Linkbuilding: de 5 belangrijkste do's en don'ts

Het is natuurlijk erg leuk als een website een link naar jouw webshop heeft geplaatst. Op die manier zal je webwinkel namelijk meer bezoekers trekken! Maar wist je dat het ook gunstig is voor je positie in Google? De zoekmachine ziet een website waar veel naar wordt gelinkt namelijk als betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Wel zijn er dingen waar je op moet letten, want niet alle ‘backlinks’ (term voor externe links naar jouw website) zijn gunstig. Hierbij 5 tips om meer en betere links te krijgen en zo hoger te komen in Google.

1. Vermijd ‘startpagina’s’

Ken je Startpagina.nl nog? Het was vroeger een van de meest bekende platformen in Nederland waarop duizenden links naar websites op werden verzameld. Aangezien Google de positie van een website vroeger vooral op het aantal backlinks baseerde, was het gunstig om op zoveel mogelijk startpagina’s te staan. Tegenwoordig is dat wel anders, want Google kijkt nu voornamelijk naar de kwaliteit van een pagina waarop de link is geplaatst. Te veel van dit soort links, zeker op niet-relevante startpagina's, kunnen uiteindelijk je positie in Google schaden!

2. Pas op met betaalde links

Linkbuilding don'tsBetalen voor een follow-link mag niet van Google. Iedere link waarvoor je, op wat voor manier dan ook, hebt betaald moet het zogenaamde nofollow-attribuut krijgen. Daarmee geef je eigenlijk aan dat deze link niet meetelt voor de vindbaarheid van je webshop. Google weet natuurlijk niet of je hebt betaald voor een link maar kan daar wel op verschillende manieren achterkomen. Bijvoorbeeld als de link op een website staat waar alleen maar betaalde vermeldingen op staan. Zo werd enige tijd geleden een bekend linkbulding-bedrijf door Google opgerold. Dit bedrijf plaatste tegen betaling links op verschillende sites. Google ontdekte welke sites van dit bedrijf waren en bestrafte alle websites die op deze pagina's werden vermeld. De straf hield in dat deze sites kelderden in de zoekresultaten. Vermijd dus websites die tegen betaling een link plaatsen.

3. Bloggen, bloggen, bloggen

Een andere mogelijkheid om veel links te krijgen is om blogs te schrijven. Als je leuke en relevante blogs op je website plaatst is de kans groot dat anderen deze op hun eigen blog, social media of website delen en je op die manier weer een link in de wacht sleept! Tevens kun je deze artikelen aan andere sites aanbieden in ruil voor een link, ook wel gastbloggen genoemd. Hoe je goede blogartikelen schrijft hebben we uiteraard al eens uiteengezet, dat artikel kun je hier vinden. Deel uiteraard ook al je blogberichten op de social media-kanalen waarop jouw webshop actief is voor nóg meer bereik. 

4. Linkruil heeft geen zin

Vroeger was directe linkruil de manier om hoger in Google te komen. Dit werkt echter tegenwoordig niet meer. Wanneer site A linkt naar site B en andersom worden eigenlijk deze twee links tegen elkaar weggestreept en zijn ze feitelijk waardeloos voor beide sites. Je kunt beter vragen of Site A naar jou (B) linkt in ruil voor een link naar een andere site van dezelfde eigenaar (C). Op deze manier blijven de links waardevol voor alle betrokken websites. Wees hierin wel enigszins behouden want ook deze constructie wordt nog wel eens door Google als onnatuurlijk beschouwd en afgestraft. Zo kan website C beter niet weer naar A linken want dat is wel erg doorzichtig.

Let hierbij ook goed op dat het relevante websites zijn met inhoud van hoge kwaliteit, want Google is tegenwoordig zo slim dat het de kwaliteit van een website kan beoordelen en jouw positie in de zoekmachine daarop baseert! Tevens wordt je website sinds kort ook beoordeeld op de uitgaande links. Let er dus op dat je in jouw webshop alleen naar kwalitatieve sites linkt. 

5. Analyseer je links met Search Console

Google heeft een handige tool waarmee je alle links naar jouw webshop kunt zien: Search Console. Kijk hier regelmatig op en controleer de pagina’s waarop een link naar jouw webshop staat. Het kan namelijk altijd gebeuren dat er een foutje staat, een link het niet meer doet of dat de website niet relevant is (bijvoorbeeld bij startpagina’s). In dat geval kun je altijd de beheerder van de website vragen tekst of link aan te passen, of de link helemaal te verwijderen. Als dat niet lukt kun je ook nog inkomende links afwijzen in Search Console en zo je linkprofiel opschonen.

< Terug naar blog

Lees ook:

7 veelgemaakte fouten met adverteren in Facebook

Promoot je jouw webshop al via Facebook door middel van advertenties, of ben je van plan hiermee aan de slag te gaan? Pas op! Er zijn een aantal veelgemaakte… Lees meer >

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We… Lees meer >

Linkbuilding: de 5 belangrijkste do's en don'ts

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 417 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+