Een webshop beginnen met tweedehands producten

De vraag naar tweedehands producten is door de jaren heen alsmaar groter aan het worden! Vintage meubels zijn erg in trek, auto’s worden vaker tweedehands dan nieuw gekocht en zelfs langspeelplaten hebben hun comeback gemaakt. Het is dus misschien interessant om een webshop te beginnen die geen nieuwe, maar gebruikte producten verkoopt!

Welke producten kun je verkopen?

In principe is het mogelijk om vrijwel alle soorten producten tweedehands in je webshop aan te verkopen. Sommige goederen zijn lastiger dan anderen, bijvoorbeeld elektronische apparatuur. Je moet in dat geval zeker weten dat alles goed werkt en/of weten hoe je eventuele mankementen moet repareren. Andere veel voorkomende producten die tweedehands worden verkocht zijn:

  • Kleding (uiteraard wel belangrijk dat deze niet kapot of versleten zijn én goed gewassen);
  • Meubels;
  • Boeken;
  • Computerspellen;
  • Cd’s of platen;
  • Sieraden.

Er zijn verschillende manieren waarop je producten kunt inkopen. Allereerst zijn websites als Marktplaats, Speurders en tegenwoordig ook Facebook Marketplace geschikte platformen om op zoek te gaan naar gebruikte spullen die een tweede leven verdienen. Een andere mogelijkheid is om verschillende kringloopwinkels of rommelmarkten te bezoeken en daar voor een habbekrats mooie spullen in te kopen voor je webshop!

Hoe zit het met belasting?

Normaal gesproken draag je btw af over je omzet. Met tweedehands producten is dat iets anders geregeld. Tweedehands goederen zijn voor de Belastingdienst namelijk ‘margegoederen’ en daarbij krijg je te maken met de margeregeling. Het verschil met nieuwe producten is dan dat je de btw over de winstmarge berekent. Zo wordt voorkomen dat je btw moet afdragen over een product waar al eens btw voor is betaald.

Rekenvoorbeeld
Om het te snappen laten we het verschil zien tussen de margeregeling en het verrekenen van btw op de normale manier. Stel, je koopt een product van een particulier voor 150 euro. Je wilt een winstmarge bereiken van 100 euro, dus je moet het product weer verkopen voor 250 euro. Van de winstmarge moet voor dit product 21% btw worden afgedragen, wat betekent dat er 21 euro bij de verkoopprijs moet worden opgeteld. Deze wordt dus 271 euro.

Bij het verrekenen van btw op de standaard manier is dit de rekensom:

250 / 100 x 21 = €52,50 btw. De verkoopprijs wordt dus €302,50. Het is dus aantrekkelijker om de margeregeling toe te passen, omdat de klant daardoor een kleiner bedrag hoeft te betalen!

Let op, het btw-tarief dat je moet verrekenen is afhankelijk van het soort product dat je verkoopt. Kijk hier onder welk btw-tarief jouw producten vallen.

Facturen en btw in je webshop

Belangrijk om te weten: als je gebruik maakt van de margeregeling is het niet toegestaan om het btw-percentage en bedrag op de factuur te vermelden. Er zijn twee manieren waarop je aan de regels kunt voldoen:

  1. Btw uitschakelen, factuur inschakelen
    Wil je per se een factuur verzenden naar klanten die betaald hebben, dan moet je de btw in je webshop uitschakelen. Op die manier voorkom je dat het btw-bedrag op de factuur wordt vermeld. Het btw-tarief moet je wel zelf in de verkoopprijs van je producten verwerken.
  2. Btw inschakelen, factuur uitschakelen
    Als het versturen van een factuur niet nodig is, omdat je bijvoorbeeld alleen aan consumenten verkoopt, dan kun je het beste de facturen uitschakelen.

Je kunt de btw in je webshop aan- of uitzetten onder Instellingen > Webshop > Btw. Om facturen in- of uit te schakelen ga je naar Instellingen > Webshop > Facturen.

Garantie en wetgeving

Je bent je er waarschijnlijk van bewust dat je als webwinkelier verplicht bent om een bedenktijd van 14 dagen te bieden bij alle producten die je verkoopt, het zogeheten herroepingsrecht. Deze verplichting geldt ook als je tweedehands spullen wilt gaan verkopen. Ook op het gebied van garantie wordt er in de wet geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en tweedehands producten. Klanten moeten er altijd van uit kunnen gaan dat ze een degelijk product krijgen voor hun geld, ook als het om een tweedehands product gaat.

Communicatie op je website

In een webshop is het altijd belangrijk dat je zo goed mogelijk communiceert met je klanten. Of het nou om je contactgegevens of de specificaties van een product gaat, hoe beter je jouw klanten informeert, hoe tevredener ze zullen zijn. Ook met tweedehands producten is dat een van de sleutels tot succes! Vermeld op iedere productpagina duidelijk wat er eventueel aan het product mankeert en zorg ook voor mooie productfoto’s zodat bezoekers het artikel goed kunnen bekijken.

< Terug naar blog

Lees ook:

Fashioncheque en andere cadeaubonnen accepteren in je webshop

Het is eindelijk zover! Vanaf nu is het mogelijk om verschillende cadeaubonnen, waaronder Fashioncheque, in je webshop te accepteren. Afgelopen week lanceerde… Lees meer >

5 tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

We hebben op onze blog al veel artikelen geschreven over manieren waarop je de conversie in je webshop kunt verhogen. Veel conversies beginnen op de… Lees meer >

De invloed van social media op SEO

Het is al jarenlang een punt van discussie tussen SEO-specialisten: de invloed van social media op de positie van een website in de zoekresultaten. Sommigen… Lees meer >

Een webshop beginnen met tweedehands producten

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 455 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+