Menu

Napoleonbestek.nl: “We mogen zelfs BN’ers tot onze klantenkring rekenen”

Voor succes met je webwinkel is het anno 2019 belangrijk om je te onderscheiden. Een shop die dit tot kunst heeft verheven is napoleonbestek.nl. We vroegen eigenaar Marcel naar zijn ervaringen bij het starten en runnen van een webshop en tot slot deelt hij een paar handige tips!

Kun je iets over jezelf vertellen?

“Naast de webwinkel, die ik samen met mijn vrouw run, heb ik een 40-urige baan in loondienst. In mijn studie en mijn werk spelen financiën en IT een belangrijke rol. Niet direct (ik ben op beide gebieden geen expert), maar ik weet er wel veel vanaf. Ik heb namelijk mijn diploma boekhouding en als hobby bouw en onderhoud ik websites voor vrienden en bekenden. Mijn vrouw heeft een passie voor wooninrichting en sfeer en vindt het leuk om mooie sfeerfoto’s te maken. Goede ingrediënten voor een webshop dus!”

Waarom ben je een webshop begonnen?

“Ik was samen met mijn vrouw op zoek naar een leuke hobby en om eventueel wat bij te verdienen. Toen ontstond het idee om een webwinkel te starten. Dit is makkelijk te combineren met ons privéleven en goed te doen vanuit huis. Voordat we echt tot actie overgingen, waren we twee jaar verder. Daarvoor hebben we regelmatig over het idee gesproken; wat zijn de voor- en nadelen, waar krijgen we mee te maken, etc. Maar in 2011 zijn we dan toch gestart.”

Wat verkoop je in de webshop en hoe ben je op dat product gekomen?

“We zijn gestart met woonaccessoires. We wisten dat er heel veel kleine webshops zijn die in dit gebied actief zijn, net als bijvoorbeeld sieraden en kleding. Toch hebben we hiervoor gekozen omdat wij ook een passie hadden voor wooninrichting, wat de motivatie en betrokkenheid vergroot. We zijn echt klein begonnen met decoratie. Later kwamen daar ook wat grotere zaken zoals windlichten bij. Maar al snel liepen we tegen beperkingen aan: onvoldoende opslagruimte, de verzending van grotere artikelen en concurrentie. De bezinning kwam na ongeveer 2,5 jaar, toen hebben we besloten het roer om te gooien.

We hadden ook EME Bestek uit de serie Napoleon in ons assortiment. Dit vonden we allebei een erg mooi product. Ik zag potentie en voordelen, namelijk: goede opslagmogelijkheden, makkelijke verzending en het is vooral onderscheidend. Ook voor dit product hebben we weer grote passie en betrokkenheid, omdat we het allebei erg mooi vinden.

We besloten ons alleen te gaan richten op dit bestek. Met de inmiddels opgedane SEO-kennis hebben we het ook direct anders aangepakt met onze domeinnaam, de structuur van de webshop, etc. Maar we hebben er vooral voor gezorgd dat we ons goed onderscheiden van concurrenten. Er zijn immers zeer veel webwinkels die bestek verkopen. Hoe wij dit hebben aangepakt? Dat zal ik zo vertellen”

Hoe gaan de zaken tot nu toe?

“We zijn klein begonnen met slechts een paar soorten bestek in een paar kleuren. Onze winst werd steeds geïnvesteerd in het uitbreiden van het assortiment. De eerste jaren hebben we dus bewust geen cent verdiend. Alles om de kosten te dekken en te investeren in groei. We hebben ook vooral geïnvesteerd in het onderscheidend zijn. Er zijn namelijk veel webwinkels die ook bestek in hun assortiment hebben, bijvoorbeeld grote warenhuizen die goed gevonden worden. Ik denk dat we hier redelijk in geslaagd zijn.

En waar we nu staan, na vijf jaar hard werken? Iets wat we zelf in het begin niet gedacht hadden:

  • 562 verschillende producten, verdeeld in 7 categorieën en 16 verschillende kleuren;
  • Producten laten fotograferen door een productfotograaf;
  • Verkoop in Europa (vooral Nederland, België en Duitsland);
  • Verkoop via Bol.com;
  • Dit jaar ook een eigen Duitse webshop gemaakt (napoleonbesteck.de);
  • Verkoop via Amazon.de;
  • Dagelijks bestellingen.

Tot onze klantenkring mogen wij nu zelfs ook bekende Nederlanders rekenen. En ook zijn we benaderd om bestek te leveren voor een kookwedstrijd van SBS6. Kortom, een uit de hand gelopen hobby vol met avonturen. Iets waar we nog dagelijks van genieten!”

Hoeveel aandacht besteed je aan marketing en vindbaarheid?

“Veel, meerdere keren per week. Denk aan het schrijven van blogs, social media, Google Ads, analyseren en verbeteren van zoekresultaten, etc. Ik check regelmatig zelf door middel van zoekwoorden hoe goed of slecht wij gevonden worden. Dat doe ik via de Secure Search (of Incognito, red.) optie van de browser, zodat geen rekening wordt gehouden met onze voorkeuren. Worden we niet getoond op de eerste pagina, dan ga ik hiermee aan de slag. In de loop der jaren heb ik veel gelezen en geleerd over het vergroten van de vindbaarheid.”

Wat is je ervaring met Shoppagina?

“We hadden volgens mij op televisie iets over Shoppagina gehoord. Naarmate we vorderingen maakten en groeiden heb ik tussentijds veel naar andere platforms gekeken (en uitgeprobeerd), maar we kwamen toch steeds weer bij Shoppagina uit. Vooral omdat Shoppagina ook blijft doorontwikkelen. Het lijkt soms wel of jullie met ons mee-ontwikkelen en ik hoop dat dat ook zo blijft. Het is erg gebruiksvriendelijk en ik kan er nu mee lezen en schrijven. We hebben de zoektocht dus gestaakt en blijven lekker bij Shoppagina.”

Heb je tips of advies voor andere webwinkeliers?

“Het opzetten van een webshop is 1, zorgen dat je gevonden wordt door het publiek is echt andere koek. Je winkel staat immers niet in een winkelstraat waar publiek voorbij komt lopen. Neem dus de tijd om je goed te verdiepen in de technieken van Google en wat relevant is voor de vindbaarheid. En begin daarmee voordat je een webshop begint. Dan maak je de goede keuzes bij het kiezen van een domeinnaam en inrichten van je webshop. Anders heeft het runnen van een webshop echt geen zin.

Daarnaast is het belangrijk om je te onderscheiden. Zoek producten, diensten of een combinatie die een specifieke klantengroep aanspreken en waarmee je je onderscheidt van de massa. Zorg dat je antwoord kunt geven op de vraag: ‘Waarom moet een klant voor mij kiezen en niet voor de concurrent?’ Erg belangrijk is dat je zelf ook veel passie hebt voor je product! Dit vergroot de betrokkenheid en dat merkt de klant. Maar het maakt ook dat je bereid bent geld, tijd en energie te steken in het bereiken van je doelen.

Ook is het belangrijk om de afstand met je klant te verkleinen. Maak het persoonlijk. Het kopen via internet is zoveel anders dan in een winkel en toch zijn wij hier in geslaagd. Hoe? Dan moet je beslist onze blog lezen: ‘Klantbeleving bij online bestek kopen’.

 

Gratis verzending, keurig ingepakt en ook nog eens een gratis cadeautje erbij! Gewoon top. Goede combinatie van persoonlijke service en kopen via internet.

- Review over NapoleonBestek.nl

 

Tot slot is het belangrijk om reële en niet direct te ambitieuze doelen te stellen. Begin klein en ga vanuit daar verder uitbouwen. Doe dat stap voor stap en blijf op onderzoek uitgaan. Neem hier de tijd voor! Wil je een webshop als leuke bijverdienste, die je makkelijk vanuit huis kunt runnen? Of wil je een bedrijfspand, ruimte voor voorraad of personeel? Of iets ertussenin? Heb je al een winkel en wil je daarnaast ook online iets doen (omdat je de boot niet wilt missen)? Neem het serieus, neem de tijd en investeer. De tijd zal het leren. Neem ook de tijd voor bezinning en evaluatie en kijk wat eventueel anders zou kunnen."


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 621 reviews