Begin dit jaar lanceerde Facebook een functie waarmee je met je smartphone-camera of webcam live beelden kan uitzenden. Voor jouw webshop is dit leuke manier om in the picture te komen en de band met je fans te versterken!
Het starten van een uitzending met Facebook Live geeft je de mogelijkheid om je publiek te vergroten of een kijkje achter de schermen van je webshop te geven. Het maakt je webshop een stuk persoonlijker en je kunt tijdens de uitzending een bepaald product of een promoten. Facebook geeft in het algoritme steeds meer de voorkeur aan live video’s. Dit algoritme bepaalkt wat er in iemands tijdlijn verschijnt. Live uitzendingen krijgen voorrang boven foto’s en tekstberichten.
Voordat je begint met streamen is het essentieel om eerst goed na te denken over wat je wil uitzenden en wat je ermee wil bereiken. Bedenk bijvoorbeeld een leuk thema zoals ‘Vraag & Antwoord’, ga een product reviewen waar veel over wordt gesproken of geef de kijker een rondleiding op je werkplek! Het helpt ook enorm als je van tevoren een aantal bullet points opschrijft die je tijdens de uitzending in ieder geval wilt behandelen.
Als je plotseling begint met streamen zullen mogelijk weinig mensen in de gelegenheid zijn om je uitzending te volgen. Kondig daarom je stream ruim vantevoren aan. Kies hiervoor een goed tijdstip waarvan je weet dat veel volgers van je pagina online zullen zijn (check je statistieken, zie punt 3 in dit artikel). Wees bovendien regelmatig in de momenten dat je uitzendt, bijvoorbeeld 1 keer per week. Mensen weten dan na een tijdje dat er een nieuwe uitzending aan zit te komen!
Voor een goede live-uitzending op Facebook is het belangrijk dat de internetverbinding van je apparaat goed is. Is dat niet het geval, dan hapert je stream en dat kijkt niet zo lekker. Met een statief voorkom je trillend beeld of dat je de telefoon laat vallen tijdens de uitzending. Heb je geen statief dan is misschien de onvolprezen selfiestick een goed alternatief. Denk erom dat je je de telefoon helemaal oplaadt en schakel stille modus in zodat je stream niet wordt onderbroken door een beller.
Voor het live uitzenden van video gelden dezelfde Richtlijnen voor de community als voor andere content op Facebook. Lees eerst goed wat wel en niet mag!
Om de uitzending te beginnen klik je op het scherm waar je een nieuwe status kan plaatsen op ‘Livevideo’.
Vervolgens krijg je een cameraweergave waar je een beschrijving voor de uitzending kan invullen, wie de uitzending kan bekijken en ook kan je ervoor kiezen of je de camera aan de voor- of achterkant van je smartphone wil gebruiken. Als alles is ingesteld druk je op ‘Live gaan’ en is de uitzending begonnen!
Tijdens je uitzending kunnen kijkers meepraten terwijl ze de livestream bekijken. Houd de reacties goed in de gaten en reageer op eventuele vragen. Als je veel interactie verwacht is het slim om iemand te vragen je te helpen. Zo kun jij je concentreren op je presentatie en houdt de ander de reacties in de gaten. Ook kun je bijvoorbeeld aan het einde van de uitzending vragen wat je fans in de volgende uitzending willen zien. Je hebt zo meteen een goed onderwerp voor de volgende livestream, speelt goed in op je doelgroep en het motiveert mensen om ook de volgende keer te kijken!
Inspiratie nodig? In dit artikel zijn een aantal geweldige voorbeelden van het gebruik van Facebook live verzameld.