Menu

Wat je moet doen als je geen bestellingen krijgt

Wanneer je een webshop hebt maar geen bestellingen krijgt is dat erg frustrerend. Geef niet op! Waarschijnlijk kun je met een paar eenvoudige stappen het tij keren. We helpen je op weg met een handig stappenplan! 

Stap 1. Het aantal bezoekers analyseren

Zonder bezoekers, geen bestellingen. De statistieken in Google Analytics geven je de uitgelezen kans om te bekijken of en hoeveel bezoekers je krijgt en waar deze je website verlaten. Het is gemakkelijk te zien hoeveel bezoekers er op je website komen. Wanneer je Analytics opent is dat namelijk het eerste scherm waarop je belandt (Doelgroep > Overzicht).

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel bezoekers je zou moeten krijgen, maar probeer uit te gaan van een minimum van 100 per week. Als uit de cijfers blijkt dat je daaronder zit, moet het beter vindbaar maken van je webshop de eerste prioriteit zijn. In dit artikel vind je een uitgebreide handleiding hoe je jouw webshop beter vindbaar kunt maken op de belangrijkste zoekwoorden! Naast SEO is ook marketing is een belangrijk instrument om de traffic op je website te verhogen. Betaalde promotie door middel van bijvoorbeeld AdWords of advertenties op Facebook kan daarin uitkomst bieden!

Stap 2. Het gedrag van je bezoekers onderzoeken

Heb je wel bezoekers maar geen bestellingen, dan is de zogeheten Gedragsstroom (Gedrag > Gedragsstroom) een handige functie in Google Analytics. Hiermee kun je het ‘pad’ bekijken dat bezoekers afleggen op je website en op welke pagina ze deze wegklikken.

Je ziet in de gedragsstroom de volgende termen:

Bestemmingspagina/beginpagina = de pagina die een bezoeker als eerste te zien krijgt. Vaak is dit de homepagina (die in de gedragsstroom wordt getoond als ‘/’), maar het kan bijvoorbeeld ook een productpagina zijn waar iemand via Google terecht is gekomen.
Sessies = het aantal bezoeken dat er op een bepaalde pagina is gedaan.
Verlatingen = dit is het aantal sessies dat op een bepaalde pagina is beëindigd doordat de website vanaf die pagina werd verlaten.
Interactie = dit is een stap die een bezoeker neemt op je website. De 1e interactie is de eerste pagina waar iemand naartoe gaat nadat hij op de beginpagina terecht is gekomen. In het voorbeeld hierboven is er 6 keer iemand van de beginpagina naar /webshop/pennen/ gegaan.

Er zijn twee zaken waar je in de gedragsstroom op moet letten.

  1. Allereerst moet je erachter komen wat de meest bezochte tweede pagina is. Stel dat de meeste bezoekers vanaf je homepagina niet op een productpagina terechtkomen, maar bijvoorbeeld bij je Algemene Voorwaarden of contactgegevens. In dat geval kun je de conclusie trekken dat je producten en/of productcategorieën niet goed te vinden zijn voor bezoekers van je homepagina. Zorg ervoor dat je de belangrijkste producten in je webwinkel bovenaan de homepage toont en de categorieën in het menu duidelijk zijn ingedeeld.

  2. Ten tweede is het bijhouden van het aantal verlatingen belangrijk. Je kunt deze zien door je muis op de rode streep naast een pagina te houden. Op de bovenstaande afbeelding zien we dat maar liefst 34 van de 51 sessies al werden beëindigd op de homepagina, een percentage van 63%. We kunnen daaruit de conclusie trekken dat er iets op de homepagina niet goed zit. Zodra je duidelijk hebt op welke pagina(‘s) het bij jou misgaat, gaan we in het volgende deel kijken wat dat is en hoe we het kunnen oplossen!

Stap 3. Maak een grondige analyse van je website

Keer je website binnenstebuiten. Om je daarbij te helpen hebben we een checklist gemaakt met links naar artikelen vol handige tips. Zo kom je er vanzelf achter wat je kunt verbeteren aan je webshop!

  • Heb je een herkenbaar en professioneel logo?
    Een webshop kan niet zonder logo. Het zorgt ervoor dat je de naamsbekendheid van je shop vergroot en herkenbaar bent voor de online shopper. Met een goed logo straal je bovendien betrouwbaarheid en kwaliteit uit!

  • Een duidelijke indeling en weergave van de categorieën?
    Is het direct duidelijk wat je verkoopt? En is iedere categorie via één klik te bereiken vanaf de homepage?

  • Voldoet je webshop aan alle wettelijke verplichtingen?
    Beschikt je website over Algemene Voorwaarden en zijn deze correct opgesteld? Daarnaast zijn er enkele wettelijke verplichtingen waaraan je moet voldoen? Behalve voor het voorkomen van boetes is dit ook voor de betrouwbaarheid en professionaliteit van je webshop noodzakelijk.

  • Staat er tekst op je homepage?
    SEO-technisch gezien is tekst op de homepagina van je webshop onmisbaar. Google hecht veel waarde aan tekst boven de zogeheten fold (het deel bovenaan de homepage)!

  • Bevatten je producten uitgebreide en unieke productomschrijvingen?
    Ook dit is voor je SEO erg belangrijk. Daarnaast willen bezoekers graag zo veel mogelijk informatie over een product kunnen raadplegen voordat ze deze bestellen. Daarmee stimuleer je de verkoop en voorkom je retouren!

  • Staan er meerdere aantrekkelijke productfoto’s bij ieder product?
    Mensen willen het liefst een product vanuit alle hoeken kunnen bekijken. Plaats daarom niet alleen een productfoto van de voorkant van het product, maar maak foto’s uit verschillende standpunten!

  • Zijn de prijzen in je webshop correct?
    Bieden je concurrenten hetzelfde product voor een lagere prijs aan? Kijk dan of je ook kan zakken met jouw prijs. Voer daarnaast het zogenaamde strategisch prijzen uit! Voorbeeld: als een product €9,99 kost zal het vaker worden besteld dan bij een ronde prijs van €10.

  • Hanteer je reële verzendkosten?
    Zou je lagere verzendkosten of zelfs gratis verzending kunnen aanbieden? Kijk goed naar de mogelijkheden, want te hoge verzendkosten is bij zo’n 60% van de online shoppers een reden om het winkelwagentje te verlaten.

  • Onderhoud je een blog waarop je regelmatig nieuwe artikelen plaatst?
    Een blog heeft veel voordelen. Het is goed voor je linkbuilding en SEO en het geeft je webshop een ‘menselijk’ gezicht. Bovendien is het de perfecte manier om producten en aanbiedingen te promoten!

  • Belicht je speciale acties en aanbiedingen op je homepagina?
    De carrousel is een mooie plek om nieuwe producten, aanbiedingen of andere acties te promoten. Gebruik daarbij een mooie foto en vergeet ook de call-to-action niet (bijvoorbeeld “Bestel hier!”).

  • Wat is de levertijd van je producten?
    Tegenwoordig worden bij vrijwel alle webshops hun producten de volgende dag geleverd. Je kunt daarom eigenlijk niet meer aankomen met een levertijd van meerdere werkdagen, met een aantal producten (bijvoorbeeld maatwerk) als uitzondering. Als je helemaal onderscheidend wil zijn bied je same day delivery aan. (mogelijk via Shops United of Sendcloud)!

Stap 4. Vraag anderen om kritiek

Schakel vrienden, familie en kennissen in om jouw webshop goed door te lichten. Vraag of zij iets zouden bestellen in je webshop en zo niet, waarom dat zo is. Je kunt ook andere webshopeigenaren om feedback vragen, bijvoorbeeld via Webwinkel Forum. Met meer dan 16.000 leden is dat bij uitstek het platform om met concullega’s ervaring en kennis uit te wisselen. Er is zelfs een complete rubriek die specifiek gericht is op het krijgen en geven van feedback op andere webwinkels. De ongezouten mening van andere ervaringsdeskundigen geeft je inzicht in zaken waar je zelf nooit over na had gedacht!

Stap 5. Kijk naar de concurrentie

Wanneer het met je website wel goed zit, kan het zijn dat de concurrentie simpelweg aantrekkelijker is voor consumenten. Door je concurrenten te analyseren kom je erachter wat je kunt doen om toch boven de andere webshops uit te stijgen. Misschien kom je er achter dat de prijzen bij je concurrenten lager zijn. In dat geval moet je waarschijnlijk ook je prijzen verlagen, zodat dat geen reden meer is voor consumenten om voor de concurrent te kiezen.

Ook het hanteren van een flexibeler retourbeleid kan zorgen voor een hogere conversie. Bied bijvoorbeeld niet 14 dagen zichttermijn (de wettelijke standaard), maar 30 dagen aan. Je biedt op deze manier net even wat meer dan de competitie en de kans is groot dat je hiermee een groep consumenten over de streep trekt. Als laatste kun je ook veel leren door te kijken hoe de 'grote jongens' (zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp etc.) het doen. Hoe ze bijvoorbeeld omgaan met retourbeleid, wat ze op social media plaatsen en hoe hun klantenservice is ingericht.

Nog steeds geen geluk?

Natuurlijk hopen we dat je na dit stappenplan verbetering gaat zien en de bestellingen uit de pan rijzen. Is dat niet het geval en heb je alles al geprobeerd, dan moet je wat drastischer te werk gaan. Gooi eens je hele homepage op de schop en verander de kleurcombinaties en het logo, bied voor al je producten gratis verzending aan of geef iedereen die je kent een kortingscode! Wanneer niets werkt moet je flink gaan expirementeren en er daardoor achterkomen wat werkt en wat niet.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 595 reviews