AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste consumenten beginnen nu eenmaal hun zoektocht naar een een product in Google. Via het advertentieplatform van de zoekmachine kunnen jouw advertenties direct bij de zoekresultaten worden getoond. Directer kan eigenlijk niet.

We leggen in 5 eenvoudige stappen uit hoe je kunt beginnen met adverteren in AdWords.

Allereerst is het goed om een paar belangrijke termen uit te leggen die je vaker terug zal zien komen.

  • Conversie =Als een bepaald doel wordt behaald dat je vooraf hebt bepaald, noem je dat een conversie. Een bestelling in webshop is een voorbeeld van een conversie, maar ook het abonneren op een nieuwsbrief kan een conversie worden genoemd als dat het doel is van je advertentie.

  • Budget = Het bedrag dat je maximaal dagelijks wil uitgeven aan je AdWords-campagne.

  • CPC (Cost per Click) = Dit is het bedrag dat iedere klik op een advertentie je kost.

  • CPA (Cost per Acquisition) ­= Dit is het bedrag dat iedere conversie je kost.

  • CTR (Click Through Rate) = Aantal keer er op de advertentie is geklikt gedeeld door het aantal keer dat de advertentie is vertoond. Dit getal is een goede indicatie van het succes van de advertentie. 

De structuur van Google AdWords ziet er als volgt uit:

AdWords-account > Campagne > Advertentiegroep > Advertentie 

Als je een webshop hebt is dit een voorbeeld van een goede structuur van je AdWords-account (klik op de afbeelding voor een grotere variant):

AdWords structuur voor webwinkel(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

1. Zoekwoordenonderzoek

Allereerst is het belangrijk om te bedenken op welke woorden je gevonden wil worden. Wanneer je een laag budget hebt, is het beter om niet te veel verschillende zoekwoorden in te stellen. Omdat je dan weinig geld over veel woorden ‘uitsmeert’ is het effect per zoekwoord klein. Kies daarom bijvoorbeeld 5 relevante zoekwoorden waarvan je zeker weet dat je er conversie uit gaat halen. De zoekwoordplanner van AdWords is een handige tool die je daarbij helpt.

AdWords zoekwoordenplanner(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

2. Uitsluitingszoekwoorden

Er zijn natuurlijk ook woorden waarop je juist niét gevonden wil worden, zoals ‘gratis’. Uiteraard wil je geld verdienen, dus mensen die op zoek zijn naar een gratis product zijn dan niet jouw doelgroep. Wanneer je geen uitsluitingszoekwoorden gebruikt loop je risico dat mensen zonder intentie om iets te bestellen op je advertentie klikken, wat jou weer geld kost! Andere voorbeelden van uitsluitingszoekwoorden zijn ‘goedkoop’ (tenzij dat een van je unique selling points is) of ‘informatie’.

3. Tijdstippen instellen

Een advertentie hoeft niet 24 uur per dag zichtbaar te zijn. Gelukkig niet, want je advertentie zal op sommige tijdstippen meer geld kosten dan hij oplevert! Om te kunnen analyseren wat voor jou werkt is het slim om eerst een campagne te testen door hem de eerste week wél 24 uur per dag te laten draaien. Na deze week kun je zien op welke dagen en uren je advertenties het meest en het minst conversie hebben opgeleverd. Pas op basis van die gegevens de advertentieplanning en je biedingen voor de weken daarna aan.

4. Campagne maken

Nadat je vooronderzoek hebt gedaan naar goede (uitsluitings)zoekwoorden en een tijdschema, is het tijd om de campagne te gaan opzetten. Dit doe je door onder het tabblad ‘Campagnes’ op de knop ‘+Campagne’ te klikken. Je krijgt vervolgens een aantal campagneinstellingen te zien zoals het netwerk en de locatie waar je je advertenties wil tonen, je dagelijkse budget en de CPC. Omdat de mogelijkheden hiervoor echt eindeloos zijn is het goed om de uitgebreide informatie van Google zelf door te lezen.

AdWords campagnes

In het volgende scherm kun je advertentiegroepen maken. Stel, we maken de twee advertentiegroepen die we eerder in het schema lieten zien: Zonnebrillen en Tassen. Allereerst vul je dan een bestemmingspagina in, voor zonnebrillen bijvoorbeeld http://www.mijnwebshop.nl/webshop/zonnebrillen. Dit is de pagina waarop mensen terecht komen als ze de advertentie aanklikken.

Bij elke advertentiegroep geef je daarnaast aan hoeveel iedere klik op een advertentie mag kosten. Een uitgebreide handleiding over hoe je jouw bod en budget moet bepalen vind je hier. Als je een advertentiegroep hebt gemaakt is het tijd om de daadwerkelijke advertenties te maken. Kies de juiste zoekwoorden en schrijf een vlammende advertentietekst voordat je de advertenties live zet.

5. Resultaten analyseren

Om goed te kunnen analyseren wat je advertenties opleveren is het koppelen van je AdWords-account met Google Analytics noodzakelijk. Je kan zo precies zien hoeveel mensen er op je advertentie hebben geklikt, vervolgens een bestelling hebben geplaatst en dus hoe hoog de conversie van je campagnes is. Deze gegevens zijn erg waardevol, omdat je op basis hiervan bijvoorbeeld zoekwoorden kunt toevoegen, verwijderen of aanpassen om meer conversies te realiseren.

< Terug naar blog

Lees ook:

Ontdek de meest effectieve nieuwsbrief met een A/B-test in MailChimp

Twijfel je sterk tussen twee verschillende onderwerpregels voor je nieuwsbrief? Of ben je benieuwd op welk tijdstip je nieuwsbrieven het meest worden gelezen of… Lees meer >

Verwelkom de lente in je webshop met deze 5 tips

Hoewel het weer nog niet helemaal meewerkt, is het vanaf vandaag dan eindelijk officieel lente. Fluitende vogels, volle terrasjes en rokjesdag staan ons weer te… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 401 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+