Menu

3 SEO verschillen tussen Google en Bing

In de wereld van zoekmachines zit Bing Google steeds meer op de hielen. Eerder schreven we al dat adverteren in Bing Ads kansen biedt. Dat werkt enigszins vergelijkbaar als Google AdWords en je kunt zelfs je AdWords-campagnes importeren in Bing! Nu is het misschien ook interessant om te kijken naar de verschillen tussen Bing en Google op het gebied van SEO én hoe je ervoor kunt zorgen dat je in beide zoekmachines hoog scoort.

Het indexeren van pagina’s

Niet alle pagina’s van een website worden door Bing in de zoekresultaten weergegeven. Dat komt omdat Bing alleen pagina’s indexeert die het ziet als waardevol en relevant. Een link naar de pagina vanaf een betrouwbare website (linkbuilding) kan al het verschil maken tussen wél en niet zichtbaar zijn in de zoekmachine!

Nieuwe versus oude pagina’s

Recent geplaatste en regelmatige geüpdatete pagina’s worden op Google vaak beter geïndexeerd dan op Bing. Wel is het zo dat oudere pagina’s vaak meer backlinks (alle links vanaf andere websites) hebben en dat vindt Google nog belangrijker. Bing kijkt naar de publicatiedatum van een pagina en daarbij is het aantal links vanaf andere websites minder van belang.

Exacte zoekwoorden tegenover context

Google kijkt meer naar de context van een pagina en herkent ook synoniemen voor bepaalde woorden, terwijl het voor Bing belangrijk is dat zoekwoorden die zijn ingevuld in de zoekmachine exact terugkomen op een pagina. Het is daarom bij het optimaliseren voor Google mogelijk om net wat creatiever te zijn in het schrijven van titels en andere teksten.

Optimaliseren voor Bing en Google

Hoewel er dus verschillen zijn tussen Bing en Google in hoe ze een pagina benaderen, hoef je jouw webshop gelukkig niet compleet op de schop te gooien. Je kunt prima van twee walletjes eten! Je moet er gewoon voor zorgen dat je een goede mix hebt van factoren die voor zowel Google als Bing belangrijk zijn. Enkele tips:

  • Verwerk in je artikelen en andere teksten op je website exacte zoekwoorden die belangrijk zijn voor Bing (zoals “voetbalschoenen”), maar ook long tail zoekwoorden voor Google (“Nike voetbalschoenen voor kunstgras”). Zo worden je pagina’s en blogartikelen als het goed is door de twee zoekmachines goed geïndexeerd. Probeer wel altijd op een natuurlijke manier je zoekwoorden in de tekst te verwerken.
  • Hoge kwaliteit en relevantie is voor Bing en Google even belangrijk. Keyword stuffing, ofwel het overdadig plaatsen van zoekwoorden op een pagina, wordt dus hoe dan ook bestraft met een lagere positie in de zoekmachine! Daarnaast wordt ook Bing steeds beter in het begrijpen van de context van pagina’s. Schrijf dus in eerste instantie voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines.
  • Vergeleken met Google kan het bij Bing een stuk langer duren voordat een website wordt geïndexeerd. Je kunt dit proces wel enigszins versnellen door je site zelf in te zenden.
  • Exacte zoekwoorden zijn belangrijk in Bing, dus probeer je artikelen en pagina’s goed te laten scoren door de zoekwoorden (vooraan) in de titel te zetten. Doe dit echter niet te vaak, want dat zou je weer een straf van Google kunnen opleveren.

< Terug naar blog

Lees ook:

Breng structuur in je webshop

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews