Gastbloggen met je webshop: waarom en hoe?

Ben je al begonnen met het plaatsen van blog artikelen op je website? Heel goed! Zoals we eerder schreven zijn er namelijk een aantal redenen waarom je een blog zou moeten onderhouden als je een webshop hebt. In dit artikel leggen we uit waarom het ook gunstig is om op andere blogs en websites artikelen te plaatsen: gastbloggen dus!

De voordelen van gastbloggen

Je zult misschien denken: het onderhouden van mijn eigen blog kost al zoveel tijd, waarom moet ik ook nog voor andere websites gaan schrijven? Het antwoord is simpel. Omdat de voordelen van gastbloggen het absoluut de moeite waard maken! We hebben de belangrijkste 4 voordelen op een rijtje gezet:

  1. Het is gunstig voor je linkbuilding
    De meeste mensen die je benadert voor het schrijven van een gastblog zullen begrijpen dat in je artikel een link naar je webshop onmisbaar is. Wanneer het artikel op een relevante en kwalitatieve website wordt geplaatst, beoordeelt Google de website waar naartoe wordt gelinkt (jouw webshop dus) beter.
  2. Je krijgt meer relevant verkeer naar je webshop
    Andere websites of blogs die qua inhoud hand in hand gaan met je webshop, zullen over het algemeen een doelgroep trekken die ook voor jouw webwinkel interessant is. Wanneer deze via het artikel bij jou terechtkomen is de kans groter dat ze een bestelling plaatsen!
  3. Je leert beter te schrijven
    Zeker als je met het gastbloggen te maken krijgt met andere schrijfwijzen dan je op je eigen blog hanteert, wordt je horizon verbreed. Je leert op nieuwe manieren te schrijven en naar verloop van tijd zullen je schrijfkunsten dan ook steeds beter worden!
  4. De naamsbekendheid van je webshop wordt groter
    Als je gaat gastbloggen is de kans groot dat je voor mensen in je doelgroep gaat schrijven die tot dan toe nog niet bekend waren met je webshop. Hoe meer je gaat gastbloggen, hoe meer je jouw webshop op de kaart zet bij potentiële klanten!

Op zoek naar het goede platform met het juiste publiek

Voordat je begint met schrijven is het noodzakelijk dat je bloggers of bedrijven vindt die interesse hebben in het plaatsen van je artikel op hun website. Om deze te vinden voer je in Google een relevante zoekopdracht in. Stel dat je hamsterkooien verkoopt, zoek dan bijvoorbeeld op ‘hamster verzorgen’. Maak vervolgens een lijst (bijvoorbeeld in Excel) met alle potentiële bloggers, bedrijven of andere platformen waarvoor je een gastblog zou kunnen schrijven. Voeg er ook contactgegevens aan toe en hou bij welke websites je al hebt benaderd.

Een pakkend onderwerp verzinnen

Je wilt natuurlijk niet ergens over schrijven waar de eigenaar van de website al eens iets over heeft geplaatst. Gebruik dus eerst de zoekfunctie van de blog of website waar je gaat plaatsen om te checken of je onderwerp al is behandeld. Vul ook nog even op Google de volgende zoekopdracht in: site:website.nl onderwerp. Hierbij vervang je ‘website.nl’ uiteraard door het domein van de website waarop je een blog gaat plaatsen en ‘onderwerp’ door het onderwerp waarover je wilt gaan schrijven.

Beginnen met schrijven

Zodra je contact hebt gehad met een blogger of bedrijf en je groen licht hebt gekregen voor het onderwerp, kun je gaan beginnen met schrijven. Het belangrijkste hierbij is dat je jouw schrijfwijze aanpast aan de doelgroep van de website. Daarvoor is het slim dat je eerst een aantal artikelen nauwkeurig leest en als richtlijn gebruikt voor je eigen blogartikel. Sommige blogs hebben zelf richtlijnen opgesteld voor artikelen die worden geplaatst, dus informeer daar ook naar!

Visuele ondersteuning

Of je nu voor je eigen blog schrijft of een gastblog maakt, een artikel met alleen maar tekst is niet aan te raden. Zorg daarom voor relevante foto’s en/of filmpjes die de tekst ondersteunen. Het leukste is het om eigen foto’s te gebruiken, maar je kunt ook rechtenvrije afbeeldingen zoeken. In dit artikel vind je daarvoor tips! In sommige gevallen zal de eigenaar van een website of blog liever zelf een geschikte afbeelding zoeken die bij zijn of haar huisstijl past. Bespreek dat alvast voordat je zelf het internet afstruint naar foto’s.

Afsluiten met een link naar je webshop

Op sommige websites en blogs staat onder artikelen een soort ‘biografie’, waarin een link wordt verwerkt naar de website van de schrijver. Zo’n biografie is dus een goede plek om de link naar je webshop in te zetten. Mocht de website waar het artikel wordt geplaatst niet zulke biografieën hebben, dan kun je eventueel de link in je tekst verwerken of afsluiten met een soort handtekening. Bijvoorbeeld: “Dit artikel werd geschreven door Niels, redacteur van Shoppagina.”

< Terug naar blog

Lees ook:

Fashioncheque en andere cadeaubonnen accepteren in je webshop

Het is eindelijk zover! Vanaf nu is het mogelijk om verschillende cadeaubonnen, waaronder Fashioncheque, in je webshop te accepteren. Afgelopen week lanceerde… Lees meer >

5 tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

We hebben op onze blog al veel artikelen geschreven over manieren waarop je de conversie in je webshop kunt verhogen. Veel conversies beginnen op de… Lees meer >

Gastbloggen met je webshop: waarom en hoe?

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 455 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+