Zo profiteer je van de veranderende Facebook-tijdlijn

Het begin van het jaar staat in het teken van goede voornemens, zo ook bij Facebook. Het grootste sociale medium ter aarde is van plan een drastische wijziging door te voeren in de tijdlijn van gebruikers. We praten je bij over wat er gaat gebeuren en hoe je er met de Facebookpagina van je webshop op kunt voorbereiden!

Dit gaat er gebeuren

Volgens Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, is het doel van het platform om langzaam te verschuiven naar een meer persoonlijk medium. Minder posts van bedrijven in de tijdlijn, meer van familie, vrienden en groepen. En dat is in eerste instantie goed nieuws voor de gemiddelde Facebook-gebruiker, maar niet voor bedrijven die het moeten hebben van organisch (niet-betaald) contact met hun doelgroep.

In deze post van Zuckerberg wordt duidelijk dat er veranderingen in de tijdlijn aan zitten te komen.

De meningen van mensen die Facebook voor zakelijke doeleinden gebruiken lopen uiteen. Sommigen vinden het een slechte ontwikkeling, omdat Facebook volgens hen deze wijziging doorvoert om meer geld te verdienen. Sommige bedrijven zullen zich namelijk bij minder organisch bereik genoodzaakt voelen om (meer) betaalde promoties uit te voeren. Anderen prijzen juist de verschuiving van Facebook’s prioriteit in de tijdlijn, omdat zo wordt gestimuleerd dat bedrijven een persoonlijkere connectie opbouwen met hun klanten.

Dit moet je doen

Gelukkig hoef je niet per se meer te betalen om gezien te blijven worden in de tijdlijn van je volgers. Als je door hebt wat Facebook graag wil zien, kun je zelfs profiteren van de wijzigingen die stapsgewijs worden toegepast in het algoritme van de tijdlijn.

Er is helaas geen concrete handleiding met stappen om toch gezien te worden in de veranderende tijdlijn van Facebook. Zodra de veranderingen zijn doorgevoerd kan er namelijk pas getest worden welke posts wel en niet werken. Wel wordt uit de post van Mark Zuckerberg duidelijk dat Facebook twee factoren cruciaal vindt in de nieuwsfeed: kwaliteit en interactie.

Kwaliteit
Kwaliteit bereik je onder andere door afstand te doen van zogeheten engagement bait. Posts waarin wordt opgeroepen om de pagina of een bericht te liken, delen en/of erop te reageren worden gezien als engagement bait. Facebook gaat er vanuit dat goede posts vanzelf wel worden geliked of gedeeld en niet zo’n oproep nodig hebben. Engagement bait wordt daarom strenger beoordeeld en minder vaak weergegeven in de tijdlijn.

Interactie
Naast kwaliteit gaat Facebook meer waarde hechten aan waardevolle gesprekken tussen mensen, wat betekent dat posts met veel interactie doorgaans beter zichtbaar zullen zijn in de tijdlijn. Veel interactie betekent niet honderden of duizenden likes, maar ook veel reacties en reacties op reacties. Gelukkig hebben we eerder al 5 tips voor meer betrokkenheid bij je Facebookpagina verzameld.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers trekt

Als je een webshop hebt is het natuurlijk de bedoeling dat mensen deze ook bezoeken. Want bezoekers worden klanten en als je klanten hebt maak je omzet. Het… Lees meer >

5 tips voor een voorjaarsschoonmaak in je webshop

Fluitende vogels, stijgende temperaturen en terrasjes die langzaam weer volstromen: de lente komt eraan! Met uitstek is dit het seizoen om de bezem door je… Lees meer >

Zo profiteer je van de veranderende Facebook-tijdlijn

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 515 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+
Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.