Menu

Zoekwoord kannibalisatie in je webshop: voorkomen en verhelpen

Een fenomeen dat funest kan zijn voor de positie van je webshop in de zoekresultaten is zogenaamde ‘zoekwoord kannibalisatie’. Het is treedt vaak onbewust op als je een website optimaliseert voor Google, maar kan een negatief effect hebben op je SEO. In dit artikel lees je wat het is en wat je ertegen kunt doen!

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

De term kannibalisatie wordt in de marketingwereld gebruikt om aan te duiden dat nieuwe producten de aandacht voor en omzet van andere (vaak vergelijkbare) producten wegkapen. En dat kan ook voorkomen bij pagina’s in je webshop. Maak je een nieuwe pagina die je optimaliseert op een zoekwoord, dan zit deze een eerder gemaakte pagina met hetzelfde zoekwoord in de weg.

Zoekmachines kunnen door zoekwoord kannibalisatie moeilijker identificeren welke pagina ze moeten zien als degene met de meeste autoriteit en relevantie. Het gevaar is dus dat niet één maar meerdere pagina’s minder goed worden beoordeeld. Om het optreden van zoekwoord kannibalisatie tegen te gaan en voorkomen zijn er een aantal stappen die je kunt doorlopen.

Stap 1: inventariseren welke andere pagina’s ranken op het zoekwoord

Het eerste wat je moet doen is in kaart brengen welke pagina’s scoren op hetzelfde zoekwoord. Dat doe je door de volgende zoekopdracht in te vullen op Google: site:jouwdomein.nl [zoekwoord]. Zo kun je precies zien welke pagina’s op jouw website met elkaar concurreren en elkaar dus in de weg zitten.

Stap 2: Pagina’s bewerken

Is jouw belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld ‘nike schoenen’ en komt dit woord ook op je pagina over nike sportschoenen voor, verander dan schoenen in sportschoenen. Zo zorg je ervoor dat de pagina alleen op de zoekopdracht ‘nike sportschoenen’ scoort en niet op ‘nike schoenen’.

Je kunt wel 1 keer het zoekwoord laten staan en daarmee linken naar de pagina die de belangrijkste is voor het trefwoord. Daarmee laat je Google weten dat die pagina relevanter is voor het zoekwoord waar een link van is gemaakt. Op die manier kan het dus geen kwaad om je zoekwoord op meerdere pagina’s te vermelden. Deze werkwijze is ook nog eens goed voor je interne linkbuilding!

Stap 3: Afwachten en de resultaten analyseren

Wanneer je de zoekwoord kannibalisatie op je website hebt aangepakt zul je nog niet direct resultaat zien. Het zal waarschijnlijk minimaal enkele dagen duren voordat Google de verandering oppikt en verwerkt in de indexatie van je pagina’s. Hou nauwkeurig je webshop met Google Search Console in de gaten. Met name de functie ‘Zoekanalyse’ is daarbij belangrijk.

Stap 4: Verleg je focus naar long tail zoekwoorden

Zodra je verschillende pagina’s hebt die per pagina ranken op één zoekwoord, is het zaak om je te gaan focussen op long tail zoekwoorden. Het heeft weinig zin om nog meer pagina’s te maken en deze te optimaliseren op eerder gebruikte short tail zoekwoorden.

Stap 5: Keyword map maken

Een keyword map is een overzicht van alle pagina’s in je webshop, met daarbij de zoekwoorden waarop deze pagina’s ranken. Daarbij vermeld je ook voor ieder zoekwoord het zoekvolume, dus hoe vaak er iedere maand op het woord gezocht wordt. Een keyword map is handig om in het vervolg, als je nieuwe pagina’s maakt, kunt voorkomen dat deze op zoekwoorden focust waar je eerder al op hebt geoptimaliseerd. Om er zeker van te zijn dat je geen pagina’s vergeet, kun je de sitemap van je webshop opvragen. Deze vind je op www.[domeinnaam].nl/service/html/SEO/sitemap.xml.

Het makkelijkste is om je keyword map in Excel te maken. Zet de URL van elke pagina in je webshop onder elkaar, met daarbij de titel en de zoekwoorden waar de betreffende pagina op rankt.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 555 reviews