Een webshop staat of valt met de producten die er te koop zijn. Producten van verschillende prijscategorieën moet je ook op elk hun eigen manier promoten, verkopen en verzenden. Wat is de beste manier om dure en luxe producten te verkopen in je webshop? Je leest het in dit artikel!
Zeker wanneer je een duur product verkoopt is het belangrijk dat bezoekers je webshop volledig vertrouwen. Transparantie en goede communicatie zijn daarbij essentieel. Vermeld daarom duidelijk welke levertijden je hanteert, hoe duur de verzending van de producten is, hoe het retourneren in zijn werk gaat en de reviews van andere klanten. Zorg ervoor dat je alle mogelijke twijfels wegneemt!
Het laatste wat je wilt is dat een product tijdens de verzending stuk gaat of beschadigt. En een duur product dat beschadigt, dat is al helemaal naar. Bezuinig daarom niet op de verpakking waarin je je producten verstuurt, maar kies voor dikke en stevige dozen met voldoende opvulmateriaal. Voor extra zekerheid kun je daarnaast ook nog ervoor kiezen om je pakketten te verzekeren of aangetekend te versturen.
Een tactiek die bij veel (web)winkels succesvol wordt toegepast, is het gebruik maken van het zogeheten contrast effect. Dit houdt in dat er direct naast een product een nog duurder product wordt geplaatst, zodat het ‘goedkope’ product in verhouding helemaal niet zo duur meer lijkt. Als je de producten daarnaast ook nog een strategisch prijst, is dat een garantie voor succes!
Wanneer je bij aankoop van een product een accessoire gratis of met fikse korting aanbiedt, kan dit mensen het laatste zetje in de rug geven om een bestelling te plaatsen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door bij een product een gerelateerd product toe te voegen (Gerelateerde producten > Product toevoegen. Hier kun je direct ook de eventuele bundelkorting instellen. Nadat een bezoeker het product aan zijn of haar winkelmandje toevoegt, wordt het gerelateerde product getoond.
Het ontwerp van je webshop moet aansluiten op de producten die je verkoopt. Wanneer dat producten in een hoger prijssegment zijn moet je daarom ook kwaliteit en luxe uitstralen. Als je dure horloges verkoopt is het bijvoorbeeld geen goed idee om verschillende felle kleuren door elkaar te gebruiken, omdat het dan te kinderlijk oogt en niet serieus wordt genomen door bezoekers. Het gebruik van neutrale kleuren werkt daarom beter.