Menu

De impact van Google RankBrain op je webshop

Wist je dat Google steeds meer zelfstandig kan nadenken? Het klinkt misschien eng, maar het is onschuldiger dan je denkt. Met Google RankBrain is er een nieuw tijdperk aangebroken op het gebied van SEO. In dit artikel lees je wat het is en hoe je jouw webshop erop kunt optimaliseren!

Wat is het?

RankBrain is een zelflerend systeem (ook wel Machine learning genoemd) om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. Het unieke aan dit systeem is dat er geen menselijke programmeurs aan te pas komen om het algoritme te optimaliseren. Deze wordt namelijk na verloop van tijd steeds aangepast en verbeterd door RankBrain zelf, iets wat ook wel kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI) wordt genoemd.

De basis van RankBrain is een algoritme dat werd ontwikkeld door het bedrijf Deepmind. Hiermee werd een computer geleerd om het spelletje Breakout te spelen. In het begin ging dat niet zo goed, maar na uren spelen werd de computer steeds beter en leerde deze zichzelf tactieken aan om een steeds hogere score te krijgen. In 2014 werd het bedrijf gekocht door Google en vanaf 2015 wordt de techniek gebruikt voor RankBrain.

Wat is het nut van RankBrain?

Volgens Google zijn 15% van de dagelijkse zoekopdrachten nog nooit eerder ingevoerd in de zoekmachine. Dat heeft als gevolg dat de zoekresultaten op die zoekopdrachten vaak niet de informatie laten zien waarnaar de gebruiker op zoek is. RankBrain moet ervoor zorgen dat ook voor deze zoekopdrachten relevante resultaten worden getoond. Met het algoritme leert RankBrain zichzelf om steeds beter verbanden te kunnen leggen tussen zoekopdrachten en informatie op het internet, zonder dat bepaalde zoekwoorden per se op een pagina moeten voorkomen.

Je webshop optimaliseren voor RankBrain

Op dit moment is de beoordeling van RankBrain de op 2 na belangrijkste factor die de ranking van een pagina bepaalt. De verwachting is echter dat het in de toekomst de belangrijkste én enige rankfactor zal worden. Maar hoe moet je nu je webshop optimaliseren voor een systeem dat zichzelf continu verbetert? Het antwoord is (zowel nu als in de toekomst): door op een natuurlijke manier kwalitatieve teksten te schrijven. RankBrain kijkt hierbij naar de volgende factoren:

1. Context

Long tail zoekwoorden worden in de toekomst steeds minder belangrijk, omdat RankBrain zelf een context kan bepalen voor zoekopdrachten. Wanneer iemand zoekt op ‘Overhemd met extra lange mouwen’, zorgt RankBrain er zelf voor dat de meest relevante pagina’s worden getoond. Het kan daarbij voorkomen dat de combinatie van zoekwoorden niet eens op de betreffende pagina te vinden is.

2. Gemiddelde tijd op pagina

Met een hoge kwaliteit van je content zorg je ervoor dat de gemiddelde duur van een paginabezoek (dwell time) hoger is. Als een bezoeker lang op je pagina blijft voordat deze weer terugkeert naar Google, geeft dit RankBrain het signaal dat diegene bruikbare en relevante informatie heeft gevonden.

3. Click-Through-Rate

Omdat RankBrain de Click-Through-Rate van de zoekresultaten bijhoudt, is het belangrijk dat er zoveel mogelijk gebruikers bij een bepaalde zoekterm doorklikken naar jouw website. Je realiseert een hogere CTR door zowel de titel als de meta description van je pagina te optimaliseren.


< Terug naar blog

Lees ook:

Breng structuur in je webshop

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 854 reviews