Menu

Het geheim achter de beste onderwerpregel voor je nieuwsbrief

Het succes van je nieuwsbrief is grotendeels afhankelijk van de onderwerpregel. Een pakkend onderwerp zorgt ervoor dat je nieuwsbrief door meer mensen wordt gelezen. Dit lijkt nogal een open deur maar de hoeveelheid (ongeopende) nieuwsbrieven in onze inbox met simpelweg ‘Nieuwsbrief juni 2015’ als onderwerp bewijst dat deze vuistregel nog regelmatig wordt genegeerd. De onderwerpregel is het eerste en in veel gevallen het enige dat de ontvanger ziet van je zorgvuldig opgestelde nieuwsbrief. Een pakkend onderwerp zorgt ervoor dat meer mensen de nieuwsbrief aanklikken en haal je meer uit je mailcampagne. Vergeet ook niet dat jouw nieuwsbrief doorgaans belandt tussen enkele tientallen andere nieuwsbrieven. Het is dus ook daarom van belang dat jouw onderwerp in het oog springt.

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven wij je vijf tips voor het verzinnen van een pakkend onderwerp.

  1. Zoek een andere invalshoek. Stel je hebt een nieuwsbrief opgesteld waarin je de laatste aanbiedingen vermeldt. Je kunt dan kiezen voor een onderwerp als ‘Aanbiedingen week 23’ maar de kans is klein dat deze nieuwsbrief door veel mensen wordt gelezen. Een andere invalshoek zou zijn ‘5 goede redenen waarom je onze webshop deze week moet bezoeken’. Daarbij zijn ‘redenen waarom’ en lijstjes als ‘drie tips voor een gelukkiger leven’ handige trucjes om snel een pakkend onderwerp te verzinnen.

  2. Speek je doelgroep direct aan. Bij het bedenken van een onderwerpregel voor de nieuwsbrief kun je je blindstaren op de inhoud van de nieuwsbrief. Je wilt in de onderwerpregel benoemen waar de nieuwsbrief over gaat. Het kan helpen om je even af te vragen voor wie de nieuwsbrief is bedoeld. Stel je hebt een kledingwebshop en je nieuwsbrief gaat over de nieuwe collectie. Dan kun je ‘Nieuwe collectie zomer 2015' als onderwerpregel kiezen, maar je zou ook je doelgroep rechtstreeks aan kunnen spreken met bijvoorbeeld ‘Dames, het is de hoogste tijd voor een nieuwe outfit!’.

  3. Humor. Dit is een lastige, maar als je een grappig onderwerp weet te verzinnen stijgt het aantal klanten dat je nieuwsbrief aanklikt explosief. Omdat het heel moeilijk is een grappige onderwerpregel te verzinnen (en wij er ook niet zo goed in zijn) verwijzen we je graag naar dit artikel met enkele sterke voorbeelden en tips voor het verzinnen van een grappig onderwep.

  4. Houd het kort.

  5. Test verschillende onderwerpregels. Heb je al verschillende nieuwsbrieven verstuurd? In dat geval heb je al enige geschiedenis opgebouwd. Je zou kunnen nagaan welke onderwerpen leidden tot de meeste clicks. Als je deze geschiedenis nog niet hebt kun je nu beginnen met testen. Op die manier ontdek je vanzelf de beste onderwerpregel.

Voor het verzenden van de nieuwsbrief raden wij je aan gebruik te maken van de koppeling met MailChimp. Via deze koppeling worden mailadressen automatisch verzameld in je MailChimp-account en vanuit deze account verstuur je heel eenvoudig de mooiste nieuwsbrieven. 


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews