Menu

Kunstboek-shop.nl: “Goede service bieden is gouden tip nummer een

Sander Kletter is een gepassioneerd kunsthistoricus en in die hoedanigheid onder andere hoofdredacteur van de website Art Salon Holland, een druk bezochte online kunstencyclopedie en museumgids. Hij opende in april de deuren van zijn webshop kunstboek-shop.nl. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen!

Waarom ben je een webshop begonnen?

“Door mijn werkzaamheden ben ik zeer vertrouwd met computers en het internet. Zelf ben ik dan ook min of meer automatisch meegegaan in de trend van online koop en verkoop. Ik ben sinds 1989 zelfstandig ondernemer en ben sindsdien met verkoop van goederen bezig geweest. Het is voor mij volstrekt helder dat webshops als verkoopkanaal intussen niet meer weg te denken zijn in de hedendaagse economie. De keuze om een webwinkel te beginnen ligt in mijn geval dan ook redelijk voor de hand. Voordat ik deze webshop begon, had ik al twee jaar goede ervaring opgedaan met een andere webshop waarvan ik de eigenaar ben.”

Wat verkoop je in de webshop en hoe ben je op dat product gekomen?

“Ik heb zelf in de afgelopen dertig jaar een enorme privéverzameling kunstboeken aangelegd. Dat spreekt natuurlijk bijna voor zich voor een bevlogen kunstliefhebber. Dat ben ik al sinds mijn vroege kindertijd. In de webshop verkoop ik kunstboeken om in te lezen over de levensloop van een kunstenaar, kunstboeken om ontspannen plaatjes in te bekijken, om serieus uit te studeren en handige naslagwerken om even iets in op te zoeken. Het assortiment bestaat anders gezegd uit kunstboeken voor zowel leken als kenners.”

Screenshot van de webshop Kunstboek-shop.nl

Heb je veel concurrentie?

“Dat is best een moeilijke vraag, want boeken worden natuurlijk overal online verkocht. In die zin is er dus veel concurrentie. Maar kunst is een nogal specifiek vakgebied, waar beslist niet iedere boekverkoper echt in thuis is. Daar zit denk ik dan ook mijn grote voordeel. Ik weet wat ik verkoop.”

Hoe gaan de zaken tot nu toe?

“Het valt me eigenlijk alleszins mee. Ik ben deze webshop pas begin april gestart en heb intussen toch al aardig wat boeken verkocht, ondanks het op dit moment nog steeds wat bescheiden assortiment. Leuk om te vertellen is dat ik nu al tien positieve reviews heb gekregen via Stichting WebwinkelKeur!”

Hoeveel aandacht besteed je aan marketing en vindbaarheid?

“Veel, maar er zijn in deze opbouwfase ook een hele hoop andere aandachtsgebieden waar ik me mee bezig moet houden, zoals het inkopen van de juiste boeken om de webshop tot een succes te maken.”

Wat is je ervaring met Shoppagina?

“Uitstekend! Als ik vragen heb of support nodig heb, staat Shoppagina altijd voor me klaar. Er zijn geen lange wachttijden als je opbelt, dat is heel prettig. In de 2,5 jaar dat ik mijn webshops run via Shoppagina, zijn alle technische dingen waar ik tegenaan ben gelopen opgelost.”

Heb je tips of advies voor andere webwinkeliers?

“Blijf gewoon geduld houden. Het is net als bij ieder ander bedrijf. Het heeft tijd nodig voordat je een naam opbouwt en vertrouwen krijgt van potentiële klanten. Goede service bieden aan je klanten is gouden tip nummer één. Dan zal een webshop in ieder geval door positieve mond-tot-mondreclame gestaag groeien. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om je te verdiepen in wat je wilt gaan verkopen. Maar daar kan ik weinig nuttigs over zeggen, behalve dat het beter is als je er zelf affiniteit mee hebt. Dat lijkt misschien een open deur, maar ik denk dat het daar in de verkoopbranche toch regelmatig misgaat, zowel in een gewone winkel als online.”


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 603 reviews