Menu

Haal je gram uit Instagram

Ben je een eigen webshop begonnen, dan kan het bijna niet anders of je hebt ook een Facebookpagina gemaakt om je producten te promoten. En terecht, want met 9.6 miljoen Nederlandse gebruikers is Facebook dé plek om potentiële klanten te bereiken. Maar vergeet Instagram niet, het social mediaplatform dat de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. Tussen alle selfies, grappige filmpjes en foto’s van katten zijn er talloze mogelijkheden om jouw webshop en producten onder de aandacht te brengen. Je hoeft alleen maar met onderstaande tips rekening te houden, simpel toch?

Wees creatief!

Webshop promoten op InstagramOp Instagram draait alles om beeld, dus zorg ervoor dat de foto’s die je plaatst opvallen tussen de massa. Een nieuwe jas die je sinds kort aanbiedt zal bijvoorbeeld minder aanspreken als je hem simpelweg op tafel legt en er een foto van maakt. Experimenteer met attributen, bijzondere invalshoeken of laat hem eventueel aantrekken door een model.

Uiteraard moeten je foto’s kwalitatief goed zijn, wat niet wil zeggen dat je ze per se met een dure camera moet nemen. Zorg er in ieder geval voor dat ze scherp en met voldoende licht genomen zijn. Het leuke aan Instagram is dat je filters over je foto heen kunt plaatsen, dus maak daar zeker gebruik van!

Even geen nieuwe producten in aantocht? Geen probleem, je kunt nog steeds relevante content plaatsen die de betrokkenheid van Instagram-gebruikers met je webshop vergroot. Denk bijvoorbeeld aan een diepzinnige, grappige of inspirerende quote die iets zegt over jouw bedrijf of producten. Maar ook kun je volgers meenemen achter de schermen en ze een indruk geven waar hun zojuist bestelde product vandaan komt. Goed, je kantoor mag er dan misschien niet zo uit zien als dat van Bol.com, het wordt ongetwijfeld gewaardeerd en je klanten zullen zich meer verbonden voelen met je merk.

Tekst en #hashtags

Webshop promoten op Instagram - hashtagsDat beeld de boventoon voert, wil niet zeggen dat je helemaal geen tekst bij je foto’s hoeft te plaatsen. Met één of twee regels tekst bij je foto zorg je ervoor dat duidelijk is waar je post over gaat, wat vooral handig is als deze wordt gedeeld. Ook je bedrijfsnaam vermelden is aan te raden! Een ander belangrijk onderdeel van Instagram waarmee je makkelijker gevonden kunt worden is het gebruiken van hashtags. Dit zijn steekwoorden waar gebruikers op kunnen zoeken, zodat alle posts met die tag op een rij worden gezet. Bedenk welke tags voor jouw foto relevant zijn en waar vaak op wordt gezocht, zodat je post meer zal opvallen. Probeer niet meer dan vijf tags per post te gebruiken, zodat je fans niet afgeleid worden van je foto door de grote hoeveelheid tags die eronder staat.

Strategisch posten Tussen die honderdduizenden foto’s van andere Instagrammers is het soms lastig om gezien te worden. Denk daarom goed na over het tijdstip waarop je je foto plaatst. Uit statistieken blijkt dat tussen 6 uur ’s ochtends en 12 uur ’s middags het kleinste aantal foto’s wordt gepost, dus dit zijn voor jou de gouden uurtjes waarin je perfect de aandacht voor je fantastische (nieuwe) product kunt opeisen. Tools die je hierbij kunt gebruiken zijn websites als Later en Hootsuite, waarmee je je posts kunt inplannen zodat ze automatisch op de geselecteerde datum en tijdstip worden geplaatst. Super handig!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 854 reviews