Google Search Console kan een belangrijke bijdrage leveren aan de vindbaarheid van webshops in de zoekmachine (SEO). Omdat vindbaarheid dé sleutel is tot het succes van je webshop, behandelen wij in dit artikel alles wat je moet weten over Search Console en leggen we uit hoe je het kan gebruiken.
Mocht je nog nooit van Search Console hebben gehoord, dan doet de naam Webmaster Tools misschien wel een belletje rinkelen. Zo heette Search Console namelijk tot 20 mei 2015. Het is een tool die, zoals de oude naam al verraadt, oorspronkelijk was bedoeld voor webmasters. Maar omdat ook andere vakgebieden – bijvoorbeeld marketingspecialisten, SEO-experts, programmeurs en designers – er dankbaar gebruik van maakten, werd Webmaster Tools in 2015 dus omgedoopt in Search Console.
Zo zag Webmaster Tools, tegenwoordig Search Console, er in 2012 uit. (Bron: Google)
Simpel gezegd is Search Console een tool waarmee de vindbaarheid van een website in de zoekresultaten in de gaten kan worden gehouden. Zo is het mogelijk om te zien welke pagina’s om welke reden wel of niet worden geïndexeerd, geeft de tool inzicht in zowel externe als interne links en kun je zien hoe goed je pagina’s het doen in de zoekresultaten. Ook is Search Console de plek waar je bericht krijgt als je website is bestraft met een ‘penalty’.
Voordat je Search Console kunt gebruiken, moet je eerst de domeinnaam van je webshop toevoegen en verifiëren dat jij daar de eigenaar van bent. Om dit te kunnen doen heb je een koppeling nodig met Google Analytics (instructies) of Google Tag Manager (instructies).
Nadat je met Analytics of Tag Manager hebt gekoppeld, voeg je in Search Console op de volgende manier een nieuwe ‘property’ toe.
Vul in het volgende scherm onder ‘URL-voorvoegsel’ de volledige URL van je webwinkel in (dus inclusief https://) en klik op Doorgaan.
Vervolgens moet je een verificatiemethode kiezen. Kies hier voor Google Analytics of Google Tag Manager, afhankelijk van met welk platform je zojuist hebt gekoppeld. Wanneer je tenslotte op ‘Controleren’ klikt is je domeinnaam geverifieerd en kun je van start gaan met Search Console.
Google Search Console is opgebouwd uit verschillende tabbladen met elk hun eigen functie. We leggen van de belangrijkste onderdelen uit wat je ermee kan doen, hoe je het gebruikt en waarom het precies van belang is om het te gebruiken.
Met het tabblad Prestaties kun je heel eenvoudig informatie over de zichtbaarheid van je webshop in de organische zoekresultaten raadplegen. Zo kun je zien op welke woorden je webshop in een bepaalde periode werd getoond, hoe vaak deze resultaten werden aangeklikt, de zogenaamde click through rate (aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen, vaak afgekort tot CTR) en wat de gemiddelde positie in de organische zoekresultaten is. Daarbij kun je filteren op verschillende pagina’s binnen je webshop, de gegevens splitsen naar verschillende apparaten (desktop, mobiel en tablet) en kun je twee verschillende pagina’s met elkaar vergelijken.
Door deze gegevens aandachtig te bestuderen krijg je inzicht in de prestaties van je webshop in de organische zoekresultaten. Als bijvoorbeeld je shop bij een belangrijk zoekwoord vaak getoond, maar weinig aangeklikt wordt (lage CTR) is het zoekresultaat misschien niet relevant of aantrekkelijk genoeg. Je kunt nu zelf op dit woord zoeken en nagaan hoe jouw shop wordt getoond, waarna je eventueel wijzigingen kunt doen aan de titel of meta description van de pagina.
Met de URL-inspectietool kun je van een specifieke pagina zien of deze geïndexeerd wordt door Google, wanneer deze voor het laatst gecrawld (verkend door de Google-robot) is en bovendien zie je op deze pagina foutmeldingen wanneer er iets misgaat met het indexeren. Erg handig wanneer je twijfelt of een pagina in je webshop wel (goed) wordt weergegeven in Google! In dit artikel lees je meer over de URL-inspectietool.
Soms gaat er iets mis tijdens het crawlen van een pagina, bijvoorbeeld wanneer je een pagina hebt verwijderd of verplaatst. Google Search Console spoort dit soort pagina’s op en houdt je daarvan op de hoogte. Hou dus regelmatig het tabblad Dekking in de gaten, zodat je tijdig pagina’s kunt doorverwijzen of herstellen.
Een sitemap zorgt ervoor dat Google een overzicht krijgt van de pagina’s, links en metadata op je website. Een soort inhoudsopgave van je webshop eigenlijk! Normaal gesproken worden de pagina’s op een website geïndexeerd op basis van links van externe websites. Maar als je website net nieuw is en/of er nog weinig externe links zijn, kun je Google een handje helpen door een sitemap te uploaden. Om jouw sitemap in te dienen bij Google vul in het tekstvak onder ‘Een nieuwe sitemap toevoegen’ de URL van je sitemap (https://www.[jouwdomeinnaam].nl/service/html/SEO/sitemap.xml) in.
Wanneer Google opvallende zaken opmerkt met betrekking tot jouw website ontvang je daarvan een melding in Search Console. Er is geen andere manier om dergelijke meldingen te ontvangen en dat is dus reden genoeg om je van Search Console gebruik te maken. Een voorbeeld van een melding kan zijn dat er zogenaamde onnatuurlijke links naar je site zijn gevonden. Google vindt dat je niet mag betalen voor een zogenaamde follow-link naar je site. Een betaalde link moet altijd het attribuut ‘rel=nofollow’ krijgen. Daarmee geef je aan dat er voor de link is betaald en dat er geen waarde aan gehecht moet worden voor de score in de organische zoekresultaten.
Een voorbeeld van een onnatuurlijke link is een link zonder ‘rel=nofollow’, waarvan Google vermoedt dat je ervoor hebt betaald. Het kan natuurlijk zijn dat er per abuis dergelijke links naar je webshop zijn gelegd. Google meldt dit via Search Console en daarop kun je vervolgens via een handmatige actie afstand nemen van deze links en zo voorkomen dat deze links je posities in de zoekresultaten schaden. Een daadwerkelijke straf zal je niet zo snel krijgen als je te goeder trouw handelt, dat gebeurt namelijk vooral bij websites die moedwillig en op grote schaal Google om de tuin proberen te leiden. Maar toch is het goed om dit tabblad in de gaten te houden!
Onder ‘Links’ in het menu van Search Console vind je een overzicht van alle links naar je site, maar ook interne links (dus links van de ene pagina in je webshop naar de andere) . Bij het bepalen van de positie van jouw webshop in de zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht speelt het aantal links een belangrijke rol. Een link naar je site wordt gezien als een stem. De site waarop de link is geplaatst stemt middels die link op jouw site en geeft daarmee aan dat deze relevant is voor een bepaald onderwerp. Simpel gezegd: hoe meer sites naar jouw shop linken, hoe relevanter deze wordt voor een bepaald zoekwoord en hoe hoger deze zal worden getoond in de zoekresultaten.
In het overzicht in Search Console kun je zien welke sites naar jouw shop linken, wat de nieuwste links zijn, op welke site de meeste links naar je shop staan en naar welke pagina’s het meest wordt gelinkt. Op grond hiervan kun je een begin maken met het optimaliseren van je backlinkprofiel. Misschien blijkt uit de gegevens dat er heel weinig naar je shop wordt gelinkt. In dat geval is het raadzaam om meer links naar je shop te regelen. Lees hier meer: Linkbuilding: de 5 belangrijkste do's en don'ts.
Het kan ook zijn dat er alleen naar de homepage wordt gelinkt. In dat geval is het slim om meer zogenaamde deeplinks (links naar dieperliggende pagina’s, zoals categorie- en productpagina’s) te regelen. Je kunt ook nagaan of de sites die naar je shop linken enige waarde hebben. Hoe relevant zijn deze sites voor jouw assortiment? Hoe relevanter, hoe waardevoller. Staan er veel andere links op deze pagina’s? De waarde die een pagina aan een link kan meegeven, wordt namelijk gedeeld door het aantal links op de pagina. Links op bijvoorbeeld startpagina’s en andere linkdumpsites (pagina’s gevuld met honderden of zelfs duizenden links) zijn, in tegenstelling tot vroeger, vrij waardeloos.
Aangezien een goede vindbaarheid in de zoekresultaten van Google een van de belangrijkste factoren is voor het succes van je webwinkel, is Search Console daarbij een onmisbare tool. Het biedt inzicht, geeft je de kans om adequaat eventuele problemen te verhelpen en het geeft je bovendien meer controle over hoe Google met je webshop omgaat.