Wanneer je een eigen webwinkel hebt gemaakt, deze hebt gevuld met producten en voor een prachtige lay-out hebt gezorgd, is de volgende stap een belangrijke maar lastige: het krijgen van bezoekers en uiteindelijk klanten. In dit artikel zetten we 15 manieren om je webshop te promoten op een rijtje met daarbij allerlei handige tips!
Het promoten van je webwinkel begint allereerst met het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Google is voor veel mensen de plek waarop ze beginnen met hun zoektocht naar een bepaald product, dus is het belangrijk dat je goed gevonden wordt. Er zijn te veel factoren die daaraan bijdragen om in een paar zinnen te kunnen zeggen hoe je goed gevonden wordt. Je kunt daarom beter onze talloze artikelen over SEO raadplegen.
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest… er zijn talloze sociale mediakanalen waarop je doelgroep actief is en daardoor kun je er niet omheen bij het promoten van je webshop. Voordat je meteen op alle kanalen een account aanmaakt is het belangrijk om goed te analyseren op welke platformen jouw doelgroep actief is. Dat doe je bijvoorbeeld door een ijkpersoon te bepalen. Verder kun je voor het promoten op verschillende sociale media de volgende artikelen raadplegen:
Al onze andere artikelen over social media vind je hier.
Over social media gesproken, volg je ons al op Instagram?
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je bezoekers en klanten kunt binnenhalen zonder daar geld voor te hoeven uitgeven. Maar helaas, webshops die alleen met organisch verkeer (SEO) bestellingen krijgen zijn zeldzaam. Je kunt je daarom maar beter verdiepen in het adverteren via betaalde kanalen als Google Ads en Google Shopping. Zeker wanneer je last hebt van veel concurrentie, is dit de uitgelezen manier om toch gezien te worden in de zoekmachines. Lees deze handige artikelen over adverteren in de zoekmachines:
Ook op social media kun je, naast normale promotie via posts, betaalde advertenties inzetten om je webshop te promoten. Het mooie hieraan is dat je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads, heel gericht kan adverteren op een bepaalde doelgroep. Zo kun je selecteren op leeftijd, geslacht, locatie, hobby’s, interesses, noem het maar op.
Handige artikelen over adverteren op verschillende social media:
Wanneer je al wat klanten hebt is het versturen van nieuwsbrieven een goede manier om er terugkerende klanten van te maken. Hierin kun je ze met bijvoorbeeld een kortingscode verleiden tot een vervolgaankoop, breng je ze op de hoogte van nieuwe producten of geef je een kijkje achter de schermen. Tip: experimenteer eens met een A/B-test in Mailchimp, hiermee kun je verschillende versies van je nieuwsbrief testen om te zien welke beter werkt.
Hoewel je winkel volledig online draait is het natuurlijk ook mogelijk je webshop offline te promoten. Hieronder vind je enkele suggesties voor de offline promotie van je webshop.
Het verstrekken van kortingscodes is ook een zeer goede manier om je webshop onder de aandacht te brengen. Naast dat het verleidt tot het plaatsen van een bestelling, worden kortingscodes vaak ook gedeeld met familie en vrienden. Zeker wanneer je de kortingscode promoot via social media!
Mensen houden ervan als ze de mogelijkheid krijgen om een leuk product te winnen. Organiseer dan ook regelmatig een leuke winactie op bijvoorbeeld Facebook! Winacties worden vaak gedeeld, waardoor nog meer mensen jouw actie te zien krijgen en de naamsbekendheid van je webwinkel groeit.
Ook het schrijven van leuke, informatieve blogartikelen voor op je website is een goede manier om je webwinkel te promoten. Goede artikelen worden door mensen gedeeld, waarna de kans ook bestaat dat anderen er op hun eigen website naartoe verwijzen. Ook is het gunstig voor je SEO, omdat uitgebreide en informatieve blogartikelen vaak goed scoren op long tail zoekwoorden.
Lees ook: 5 redenen om een blog te onderhouden.
Om te profiteren van het publiek dat andere websites en blogs al hebben opgebouwd, kun je contact opnemen met de vraag of ze het leuk vinden als je een artikel voor ze schrijft. Naast dat je met gastbloggen dus meer mensen kan bereiken, is het ook goed voor je linkbuilding en SEO. Bedenk wel dat sommige website-eigenaren om een vergoeding vragen voor het plaatsen van een gastblog, maar je zou eventueel ook kunnen aanbieden om op je eigen website een blog te plaatsen waarin een link naar de betreffende website staat.
Influencers zijn hip en hebben een ongekend bereik onder met name jongeren. Het inzetten van influencers voor de marketing en promotie van een webwinkel is tegenwoordig dan ook een veelgebruikte manier om bijvoorbeeld een product dat je verkoopt onder de aandacht te brengen. We hebben eerder een artikel geschreven met tips hoe je aan de slag kunt gaan met influencer marketing.
Consumenten laten zich vaak leiden door wat anderen ergens over vinden, zo ook met webshops en de producten die daarin verkocht worden. Positieve reviews zorgen voor meer klanten, wat het een van de beste manieren van promotie maakt. Zorg daarom dat je flink wat reviews verzamelt en dat deze uiteraard ook zo veel mogelijk positief zijn. In dit artikel lees je tips hoe je meer reviews kunt krijgen.
Hoewel door de komst van social media tegenwoordig een stuk minder mensen actief zijn op een internetforum, is het nog steeds een manier om potentiële klanten te bereiken en je webwinkel onder de aandacht te krijgen. Zeker omdat deze fora vaak gericht zijn op een specifieke doelgroep is het redelijk eenvoudig om er een te vinden waar ook jouw doelgroep zich bevindt.
Dat je een eigen webshop hebt, wil niet zeggen dat je ook alleen via deze weg producten kan of moet verkopen. Je kunt namelijk ook externe verkoopkanalen, zoals bol.com, Admarkt van Marktplaats en zelfs Amazon inzetten. We hebben om het makkelijk te maken in ieder geval koppelingen met bol.com, Admarkt en Beslist.
Ten slotte nog een zeer simpele en snelle manier om je webwinkel extra te promoten: het toevoegen van een automatische handtekening aan de e-mails die je verstuurt. Hieraan kun je bijvoorbeeld je logo, een link naar je website, je telefoonnummer en links naar je social mediaprofielen toevoegen. Zoek even op Google hoe je in het mailprogramma dat jij gebruikt een handtekening toevoegt.