Menu

De perfecte advertentietekst schrijven

Als je een webwinkel begint en deze bekend wilt maken bij het publiek ontkom je er soms niet aan om betaalde advertenties in te zetten op bijvoorbeeld Google of Facebook. Maar hoe schrijf je een goede tekst die potentiële klanten over de streep trekt? Nou, met deze vijf stappen natuurlijk! 

1. Eis de aandacht op met een pakkende kop

De kop van je advertentietekst is misschien wel het meest belangrijke onderdeel. Het kan er óf voor zorgen dat mensen je advertentie lezen, óf er gauw langs scrollen. Daarom moet je headline de aandacht trekken, wat je op meerdere manieren kan gebruiken. Humor, rijmwoorden, woordgrappen of metaforen zijn zomaar wat middelen die je in kan zetten om je advertentie op te laten vallen. Maar ook cijfers (met name kortingen) werken goed. 

Geef je advertentie een pakkende kop

2. Wek interesse voor je product

Na de kop komt de tekst van de advertentie. Waarom moeten mensen jouw product kopen? Welk ‘probleem’ hebben ze dat jij met je producten kan oplossen? Spreek mensen persoonlijk aan met je advertentie en vermijd woorden als ‘ik’, ‘wij’ en ‘ons’ in de eerste regel. De woorden ‘je’, ‘jij’ en ‘jou’ zijn juist toverwoorden als het gaat om de inleiding van je advertentie. Je hoeft trouwens niet per se een probleem te benoemen, het onderstaande voorbeeld laat zien hoe het ook kan.

Wek interesse voor je product

3. Laat weten waar jouw webshop in uitblinkt

Geef aan waarom mensen juist bij jou moeten bestellen. Wat onderscheidt jouw webshop van andere shops met hetzelfde assortiment? Het benoemen van de unieke eigenschappen (usp’s) van jouw webshop is sterk aan te raden. Enkele voorbeelden van zaken waarmee je je kan onderscheiden zijn een lage prijs, veel verstand van het product, hoge kwaliteit, speciale kortingen of snelle en/of gratis bezorging. Coolblue doet dat goed, ze noemen zichzelf specialist en vermelden in de advertentietekst nog dat bezorging en retourneren gratis is. 

Vermeld je usp's in de advertentie

4. Voeg een duidelijke ‘Call to Action’ toe 

Zorg in je laatste regel voor het laatste zetje dat mensen nodig hebben om op jouw webshop iets te bestellen. Een zin als ‘Koop nu!’, ‘Bestel meteen!’ of ‘Klik hier!’ aan het einde van je advertentietekst maakt daarnaast duidelijk wat mensen kunnen verwachten als ze op je advertentie klikken, wat heel vanzelfsprekend lijkt maar toch niet mag worden vergeten. Als je niet van de gebiedende wijs houdt kun je de call to action ook in een andere vorm gieten zoals ‘bestellen doe je hier’. Of zoals Bax het heeft gedaan in onderstaand voorbeeld, de call to action combineren met een usp.

Voeg een call to action toe aan je advertentie

5. Stem je advertentie af op het medium 

Realiseer je dat elk (sociaal) medium anders is en dat je dus daar je advertentie op moet aanpassen. Een advertentietekst die op Twitter bijvoorbeeld werkt, is misschien juist weer te kort voor Facebook en op Instagram is de afbeelding bij je advertentie vele malen belangrijker. Kijk daarom eens goed rond hoe andere webshops adverteren op de verschillende media en pas de lengte, toon en inhoud van je advertentie aan. 

Om rekening mee te houden: je ziet soms advertenties op Google met daaronder een cijfer met sterren. Dit is de gemiddelde beoordeling van een website, gebaseerd op reviews van verschillende bronnen, bijvoorbeeld van The Feedback Company of KiyOh. Je moet meestal minimaal 150 unieke reviews met een gemiddelde waardering van 3,5 sterren of hoger hebben voordat deze worden getoond in de advertentie. Lees meer informatie over klantenbeoordelingen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 546 reviews