De impact van Google RankBrain op je webshop

Wist je dat Google steeds meer zelfstandig kan nadenken? Het klinkt misschien eng, maar het is onschuldiger dan je denkt. Met Google RankBrain is er een nieuw tijdperk aangebroken op het gebied van SEO. In dit artikel lees je wat het is en hoe je jouw webshop erop kunt optimaliseren!

Wat is het?

RankBrain is een zelflerend systeem (ook wel Machine learning genoemd) om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. Het unieke aan dit systeem is dat er geen menselijke programmeurs aan te pas komen om het algoritme te optimaliseren. Deze wordt namelijk na verloop van tijd steeds aangepast en verbeterd door RankBrain zelf, iets wat ook wel kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI) wordt genoemd.

De basis van RankBrain is een algoritme dat werd ontwikkeld door het bedrijf Deepmind. Hiermee werd een computer geleerd om het spelletje Breakout te spelen. In het begin ging dat niet zo goed, maar na uren spelen werd de computer steeds beter en leerde deze zichzelf tactieken aan om een steeds hogere score te krijgen. In 2014 werd het bedrijf gekocht door Google en vanaf 2015 wordt de techniek gebruikt voor RankBrain.

Wat is het nut van RankBrain?

Volgens Google zijn 15% van de dagelijkse zoekopdrachten nog nooit eerder ingevoerd in de zoekmachine. Dat heeft als gevolg dat de zoekresultaten op die zoekopdrachten vaak niet de informatie laten zien waarnaar de gebruiker op zoek is. RankBrain moet ervoor zorgen dat ook voor deze zoekopdrachten relevante resultaten worden getoond. Met het algoritme leert RankBrain zichzelf om steeds beter verbanden te kunnen leggen tussen zoekopdrachten en informatie op het internet, zonder dat bepaalde zoekwoorden per se op een pagina moeten voorkomen.

Je webshop optimaliseren voor RankBrain

Op dit moment is de beoordeling van RankBrain de op 2 na belangrijkste factor die de ranking van een pagina bepaalt. De verwachting is echter dat het in de toekomst de belangrijkste én enige rankfactor zal worden. Maar hoe moet je nu je webshop optimaliseren voor een systeem dat zichzelf continu verbetert? Het antwoord is (zowel nu als in de toekomst): door op een natuurlijke manier kwalitatieve teksten te schrijven. RankBrain kijkt hierbij naar de volgende factoren:

1. Context

Long tail zoekwoorden worden in de toekomst steeds minder belangrijk, omdat RankBrain zelf een context kan bepalen voor zoekopdrachten. Wanneer iemand zoekt op ‘Overhemd met extra lange mouwen’, zorgt RankBrain er zelf voor dat de meest relevante pagina’s worden getoond. Het kan daarbij voorkomen dat de combinatie van zoekwoorden niet eens op de betreffende pagina te vinden is.

2. Gemiddelde tijd op pagina

Met een hoge kwaliteit van je content zorg je ervoor dat de gemiddelde duur van een paginabezoek (dwell time) hoger is. Als een bezoeker lang op je pagina blijft voordat deze weer terugkeert naar Google, geeft dit RankBrain het signaal dat diegene bruikbare en relevante informatie heeft gevonden.

3. Click-Through-Rate

Omdat RankBrain de Click-Through-Rate van de zoekresultaten bijhoudt, is het belangrijk dat er zoveel mogelijk gebruikers bij een bepaalde zoekterm doorklikken naar jouw website. Je realiseert een hogere CTR door zowel de titel als de meta description van je pagina te optimaliseren.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers trekt

Als je een webshop hebt is het natuurlijk de bedoeling dat mensen deze ook bezoeken. Want bezoekers worden klanten en als je klanten hebt maak je omzet. Het… Lees meer >

5 tips voor een voorjaarsschoonmaak in je webshop

Fluitende vogels, stijgende temperaturen en terrasjes die langzaam weer volstromen: de lente komt eraan! Met uitstek is dit het seizoen om de bezem door je… Lees meer >

De impact van Google RankBrain op je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 515 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+
Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.