Menu

Maatwerk producten verkopen in je webshop

Voor normale producten is het easy as pie om een webshop te openen en te beginnen met verkopen. Wanneer je producten op maat maakt, kan het wat uitdagender zijn om alles goed te regelen en te weten waarmee je rekening moet houden. Daarom leggen we je in dit artikel precies uit wat je moet doen!

Herroepingsrecht bij maatwerk

Met maatwerk producten is iets bijzonders aan de hand als het gaat om het herroepingsrecht. Normaal hebben klanten volgens de wet het recht om een product binnen 14 dagen te retourneren. Maar als het om op maat gemaakte producten gaat, kun je als webwinkelier ervoor kiezen om deze van het herroepingsrecht uit te sluiten.

Dat is omdat dergelijke producten meestal niet opnieuw kunnen worden verkocht aan een andere klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een voetbalteam dat voor een trainingskamp shirtjes laat bedrukken met de naam van hun vereniging.

Wanneer is een product maatwerk?

Voordat een product kan worden uitgesloten van het herroepingsrecht, moet je er 100% zeker van zijn dat het daadwerkelijk om een maatwerk product gaat. Wanneer je ten onrechte een product uitsluit van het herroepingsrecht overtreed je niet alleen de wet, maar creëer je ook een slecht imago voor je webwinkel.

De volgende producten vallen niet onder maatwerk:
- Producten waarbij je verschillende varianten als standaard keuzemogelijkheden aanbiedt, bijvoorbeeld meerdere afmetingen en kleuren.
- Producten die voor de klant besteld moeten worden, bijvoorbeeld wanneer deze niet (standaard) op voorraad zijn.

De volgende producten vallen wel onder maatwerk:
- Producten waaraan gepersonaliseerde elementen moeten worden toegevoegd, zoals een naam of andere tekst.
- Producten waarbij de door een klant gewenste afmetingen niet als standaard keuzeoptie worden aangeboden. Je verkoopt bijvoorbeeld een kast met een hoogte van 160 cm, 180 cm of 200 cm, maar je klant wil deze met een hoogte van 220cm.

Waar moet je verder nog rekening mee houden?

Als je maatwerk producten verkoopt is het, zeker wanneer je producten wilt uitsluiten van het herroepingsrecht, cruciaal om dit specifiek te vermelden. Bijvoorbeeld in je Algemene Voorwaarden, maar ook op de productpagina’s zelf. Zorg ervoor dat je klanten weten dat ze hun artikel niet retour kunnen sturen voordat ze hun bestelling plaatsen. Zo komen ze niet voor onaangename verrassingen te staan.

Maatwerk producten toevoegen aan je webshop

Het is reuze gemakkelijk om maatwerk producten aan te bieden in je webwinkel. Ga hiervoor bij het toevoegen van een nieuw product, naar het tabblad Extra opties. Klik op de knop ‘Optieset toevoegen’, vul een titel in (bijvoorbeeld ‘Opdruk’) en selecteer ‘Open veld’ onder het keuzemenu bij Type. Klik tenslotte op Opslaan.

Bied je verschillende maatwerk opties aan, als je bijvoorbeeld meerdere zijden van een product kunt bedrukken, dan kun je ook meerdere open velden toevoegen. Zie het voorbeeld hieronder:

Vraag het Shoppagina
Zit je al tijden met een vraag, maar heb je het antwoord nog nergens kunnen vinden? Of wil je dat we een bepaald onderwerp wat verder uitpluizen? Stuur dan een mailtje naar info@shoppagina.nl en wie weet behandelen we het op deze blog!

< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 546 reviews