Meet het succes van je Facebook-advertenties

In ons vorige blogartikel schreven we hoe je een goede advertentie op Facebook maakt. Nu wil je natuurlijk ook weten hoeveel bestellingen deze advertenties je opleveren. Door het succes van je advertenties te monitoren kun je deze optimaliseren zodat je campagne nog meer bestellingen oplevert. Met de conversie-pixel van Facebook meet je het allemaal. Wij leggen stap voor stap uit hoe het werkt.

Wat is een conversie?

Wat is een conversie?Wanneer iemand je advertentie aanklikt en vervolgens besluit een bestelling te plaatsen is er sprake van een conversie. Het doel van de advertentie (het plaatsen van een bestelling) is tenslotte gerealiseerd. Om het succes van een advertentie te meten is het dus belangrijk dat je precies weet hoeveel keer een advertentie is aangeklikt en hoeveel bestellingen dit uiteindelijk heeft opgeleverd. Facebook heeft daar gelukkig een handige tool voor! Met de zogeheten Facebook-pixel meet je nauwkeurig conversie van je advertenties. 

Nieuwe pixel?

Het sociale platform biedt deze mogelijkheid al enige tijd en je Shoppagina-webshop beschikt dan ook over een handige koppeling met deze dienst (je vindt deze onder Externe koppelingen > Facebook). Facebook heeft echter een nieuwe pixel gelanceerd en de oude wordt vanaf 15 februari 2017 niet meer ondersteund. Je dient dus voor deze datum over te stappen op de nieuwe pixel. Hoe je dit doet vind je in deze handleiding van Facebook. Uiteraard hebben wij de nieuwe pixel ook opgenomen in onze software.

Wat is een Facebook-pixel?

Een Facebook-pixel is een stukje code dat in de broncode van alle pagina’s van jouw webshop wordt geplaatst. Op die manier ziet Facebook wanneer mensen via jouw advertentie op je webshop terechtkomen en vervolgens iets bestellen. Zo kun je nauwkeurig inzien wat je eventueel zou moeten veranderen aan je advertenties! Via onze koppeling hoef je maar heel weinig zelf in te stellen om het werkend te krijgen.

Hoe voeg je het toe?

Allereerst moet je een Facebook-pixel maken in het Advertentiebeheer van Facebook. Let er op dat je maar 1 pixel mag maken per account. Facebook raadt je dan ook aan om een naam te gebruiken die aansluit bij je webshop. Wanneer je een pixel hebt gemaakt, kun je rechts in het beheerscherm (of in de pixelbasiscode die je van Facebook krijgt) je Pixel ID vinden (zie onderstaande afbeelding). Kopieer deze code en login op je webshop.

De Facebook pixel ID vinden

Ga vervolgens in je webshop naar Externe koppelingen en klik op Facebook. Plak je Pixel ID in het daarvoor bestemde vakje (zie onderstaande afbeelding) en klik op Opslaan. Et voilà, de pixel is aan je webshop toegevoegd! 

Pixel ID in je webshop plakkenAantal bestellingen bijhouden

Om nu daadwerkelijk te kunnen zien in hoeverre je advertenties ook bestellingen opleveren, kun je Conversietracking instellen in het beheer van je Facebook-pixel. Dit doe je door op de knop ‘Conversie maken’ te klikken in het hoofdmenu.

Vervolgens krijg je twee opties te zien, kies hierbij voor de tweede optie: ‘Aangepaste conversies bijhouden’. Kies bij Regel voor ‘URL bevat’ en vul daaronder /checkout-result.html in (zie onderstaande afbeelding). Dit is in Shoppagina-webshops het laatste gedeelte van het webadres van de pagina waarop klanten belanden als ze een bestelling hebben afgerond.

Facebook conversie maken

Andere conversies meten

Je kunt nog meer meten. Zo is het ook mogelijk om bij te houden hoeveel mensen iets toevoegen aan hun winkelwagentje of hoe vaak de zoekfunctie wordt gebruikt. Je moet dan natuurlijk wel de betreffende URL invullen en een andere categorie kiezen, dus bijvoorbeeld /basket.html als het trefwoord voor de URL en ‘Toevoegen aan winkelwagen’ als categorie.

In het volgende scherm moet je een naam invullen voor je aangepaste conversie, bijvoorbeeld ‘afgeronde bestelling’, en is het mogelijk een zogeheten conversiewaarde in te stellen. Meer informatie hierover vind je hier. Stel de pixel in en begin direct met het meten van het succes van je campagnes!

Facebook conversies meten

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

Meet het succes van je Facebook-advertenties

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+