Formeel of informeel taalgebruik in je webshop?

Contact met potentiële of bestaande klanten is een cruciaal onderdeel van het webwinkelierschap. Het is daarom belangrijk dat je op een goede manier met ze communiceert. Maar hoe bepaal je welke tone of voice je moet toepassen in je webshop? Je leest het in dit artikel!

Hou rekening met je doelgroep

Het eerste wat je gaat onderzoeken is de manier waarop mensen in jouw doelgroep aangesproken willen worden. Kijk daarvoor goed naar hoe bedrijven met vergelijkbare doelgroepen dat doen. Ook het definiëren van een ijkpersoon kan een slimme zet zijn om tot een goede tone of voice te komen.

Vraag het je klanten

Je hoeft zeker niet te gissen naar de manier waarop je klanten het liefst worden benaderd. Vraag het ze gewoon! Door (trouwe) klanten een soort enquête te laten doen kom je erachter hoe ze jouw manier van communicatie ervaren en krijg je de kans om het in de toekomst nóg beter te doen. Tip: geef mensen een kortingscode wanneer ze de enquête invullen, zodat de sneller geneigd zijn om hun mening te geven over je klantenservice.

Pas taalgebruik aan per medium

Als je je op een ruime doelgroep richt met zowel jongeren als volwassenen, bestaat de kans dat je continu moet schakelen tussen verschillende manieren van communiceren. Op FacebookSnapchat en Instagram is het taalgebruik vrijwel altijd amicaler en zijn emoji’s alom geaccepteerd. In een e-mail wordt vaak een formeler taalgebruik verwacht en ook op je website is het gebruik van ‘u’ veel voorkomend.

Blijf consistent

Wanneer je een tone of voice hebt bepaald, is het voor een professionele uitstraling belangrijk dat je eraan vasthoudt en consistent blijft. Train jezelf dus om met iedere klant op dezelfde manier te communiceren. Bij langdurig contact met een of meerdere klanten – vaste klanten dus – is het natuurlijk wel mogelijk om iets informeler te communiceren, maar je moet goed proberen aan te voelen of de klant daar behoefte aan heeft.

Zorg voor een goede balans

Het is belangrijk dat je te allen tijde op een zo natuurlijk mogelijke manier met je klanten communiceert. Wanneer je heel geforceerd netjes probeert te praten, zullen je klanten dit zeker door hebben. Maar ook te ‘populair’ praten tegen jongeren is iets wat bij sommige mensen een afknapper is en soms zelfs afschrikt!

< Terug naar blog

Lees ook:

5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers trekt

Als je een webshop hebt is het natuurlijk de bedoeling dat mensen deze ook bezoeken. Want bezoekers worden klanten en als je klanten hebt maak je omzet. Het… Lees meer >

5 tips voor een voorjaarsschoonmaak in je webshop

Fluitende vogels, stijgende temperaturen en terrasjes die langzaam weer volstromen: de lente komt eraan! Met uitstek is dit het seizoen om de bezem door je… Lees meer >

De impact van Google RankBrain op je webshop

Wist je dat Google steeds meer zelfstandig kan nadenken? Het klinkt misschien eng, maar het is onschuldiger dan je denkt. Met Google RankBrain is er een nieuw… Lees meer >

Formeel of informeel taalgebruik in je webshop?

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 515 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+
Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.