Wanneer je een webshop hebt maar geen bestellingen krijgt is dat erg frustrerend. Geef niet op! Waarschijnlijk kun je met een paar eenvoudige stappen het tij keren. We helpen je op weg met een handig stappenplan!
Zonder bezoekers, geen bestellingen. De statistieken in Google Analytics geven je de uitgelezen kans om te bekijken of en hoeveel bezoekers je krijgt en waar deze je website verlaten. Het is gemakkelijk te zien hoeveel bezoekers er op je website komen. Wanneer je Analytics opent is dat namelijk het eerste scherm waarop je belandt (Doelgroep > Overzicht).
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel bezoekers je zou moeten krijgen, maar probeer uit te gaan van een minimum van 100 per week. Als uit de cijfers blijkt dat je daaronder zit, moet het beter vindbaar maken van je webshop de eerste prioriteit zijn. In dit artikel vind je een uitgebreide handleiding hoe je jouw webshop beter vindbaar kunt maken op de belangrijkste zoekwoorden! Naast SEO is ook marketing is een belangrijk instrument om de traffic op je website te verhogen. Betaalde promotie door middel van bijvoorbeeld AdWords of advertenties op Facebook kan daarin uitkomst bieden!
Heb je wel bezoekers maar geen bestellingen, dan is de zogeheten Gedragsstroom (Gedrag > Gedragsstroom) een handige functie in Google Analytics. Hiermee kun je het ‘pad’ bekijken dat bezoekers afleggen op je website en op welke pagina ze deze wegklikken.
Je ziet in de gedragsstroom de volgende termen:
Bestemmingspagina/beginpagina = de pagina die een bezoeker als eerste te zien krijgt. Vaak is dit de homepagina (die in de gedragsstroom wordt getoond als ‘/’), maar het kan bijvoorbeeld ook een productpagina zijn waar iemand via Google terecht is gekomen.
Sessies = het aantal bezoeken dat er op een bepaalde pagina is gedaan.
Verlatingen = dit is het aantal sessies dat op een bepaalde pagina is beëindigd doordat de website vanaf die pagina werd verlaten.
Interactie = dit is een stap die een bezoeker neemt op je website. De 1e interactie is de eerste pagina waar iemand naartoe gaat nadat hij op de beginpagina terecht is gekomen. In het voorbeeld hierboven is er 6 keer iemand van de beginpagina naar /webshop/pennen/ gegaan.
Er zijn twee zaken waar je in de gedragsstroom op moet letten.
Keer je website binnenstebuiten. Om je daarbij te helpen hebben we een checklist gemaakt met links naar artikelen vol handige tips. Zo kom je er vanzelf achter wat je kunt verbeteren aan je webshop!
Schakel vrienden, familie en kennissen in om jouw webshop goed door te lichten. Vraag of zij iets zouden bestellen in je webshop en zo niet, waarom dat zo is. Je kunt ook andere webshopeigenaren om feedback vragen, bijvoorbeeld via Webwinkel Forum. Met meer dan 16.000 leden is dat bij uitstek het platform om met concullega’s ervaring en kennis uit te wisselen. Er is zelfs een complete rubriek die specifiek gericht is op het krijgen en geven van feedback op andere webwinkels. De ongezouten mening van andere ervaringsdeskundigen geeft je inzicht in zaken waar je zelf nooit over na had gedacht!
Wanneer het met je website wel goed zit, kan het zijn dat de concurrentie simpelweg aantrekkelijker is voor consumenten. Door je concurrenten te analyseren kom je erachter wat je kunt doen om toch boven de andere webshops uit te stijgen. Misschien kom je er achter dat de prijzen bij je concurrenten lager zijn. In dat geval moet je waarschijnlijk ook je prijzen verlagen, zodat dat geen reden meer is voor consumenten om voor de concurrent te kiezen.
Ook het hanteren van een flexibeler retourbeleid kan zorgen voor een hogere conversie. Bied bijvoorbeeld niet 14 dagen zichttermijn (de wettelijke standaard), maar 30 dagen aan. Je biedt op deze manier net even wat meer dan de competitie en de kans is groot dat je hiermee een groep consumenten over de streep trekt. Als laatste kun je ook veel leren door te kijken hoe de 'grote jongens' (zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp etc.) het doen. Hoe ze bijvoorbeeld omgaan met retourbeleid, wat ze op social media plaatsen en hoe hun klantenservice is ingericht.
Natuurlijk hopen we dat je na dit stappenplan verbetering gaat zien en de bestellingen uit de pan rijzen. Is dat niet het geval en heb je alles al geprobeerd, dan moet je wat drastischer te werk gaan. Gooi eens je hele homepage op de schop en verander de kleurcombinaties en het logo, bied voor al je producten gratis verzending aan of geef iedereen die je kent een kortingscode! Wanneer niets werkt moet je flink gaan expirementeren en er daardoor achterkomen wat werkt en wat niet.