operationeel.  Dit zijn allemaal duidelijke tekens van leven. Je toont niet alleen aan betrokken te zijn bij je doelgroep maar ook dat je simpelweg druk bent met je webshop. Zo geef je de klant het vertrouwen dat zijn bestelling daadwerkelijk wordt verzonden.  Zorg er daarom voor dat de social media-kanalen die je gebruikt up to date zijn. Heb je wel een Twitterprofiel maar is je laatste tweet een half jaar oud omdat je er eigenlijk niet aan toekomt? Verwijder dan dit profiel. Liever geen tweets dan oude tweets!

Duidelijke contactgegevens

Staan jouw adresgegevens duidelijk en volledig op je contactpagina? Je bent dit niet alleen wettelijk, verplicht maar het draagt ook bij aan de betrouwbare uitstraling van je webshop. Vermeld je volledige contactgegevens inclusief KvK- en btw-nummer op een duidelijke plek in de webshop. Bij voorkeur op een pagina die vanaf iedere andere pagina is te bereiken. Maak het je klanten ook makkelijk contact met je op te nemen door een contactformulier toe te voegen of een live chat-functie, zoals Zopim of Robin.

Prijs

Je bent wellicht geneigd je producten zo goedkoop mogelijk aan te bieden uit de overtuiging dat mensen altijd zullen kiezen voor de laagste prijs. Door de producten extreem laag te prijzen kan het echter zijn dat je shop een ‘te mooi om waar te zijn’-uitstraling krijgt. Klanten betalen liever meer bij een webshop die ze vertrouwen dan dat ze gaan voor het koopje bij een shady shop. Het risico je geld kwijt te zijn weegt nu eenmaal zwaarder dan de paar euro voordeel en zo gaat je prijsstrategie heel hard tegen je werken. Houd de prijzen realistisch en ga pas stunten als je reeds op andere fronten het vertrouwen van de klant hebt gewonnen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews