Geef je webshop kleur!

Bij het openen van een webshop komt een hoop kijken, waaronder het bepalen van de kleuren voor je shop. Niet alleen voor bijvoorbeeld het logo, ook de kleurkeuze op je website kan net het verschil maken tussen wel of geen succes met je webwinkel. Waarom dat belangrijk is? Kleuren wekken emoties bij mensen op en het is daarom goed om te bedenken welk gevoel je bij jouw klanten wil opwekken. 

De felrode huisstijl van Coca-Cola, het luchtblauwe logo van KLM en de regenboogkleuren van Google. Toeval of willekeur dat de grote merken voor deze kleuren hebben gekozen? Mooi niet! Er is goed over nagedacht, want uit allerlei wetenschappelijke en psychologische onderzoeken blijkt dat je als bedrijf heel goed mensen kunt beïnvloeden met kleur. Een webshop die elektronica en games verkoopt en waarvan de hele website in het roze is? Daar zullen waarschijnlijk weinig bestellingen op worden geplaatst.

Welke kleur zegt wat?

Je hebt vast wel eens gemerkt dat een kleuren zekere gevoelens en associaties oproepen. Bedenk daarom goed welke kleur(en) aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en voor jezelf. Kies een van deze kleuren uit als je basiskleur en ga van daaruit bezig om een kleurenschema te maken voor jouw website.

  • Blauw staat onder meer voor betrouwbaarheid, integriteit en veiligheid. Dit is een kleur die je goed kunt gebruiken als je dure apparatuur verkoopt en wil uitstralen dat je klanten waar voor hun geld krijgen.

  • Rood staat voor liefde, passie en gevaar. Ben je een prijsvechter? Dan is dit de kleur voor jou, omdat rood de hartslag doet stijgen en klanten verleid om te kopen.

  • Geel staat voor blijdschap, optimisme, creativiteit en energie. Toch is het een kleur die weinig wordt gewaardeerd, dus wees subtiel met geel.

  • Groen staat voor de natuur, het milieu, groei en een nieuw begin. Uitermate geschikt als je natuurlijke producten koopt of als je je profileert als een duurzame webshop.

  • Oranje staat voor warmte, optimisme en energie. Vooral voor deze kleur kiezen als je je op kinderen richt!

  • Paars staat voor luxe, welvaart en romantiek. Doelgroep: elegante vrouwen.

  • Roze staat voor vrouwelijkheid, romantiek en liefde. Je raadt het al: deze kleur is uitermate geschikt als meisjes en vrouwen je doelgroep zijn.

  • Bruin staat voor de aarde, warmte en vertrouwen. Kies voor deze kleur als je een ‘aards’ product verkoopt, zoals koffie.

  • Wit staat voor puur, schoon en helder. Perfect voor bijvoorbeeld bruidsartikelen!

  • Zwart staat voor kracht, luxe, elegantie en formaliteit. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met dure, zakelijke producten, dan is zwart (in combinatie met wit) een goede kleur. 

Kleurencombinaties

KleurencirkelEr zijn verschillende mogelijkheden om kleuren met elkaar te combineren. Dit kun je doen door middel van een kleurencirkel. Een kleurencirkel is een soort wiel met daarop alle kleuren die je krijgt als je de drie primaire kleuren (rood, geel en blauw) met elkaar mixt. We raden je aan om maximaal vijf kleuren te gebruiken in je ‘huisstijl’, anders wordt het geheel onoverzichtelijk. Hieronder vind je een aantal manieren waarop je met de kleurencirkel een kleurenpalet kunt samenstellen. 

  • Monochromatisch: bij dit schema gebruik je alleen de verschillende tinten van één kleur. In dit voorbeeld zie je hoe je website er dan uit zou kunnen zien.

    monochromatisch kleurenschema

  • Analoog: bij het analoge kleurschema gebruik je drie of meer kleuren die naast elkaar op de kleurencirkel staan.

    Analoog kleurenschema

  • Complementair: dit schema gaat uit van een combinatie van twee kleuren die lijnrecht tegenover elkaar op de kleurencirkel staan, zoals oranje en blauw of groen en rood. Dit zijn kleuren met een groot contrast, dus hier moet je voorzichtig mee zijn. Je vindt hier een voorbeeld van een website met complementaire kleuren.

    Complementair kleurenschema

  • Split complementair: basiskleur + de twee kleuren naast de kleur daar recht tegenover.

    Split-complementair kleurenschema

  • Triadisch: drie kleuren die als een driehoek gelijkmatig verdeeld over de kleurencirkel zitten.

    Triadisch kleurenschema

Er zijn behalve bovenstaande kleurenschema’s nog meerdere schema’s, maar dit zijn de meest gebruikte. Er zijn talloze websites waarop je door middel van de kleurencirkel een palet kan samenstellen, waarvan de bekendste waarschijnlijk Adobe Color CC is. Je vindt hier ook kleurenpaletten die door anderen zijn samengesteld, handig als je zelf even geen inspiratie hebt! 

Maak het niet te bont

Ben je eruit en heb je de perfecte kleuren voor je webshop gevonden? Mooi! Hou er rekening mee dat je voor een goede balans zorgt op je website tussen de kleuren uit je palet. Lichtblauwe tekst op een wat donkerder blauwe achtergrond is bijvoorbeeld geen goed idee als je het leesbaar wilt houden. En bestelknoppen vallen het meest op als ze een contrasterende kleur hebben, bijvoorbeeld rood op een lichtblauwe achtergrond. Laat voor de zekerheid je website aan anderen zien voordat je hem live zet! Zo weet je of je website prettig voor het oog en of alles goed leesbaar is.

< Terug naar blog

Lees ook:

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Klanten behouden na de feestdagen

In de aanloop naar Sinterklaas en kerst regent het bestellingen. In deze periode trekt je webshop heel veel nieuwe klanten. Dat is natuurlijk hartstikke leuk,… Lees meer >

Shoppen op Instagram?

Instagram heeft aangekondigd dat het op korte termijn mogelijk wordt om producten te kopen via de app. We schreven eerder al over de potentie van Instagram voor… Lees meer >

Geef je webshop kleur!

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+