Linkbuilding: de 5 belangrijkste do's en don'ts

Het is natuurlijk erg leuk als een website een link naar jouw webshop heeft geplaatst. Op die manier zal je webwinkel namelijk meer bezoekers trekken! Maar wist je dat het ook gunstig is voor je positie in Google? De zoekmachine ziet een website waar veel naar wordt gelinkt namelijk als betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Wel zijn er dingen waar je op moet letten, want niet alle ‘backlinks’ (term voor externe links naar jouw website) zijn gunstig. Hierbij 5 tips om meer en betere links te krijgen en zo hoger te komen in Google.

1. Vermijd ‘startpagina’s’

Ken je Startpagina.nl nog? Het was vroeger een van de meest bekende platformen in Nederland waarop duizenden links naar websites op werden verzameld. Aangezien Google de positie van een website vroeger vooral op het aantal backlinks baseerde, was het gunstig om op zoveel mogelijk startpagina’s te staan. Tegenwoordig is dat wel anders, want Google kijkt nu voornamelijk naar de kwaliteit van een pagina waarop de link is geplaatst. Te veel van dit soort links, zeker op niet-relevante startpagina's, kunnen uiteindelijk je positie in Google schaden!

2. Pas op met betaalde links

Linkbuilding don'tsBetalen voor een follow-link mag niet van Google. Iedere link waarvoor je, op wat voor manier dan ook, hebt betaald moet het zogenaamde nofollow-attribuut krijgen. Daarmee geef je eigenlijk aan dat deze link niet meetelt voor de vindbaarheid van je webshop. Google weet natuurlijk niet of je hebt betaald voor een link maar kan daar wel op verschillende manieren achterkomen. Bijvoorbeeld als de link op een website staat waar alleen maar betaalde vermeldingen op staan. Zo werd enige tijd geleden een bekend linkbulding-bedrijf door Google opgerold. Dit bedrijf plaatste tegen betaling links op verschillende sites. Google ontdekte welke sites van dit bedrijf waren en bestrafte alle websites die op deze pagina's werden vermeld. De straf hield in dat deze sites kelderden in de zoekresultaten. Vermijd dus websites die tegen betaling een link plaatsen.

3. Bloggen, bloggen, bloggen

Een andere mogelijkheid om veel links te krijgen is om blogs te schrijven. Als je leuke en relevante blogs op je website plaatst is de kans groot dat anderen deze op hun eigen blog, social media of website delen en je op die manier weer een link in de wacht sleept! Tevens kun je deze artikelen aan andere sites aanbieden in ruil voor een link, ook wel gastbloggen genoemd. Hoe je goede blogartikelen schrijft hebben we uiteraard al eens uiteengezet, dat artikel kun je hier vinden. Deel uiteraard ook al je blogberichten op de social media-kanalen waarop jouw webshop actief is voor nóg meer bereik. 

4. Linkruil heeft geen zin

Vroeger was directe linkruil de manier om hoger in Google te komen. Dit werkt echter tegenwoordig niet meer. Wanneer site A linkt naar site B en andersom worden eigenlijk deze twee links tegen elkaar weggestreept en zijn ze feitelijk waardeloos voor beide sites. Je kunt beter vragen of Site A naar jou (B) linkt in ruil voor een link naar een andere site van dezelfde eigenaar (C). Op deze manier blijven de links waardevol voor alle betrokken websites. Wees hierin wel enigszins behouden want ook deze constructie wordt nog wel eens door Google als onnatuurlijk beschouwd en afgestraft. Zo kan website C beter niet weer naar A linken want dat is wel erg doorzichtig.

Let hierbij ook goed op dat het relevante websites zijn met inhoud van hoge kwaliteit, want Google is tegenwoordig zo slim dat het de kwaliteit van een website kan beoordelen en jouw positie in de zoekmachine daarop baseert! Tevens wordt je website sinds kort ook beoordeeld op de uitgaande links. Let er dus op dat je in jouw webshop alleen naar kwalitatieve sites linkt. 

5. Analyseer je links met Search Console

Google heeft een handige tool waarmee je alle links naar jouw webshop kunt zien: Search Console. Kijk hier regelmatig op en controleer de pagina’s waarop een link naar jouw webshop staat. Het kan namelijk altijd gebeuren dat er een foutje staat, een link het niet meer doet of dat de website niet relevant is (bijvoorbeeld bij startpagina’s). In dat geval kun je altijd de beheerder van de website vragen tekst of link aan te passen, of de link helemaal te verwijderen. Als dat niet lukt kun je ook nog inkomende links afwijzen in Search Console en zo je linkprofiel opschonen.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop

Eerder schreven we al hoe je zorgeloos foto’s gebruikt in je webshop en waar je deze kunt vinden. Maar er zijn ook bepaalde afbeeldingen die je vooral niét… Lees meer >

Optimaliseer je AdWords advertenties met het vertoningspercentage

De kans is groot dat je niet de enige bent die op bepaalde zoekwoorden adverteert in Google. Om de concurrentie te slim af te zijn is het verstandig om gebruik… Lees meer >

Linkbuilding: de 5 belangrijkste do's en don'ts

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 432 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+