Als je een webwinkel begint en deze bekend wil maken bij het publiek ontkom je er soms niet aan om betaalde advertenties in te zetten op Google, Facebook en andere kanalen. Maar hoe schrijf je goede advertentieteksten die potentiële klanten over de streep trekken? In dit artikel vind je 7 tips om een advertentie te schrijven waar zelfs Don Draper (uit de serie Mad Men) niet aan kan tippen!
Wanneer je begint met het plaatsen van advertenties is het niet vanzelfsprekend dat deze ook direct tot bestellingen, ofwel conversie leiden. Je zult je advertenties zo moeten inrichten dat ze online consumenten verleiden tot het doen van een aankoop. Hierbij is de tekst die in of bij de advertentie staat een van de belangrijkste onderdelen.
Een goede advertentietekst…
Realiseer je dat elk (sociaal) medium anders is en dat je daaraan je advertentie moet aanpassen. Een advertentietekst die op Twitter goed werkt, is misschien juist weer te kort voor Facebook en op Instagram is de afbeelding bij je advertentie vele malen belangrijker dan de tekst. Laat daarom de lengte, toon en inhoud van je advertentie aansluiten op de plek waar je deze gaat plaatsen.
Lees ook deze artikelen over adverteren op verschillende platformen
Tip: je hebt op Google vast wel eens een advertentie met daaronder een cijfer en sterren gezien. Dit is de gemiddelde beoordeling van een website, gebaseerd op reviews van verschillende bronnen zoals Feedback Company en KiyOh. Dit wordt ook wel een ‘rich snippet’ of ‘verkopersbeoordelingextensie’ genoemd. Als je in de afgelopen twaalf maanden minimaal 100 unieke reviews met een gemiddelde waardering van 3,5 sterren hebt gekregen, verschijnt deze rich snippet als het goed is ook in jouw advertentie. Heb je nog er nog niet zo veel, lees dan ons artikel met 7 tips om (meer) reviews voor je webshop te verzamelen!
Dat je bij het beginnen van een webshop goed onderzoek moet doen naar je doelgroep, dus wat voor mensen het meest geïnteresseerd zullen zijn in jouw product, is je waarschijnlijk niet onbekend. Maar wanneer je een doelgroep hebt gedefinieerd (of nog beter: een ijkpersoon), zul je daar ook rekening mee moeten houden in de advertenties die je plaatst. Ouderen spreek je bijvoorbeeld niet aan met ‘je’, maar met ‘u’, terwijl jongeren vragen om een andere benadering met vlot en informeel taalgebruik. Laat je advertentietekst bij voorkeur lezen en beoordelen door iemand die onderdeel uitmaakt van je doelgroep, zodat je weet of je de goede tone of voice te pakken hebt.
De kop van je advertentietekst is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van je advertentie, zeker in Google. Een goede kop zorgt ervoor dat mensen je advertentie lezen en erop klikken, terwijl een slechte kop ervoor zorgt dat mensen gauw weer verder scrollen. Dat laatste wil je natuurlijk niet! Zorg er daarom voor dat je headline de aandacht trekt. Dit kun je op meerdere manieren doen. Humor, rijmwoorden, woordgrappen of metaforen zijn zomaar wat middelen die je in kan zetten om je advertentie op te laten vallen. Maar ook cijfers (met name kortingen) werken goed.
Waarom moeten mensen jouw product kopen? Welk ‘probleem’ hebben ze dat jij met je producten kan oplossen? Spreek mensen persoonlijk aan met je advertentie en vermijd woorden als ‘ik’, ‘wij’ en ‘ons’ in de eerste regel. Gebruik in plaats daarvan effectieve woorden als ‘je’, ‘jij’ en ‘jou’ (of ‘u’ en ‘uw’). Je hoeft trouwens niet per se een probleem te benoemen, het onderstaande voorbeeld laat zien hoe het ook kan!
De meeste aankopen die consumenten doen, gaan gepaard met een bepaalde emotie die het product of een advertentie daarover bij ze oproept. Een advertentie die simpelweg de specificaties van een product of webwinkel opsomt heeft veel minder effect dan eentje die het met een gevoel als blijdschap, geluk of liefde associeert. Je kunt ook proberen om een van deze 5 psychologische triggers toe te passen!
Geef aan waarom mensen juist bij jou moeten bestellen. Wat onderscheidt jouw webshop van de anderen die hetzelfde product verkopen? Het benoemen van de unieke eigenschappen van je webshop, ofwel unique selling points (usp’s), kan het aantal kliks op je advertentie drastisch verhogen.
Enkele voorbeelden van zaken waarmee je je kan onderscheiden zijn lage prijzen, kennis over je product, hoge kwaliteit, speciale kortingen of gratis bezorging. Coolblue doet dat goed, ze noemen zichzelf specialist en vermelden in de advertentietekst dat bezorging en retourneren gratis zijn.
Zorg in je laatste regel voor het laatste zetje dat mensen nodig hebben om op jouw webshop iets te bestellen. Een zin als ‘Koop nu!’ of ‘Bestel nu!’ aan het einde van je advertentietekst maakt daarnaast duidelijk wat mensen kunnen verwachten als ze op je advertentie klikken, wat heel vanzelfsprekend lijkt maar toch niet mag worden vergeten. Je kan de Call to Action ook in een andere vorm gieten als je niet van de gebiedende wijs houdt, zoals ‘bestellen doe je hier!’ Of zoals Bax het heeft gedaan in onderstaand voorbeeld, de call to action combineren met een usp.
Noot van de redactie: Dit artikel komt oorspronkelijk uit 2016, maar we hebben het op 8 januari 2019 een flinke update gegeven. We hebben de tekst verbeterd, uitgebreid van 5 naar 7 tips en een aantal handige extra links geplaatst!