Menu

Waarom snippets optimaliseren belangrijker is dan ooit

Een belangrijk onderdeel van je SEO zijn de zogeheten snippets van een pagina. Dat zijn de kleine stukjes tekst en belangrijke informatie van een pagina in de zoekresultaten van Google. Lees hier waarom je deze moet optimaliseren en hoe je dat doet! 

Wat is het belang van snippets?

Snippets zijn vergelijkbaar met de achterkant van een boek. Vrijwel iedereen leest die tekst eerst voordat ze het boek wel of geen kans geven. En zo gaat het ook met de zoekresultaten in Google. Goede snippets zorgen voor een grotere kans dat de pagina door veel mensen wordt bezocht.

De stekker uit DMOZ

DMOZ, ook wel Open Directory Project (ODP) genoemd, was een soort online bibliotheek waar je een overzicht kon vinden van duizenden websites. De website werd aangevuld en onderhouden door redacteurs op vrijwillige basis. Je kunt het vergelijken met het in Nederland bekende Startpagina.

Op 14 maart 2017 ging DMOZ op zwart, wat ook gevolgen had voor de manier waarop Google zijn zoekresultaten toont. Snippets werden namelijk grotendeels gebaseerd op de informatie uit DMOZ. Het gebeurt namelijk regelmatig dat website-eigenaars slechte of zelfs geen meta data aan hun pagina’s toevoegen. Met het wegvallen van DMOZ is het daarom belangrijker dan ooit om zélf te zorgen voor goede meta data.

Tips voor goede snippets

Maar hoe zorg je ervoor dat de pagina’s in je webshop voorzien zijn van goede meta data, zodat de snippets in de zoekresultaten op een juist manier worden weergegeven? We geven je een paar belangrijke tips:

  • Optimaliseer de titels van je producten en blogartikelen. Goede titels zorgen ervoor dat het aantrekkelijk wordt voor mensen om naar je website te gaan.
  • Zorg dat je in de meta description duidelijk maakt wat een bezoeker op de pagina kan vinden. Schrijf een aantrekkelijke tekst waarin je geen valse verwachtingen geeft. Ook een Call to Action toevoegen kan het aantal bezoekers verhogen!
  • Laat je meta description nooit leeg en vermijd dat je voor meerdere pagina’s dezelfde omschrijving gebruikt. Dubbele meta descriptions laat Google links liggen.
  • Voor de meta description bestaat geen limiet qua aantal karakters, maar deze wordt geschaald naar het scherm van het apparaat waarop wordt gekeken. Probeer in ieder geval onder 155 karakters te blijven voor een goede zichtbaarheid op de meeste apparaten!

< Terug naar blog

Lees ook:

Breng structuur in je webshop

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 854 reviews