Wat je moet doen als je geen bestellingen krijgt – deel 1

Wanneer je een webshop hebt maar geen bestellingen krijgt is dat erg frustrerend. Geef niet op! Waarschijnlijk kun je met een paar eenvoudige stappen het tij keren. We helpen je op weg met een handig stappenplan! Dit is het eerste deel van het tweeluik, waarin we gaan kijken naar het aantal bezoekers in je webshop en hoe zij zich gedragen.

Stap 1. Het aantal bezoekers analyseren

Zonder bezoekers, geen bestellingen. De statistieken in Google Analytics geven je de uitgelezen kans om te bekijken of en hoeveel bezoekers je krijgt en waar deze je website verlaten. Het is gemakkelijk te zien hoeveel bezoekers er op je website komen. Wanneer je Analytics opent is dat namelijk het eerste scherm waarop je belandt (Doelgroep > Overzicht).

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel bezoekers je zou moeten krijgen, maar probeer uit te gaan van een minimum van 100 per week. Als uit de cijfers blijkt dat je daaronder zit, moet het beter vindbaar maken van je webshop de eerste prioriteit zijn. In dit artikel vind je een uitgebreide handleiding hoe je jouw webshop beter vindbaar kunt maken op de belangrijkste zoekwoorden! Naast SEO is ook marketing is een belangrijk instrument om de traffic op je website te verhogen. Betaalde promotie door middel van bijvoorbeeld AdWords of advertenties op Facebook kan daarin uitkomst bieden!

Stap 2. Het gedrag van je bezoekers onderzoeken

Heb je wel bezoekers maar geen bestellingen, dan is de zogeheten Gedragsstroom (Gedrag > Gedragsstroom) een handige functie in Google Analytics. Hiermee kun je het ‘pad’ bekijken dat bezoekers afleggen op je website en op welke pagina ze deze wegklikken.

Je ziet in de gedragsstroom de volgende termen:

Bestemmingspagina/beginpagina = de pagina die een bezoeker als eerste te zien krijgt. Vaak is dit de homepagina (die in de gedragsstroom wordt getoond als ‘/’), maar het kan bijvoorbeeld ook een productpagina zijn waar iemand via Google terecht is gekomen.
Sessies = het aantal bezoeken dat er op een bepaalde pagina is gedaan.
Verlatingen = dit is het aantal sessies dat op een bepaalde pagina is beëindigd doordat de website vanaf die pagina werd verlaten.
Interactie = dit is een stap die een bezoeker neemt op je website. De 1e interactie is de eerste pagina waar iemand naartoe gaat nadat hij op de beginpagina terecht is gekomen. In het voorbeeld hierboven is er 6 keer iemand van de beginpagina naar /webshop/pennen/ gegaan.

Er zijn twee zaken waar je in de gedragsstroom op moet letten.

  1. Allereerst moet je erachter komen wat de meest bezochte tweede pagina is. Stel dat de meeste bezoekers vanaf je homepagina niet op een productpagina terechtkomen, maar bijvoorbeeld bij je Algemene Voorwaarden of contactgegevens. In dat geval kun je de conclusie trekken dat je producten en/of productcategorieën niet goed te vinden zijn voor bezoekers van je homepagina. Zorg ervoor dat je de belangrijkste producten in je webwinkel bovenaan de homepage toont en de categorieën in het menu duidelijk zijn ingedeeld.

  2. Ten tweede is het bijhouden van het aantal verlatingen belangrijk. Je kunt deze zien door je muis op de rode streep naast een pagina te houden. Op de bovenstaande afbeelding zien we dat maar liefst 34 van de 51 sessies al werden beëindigd op de homepagina, een percentage van 63%. We kunnen daaruit de conclusie trekken dat er iets op de homepagina niet goed zit. Zodra je duidelijk hebt op welke pagina(‘s) het bij jou misgaat, gaan we in het volgende deel kijken wat dat is en hoe we het kunnen oplossen!

Lees hier deel 2 van dit tweeluik!

< Terug naar blog

Lees ook:

Een chatbot maken voor Facebook Messenger

Misschien heb je het wel eens meegemaakt: je stuurt een berichtje naar een Facebookpagina en krijgt vrijwel direct een automatisch bericht terug. Soms staan er… Lees meer >

10 handige gratis extensies voor Google Chrome

Met ruim 40% van de Nederlandse internetgebruikers die surfen met Google Chrome, is de kans groot dat ook jij nu dit artikel in deze browser zit te lezen. Een… Lees meer >

De meest effectieve woorden om te gebruiken in advertenties

Dat sommige advertenties beter werken dan andere is een van de vele uitdagingen van het promoten van je webshop. Maar wist je dat er een aantal woorden zijn die… Lees meer >

Wat je moet doen als je geen bestellingen krijgt – deel 1

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 412 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+