Menu

Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Het opstellen en onderhouden van advertenties in Google AdWords kan een tijdrovende bezigheid zijn. Desondanks is het een onmisbaar element van de promotie van je webshop. Om toch tijd te besparen kun je gebruik maken van dynamische zoekadvertenties. Lees snel verder wat je eraan hebt en hoe je de advertenties instelt!

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

  • Je hoeft niet zelf zoekwoorden te verwerken in je advertenties, Google toont je advertentie namelijk als de zoekopdracht van een gebruiker voorkomt op je website.
  • Als je een pagina verwijdert hoef je de advertentie voor die pagina niet zelf stop te zetten.
  • Voor nieuwe pagina’s hoef je geen advertenties te maken, dit gaat automatisch.

Een nieuwe campagne opzetten

Het maken van dynamische zoekadvertenties in Google AdWords is een peulenschil! Maak allereerst een nieuwe campagne door onder + Campagne op ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ te klikken.

Geef je campagne een naam, bijvoorbeeld ‘Dynamische campagne’ en selecteer vervolgens ‘Dynamische zoekadvertenties’.

Daarna vul je het adres van je website in en de gegevens die je bij een normale AdWords-campagne ook instelt. Klik tenslotte op ‘Opslaan en doorgaan’.

Advertentiegroep maken

Zodra je campagne is gemaakt, is de volgende stap het creëren van een advertentiegroep. Binnen deze advertentiegroep kun je ervoor kiezen of je alle pagina’s in je webshop wilt meenemen in je campagne of dat alleen voor specifieke pagina’s dynamische zoekadvertenties moeten worden gemaakt.

Als je specifieke webpagina’s wilt selecteren dan kun je bijvoorbeeld een woord kiezen dat onderdeel moet zijn van de URL. In dat geval klik je op ‘URL bevat’ en vul je bijvoorbeeld ‘webshop’ in. Dan worden alle webpagina’s met producten automatisch gebruikt, terwijl alle pagina’s zonder het woord ‘webshop’ worden uitgesloten van de campagne.

Om de daadwerkelijke advertentie te maken moet je een beschrijving invullen. De kop en URL worden automatisch aangepast aan de zoekopdracht van gebruikers, maar de beschrijving is bij ieder zoekresultaat hetzelfde. Het is daarom belangrijk om een wervende advertentietekst te schrijven die voor alle mogelijke zoekopdrachten relevant is.

CPC-bod instellen

Een nadeel van dynamische zoekadvertenties in Google AdWords is dat je maar 1 CPC-bod kunt instellen dat voor alle advertenties wordt gebruikt. Dit komt doordat er geen specifieke zoekwoorden zijn waar je gericht op adverteert, maar je advertenties worden aangepast naar de zoekopdrachten van gebruikers.

Merk je dat je campagne goed loopt voor een bepaald gedeelte van je webshop? Maak dan een nieuwe, aparte advertentiegroep binnen dezelfde campagne en sluit deze vervolgens uit in de advertentiegroep die je al hebt gemaakt. Vervolgens kun je daarvan het CPC-bod verhogen om zo nog meer resultaat te bereiken. Ook kun je ervoor kiezen om in de instellingen van je campagne niet te kiezen voor handmatige CPC, maar een van de automatische biedstrategieën zoals ‘Verbeterde CPC’.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 854 reviews