Drie tips voor een professionele Facebookpagina

Een Facebookpagina is niet alleen een makkelijke en leuke manier om te communiceren met je klanten, het is ook voor veel bezoekers de eerste kennismaking met je webshop. Facebookpagina's zijn, in tegenstelling tot particuliere Facebookprofielen, altijd openbaar en vindbaar in Google. Daarom is het van belang dat je pagina er verzorgd en professioneel uitziet. Daarmee verhoog je niet alleen het vertrouwen in je bedrijf maar zullen ook meer mensen vanaf de pagina doorklikken naar je webshop en wellicht een bestelling plaatsen. Wij geven drie tips om je pagina te optimaliseren.

De omslagfoto

De omslagfoto is de grote foto bovenaan de pagina. Dit is een belangrijke blikvanger en daarmee zeer bepalend voor de uitstraling van je pagina. De afbeelding wordt geschaald naar een formaat van 851 bij 315 pixels. De afbeelding die je als omslagfoto wilt instellen dient minimaal 400 bij 150 pixels te zijn. Als je echter een afbeelding gebruikt die kleiner is dan het uiteindelijke formaat (851 x 315) wordt deze opgerekt tot dit formaat. Dit kan tot lelijke resultaten leiden. Daarom is het verstandig ervoor te zorgen dat de afbeelding die je wilt gebruiken minimaal deze afmetingen heeft.

Facebook omslag- en profielfoto

Een grotere afbeelding gebruiken is geen probleem. De breedte van de omslagfoto wordt door Facebook automatisch aangepast naar het juiste formaat en bij het verkleinen van een afbeelding treedt er geen vervorming op. Vervolgens kun je zelf de afbeelding in de hoogte schuiven zodat de belangrijke informatie duidelijk in beeld verschijnt.

In het verleden mocht de afbeelding niet meer dan 20% tekst bevatten maar Facebook heeft deze eis geschrapt. Maak daar gebruik van en vermeld bijvoorbeeld je domeinnaam en slogan groot in de afbeelding. Houd er wel rekening mee dat je profielfoto deels over de omslagfoto wordt geplaatst. Op deze pagina kun je precies zien hoe je de omslagfoto het beste kunt inrichten.

Bonustip: voeg ook een Call-to Action-knop toe aan je omslagfoto.

De profielfoto

Iedere Facebook-pagina beschikt ook over een profielfoto. Dit is de kleinere afbeelding die deels over de omslagfoto wordt getoond. De afbeelding die op de pagina wordt getoond is 160 x 160 pixels maar, om onduidelijke redenen dient de afbeelding die je  gebruikt minimaal 180 pixels breed zijn. De foto mag hoger zijn, zoals in het geval van de Shoppagina-profielfoto, er valt dan alleen standaard een deel van de afbeelding buitenbeeld.

De profielfoto wordt ook in een veel kleiner formaat bij je berichten en reacties getoond. De formaten hiervan zijn respectievelijk 40x40 en 32x32 pixels, zoals je hieronder kunt zien is dat bijzonder klein. Kies daarom een duidelijke afbeelding, bijvoorbeeld je logo, die ook op de kleine formaten herkenbaar is, met weinig of geen tekst.

Facebook thumbnails profielfoto

Het Info-tabblad

In het tabblad ‘Info’ (‘About’ in de Engelse variant) kun je informatie over je shop kwijt, zoals web- en e-mailadres, telefoonnummer, een korte beschrijving van je activiteiten en openingstijden (gelukkig is ‘altijd open’ een keuzemogelijkheid). Vul alle velden zo compleet mogelijk in. Het belang hiervan wordt duidelijk wanneer we googlen op een tekst uit het info-tabblad van Shoppagina. Het eerste zoekresultaat verwijst rechtstreeks naar deze pagina. Doordat Facebook bijzonder goed scoort in de organische resultaten kan het zijn dat deze pagina op verschillende zoekwoorden beter scoort dan je eigen shop, zeker als je net je webshop bent begonnen. Een goed gevuld Info-tabblad is dus niet alleen informatief voor potentiële klanten maar kan ook voor verkeer naar je pagina en je webshop zorgen.

Je kunt overigens naast de tabbladen ‘Tijdlijn’ en ‘Info’ ook nog enkele andere tabbladen toevoegen, waaronder Foto’s, Video’s en Evenementen. Klik op ‘Meer > Tabbladen beheren’ om deze toe te voegen.

Bonustip #2: promoot je Facebookpagina zoveel mogelijk, zowel on- als offline. Plaats een like-button op je homepage, vermeld de url op je visitekaartjes en flyers en in je e-mailhandtekening.

< Terug naar blog

Lees ook:

Is je webshop al klaar voor de herfst?

De zomer lijkt helaas al weer voorbij te zijn, dus we gaan ons opmaken voor het najaar. Dierendag, Halloween, Sint Maarten en op langere termijn Sinterklaas,… Lees meer >

5 tips voor een duurzame webshop

Webshops zorgen gemiddeld gezien voor minder CO2-uitstoot dan fysieke winkels. Toch zijn er enkele manieren om je webshop nóg duurzamer te maken. Als je deze… Lees meer >

Drie tips voor een professionele Facebookpagina

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 334 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+