5 tips om van bezoekers klanten te maken

“Kijken, kijken, niet kopen!”, een zin die ook op het Nederlandse online winkelpubliek lijkt te slaan. Het kan erg frustrerend zijn om te zien dat je webshop veel bezoekers, maar weinig bestellingen trekt. Met de volgende 5 tips vergroot je de kans dat een bezoeker van je webshop het niet alleen bij kijken houdt, maar ook daadwerkelijk een aankoop doet!

1. Geef een goede eerste indruk

Veel van de bezoekers zullen als eerste stuiten op de homepagina van je webshop. Heel erg belangrijk dus dat deze helemaal geoptimaliseerd is en professioneel overkomt! Als je in Google Analytics ziet dat veel bezoekers afhaken na alleen maar de homepagina te hebben bezocht, weet je dat hier werk aan de winkel is. Gebruik de mooiste foto’s, schrijf perfecte teksten en benoem de unique selling points van je webshop, zodat deze blijven hangen bij bezoekers als ze je webwinkel verder aan het verkennen zijn. 

Tip: in Analytics kun je heel veel informatie over het gedrag van je bezoekers op je webshop vinden. Je vindt dit in het menu onder ‘Gedrag’. Kijk ook eens naar Gedrag > Site content > Gedetailleerd inhoudsrapport.

2. Zorg voor een betrouwbare uitstraling

Het is noodzakelijk dat je webshop aan alle vastgestelde wetgeving voldoet, om hoge boetes te voorkomen en daarnaast betrouwbaar over te komen. Een betrouwbare uitstraling van je webshop heeft echter meer voeten in de aarde, want online consumenten hechten bijvoorbeeld enorm veel waarde aan het lezen van reviews voordat ze een bestelling plaatsen. Zorg er daarom voor dat bezoekers van je website makkelijk de reviews over je webshop kunnen raadplegen en wees ook zeker niet bang om wat minder positieve reviews openbaar te tonen, mits je de eventuele klacht zichtbaar en naar tevredenheid hebt opgelost.

3. Maak duidelijke productpagina’s

Voordat mensen online iets bestellen, willen ze natuurlijk wel weten wát ze precies kopen. Verzeker bezoekers daarom van zo compleet mogelijke productpagina’s, met goede omschrijvingen, alle belangrijke specificaties en goede productfoto’s die je bij voorkeur zelf hebt gemaakt of hebt laten maken. Benoem eventueel ook de voordelen van het bestellen bij jouw webshop op de productpagina’s, zoals gratis verzending of een retourperiode van 30 dagen i.p.v. de wettelijke termijn van 14 dagen.

4. Promoot je nieuwsbrief

Wanneer bezoekers van je website wel geïnteresseerd zijn in je product maar om de één of andere reden nog geen bestelling willen plaatsen, is het slim om deze mensen op de hoogte te houden via een nieuwsbrief. Op deze manier hou je het contact warm en is de kans groot dat de bezoeker op termijn wel een bestelling plaatst! Een mogelijkheid om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen is bijvoorbeeld door een slide in de carrousel te maken waarin een link staat naar het aanmeldformulier.

Maak je al gebruik van de koppeling met MailChimp? Via deze koppeling kunnen mensen zich heel eenvoudig aanmelden voor je nieuwsbrief die je vervolgens vanuit je MailChimp-account verstuurt. Lees er alles over vanaf pagina 118 in de handleiding.

5. Bied gratis verzending aan

Een slimme truc om bezoekers te verleiden tot het plaatsen van een bestelling is het gratis versturen van je producten. Bij veel webshops is gratis verzending al de standaard, waardoor steeds meer consumenten afhaken als er verzendkosten op een bestelling zit. Uiteraard is het ook mogelijk om pas vanaf een bepaald bedrag gratis verzending aan te bieden. Zo zal je niet alleen meer bestellingen ontvangen maar verhoog je ook het gemiddelde orderbedrag.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop

Eerder schreven we al hoe je zorgeloos foto’s gebruikt in je webshop en waar je deze kunt vinden. Maar er zijn ook bepaalde afbeeldingen die je vooral niét… Lees meer >

Optimaliseer je AdWords advertenties met het vertoningspercentage

De kans is groot dat je niet de enige bent die op bepaalde zoekwoorden adverteert in Google. Om de concurrentie te slim af te zijn is het verstandig om gebruik… Lees meer >

Update juni 2017 - Verkoop via Bol + uitbreidingenmodule!

Verkopen doe je niet alleen! Achter iedere succesvolle webshop staat een team van verkoopkanalen, advertentieplatformen en handige koppelingen. De… Lees meer >

5 tips om van bezoekers klanten te maken

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 432 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+