Menu

Welke artikelen ga je verkopen?

Voordat je een webshop kunt beginnen moet je bepalen welke producten je online gaat verkopen. Bij het kiezen van het juiste assortiment moet je met een aantal zaken rekening houden. Om je te helpen bij het maken van deze beslissing geven wij een aantal tips.

Kies producten waar je iets mee hebt

Misschien is dit wel de belangrijkste factor in het bepalen van het assortiment van je webshop. Bij het opzetten en runnen van de webshop zul je dagelijks bezig zijn met producten die je verkoopt. Je moet goede productomschrijvingen maken, je producten aanprijzen bij het promoten van je webshop, vragen beantwoorden over je aanbod, etc. Je zult je dus moeten verdiepen in alle aspecten van de producten die je in de webshop gaat verkopen. Dit is veel makkelijker als je affiniteit hebt met deze artikelen. Bovendien zal je enthousiasme over het assortiment bijdragen aan het succes van je webshop.

Gat in de markt

De beste producten om te verkopen zijn natuurlijk producten die lastig of niet in Nederland te koop zijn. Nu lijkt het natuurlijk onmogelijk om zomaar een dergelijk product te bedenken maar dat hoeft niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Kun jij het product misschien goedkoper aanbieden dan de concurrent? Weet jij een bijzondere uitvoering van het product te importeren? Zijn er misschien onderdelen of gerelateerde artikelen die moeilijk te krijgen zijn? Door je te verdiepen in alle aspecten van een bepaalde groep producten ontdek je wellicht het gat in de markt.

Wat verkoopt de concurrent?

Er zijn in Nederland duizenden webshops. De kans is groot dat er al webshops zijn die jouw assortiment of een soortgelijk assortiment aanbieden. Dit is niet erg, er zijn tenslotte in ieder winkelcentrum ook meerdere supermarkten. Sterker nog, het verkeer naar de ene supermarkt zorgt voor verkeer naar de andere. Het is natuurlijk wel belangrijk dat jij je webshop onderscheidt van de concurrent en dit kan van invloed zijn op de keuze van de producten die je online gaat verkopen. Zo kun je bijvoorbeeld je webshop onderscheiden door de producten goedkoper aan te bieden. Hierbij zou je kunnen overwegen om geen A-merk artikelen op te nemen maar juist te kiezen vooreen B-merk. Een andere optie is je doelgroep duidelijk af te bakenen door de variatie in het aanbod te verkleinen.

  • Voorbeeld
    Je kunt een shop beginnen in elektronica maar dat is zeer algemeen en lastig te promoten. Je kunt ook een shop opzetten voor een deel van het assortiment, bijvoorbeeld alleen audio elektronica of nog specifieker, alleen platenspelers. Zo wordt je doelgroep duidelijker afgebakend en is je webshop makkelijker te promoten en ook makkelijker te optimaliseren voor verschillende zoekwoorden.

Neem de tijd om de concurrentie in kaart te brengen en neem dit mee in je overwegingen bij het vaststellen van de producten die je onlne wilt verkopen.

Goede marge

Een webshop beginnen is hartstikke leuk maar je moet er natuurlijk ook aan verdienen. Het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs wordt de marge genoemd. Dit deel bepaalt de brutowinst (verkoop minus inkoop) van je webshop. Hieruit moet je de verschillende kosten betalen en uiteindelijk je eigen inkomsten halen. Dit kan natuurlijk alleen als het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs groot genoeg is. Bekijk dus kritisch voor welke prijs je de producten wilt verkopen en voor hoeveel je deze kunt inkopen. Over het algemeen duidt een netto winst (brutwinst minus kosten) tussen 20 en 30% van de omzet op een gezonde marge. Afhankelijk van de beoogde omzet kan dit precentage natuurlijk lager of hoger zijn.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews