Social media en SEO

Een nieuwe functie in je webshop maakt het mogelijk om heel eenvoudig social media-knoppen aan je site toe te voegen. Via deze knoppen kunnen bezoekers van je webshop met één klik jouw homepage of een andere pagina delen met hun vrienden, volgers, connecties, kringen etc. Dit is niet alleen een hele leuke en makkelijke manier om je webshop te promoten maar kan ook bijdragen aan de vindbaarheid van je webshop.

In dit artikel leggen we uit hoe je deze kanalen kunt inzetten om je webshop ‘hoger in Google’ te krijgen.


PageRank

Een belangrijk onderdeel van  je positie in de zoekresultaten in Google is de zogenaamde PageRank. De PageRank is ooit bedacht door en vernoemd naar de mede-oprichter van Google, Larry Page. Simpel gezegd geeft de PageRank de kans aan dat iemand op jouw site belandt door willekeurige links aan te klikken. Hoe meer links naar je site, hoe hoger de PageRank en hoe groter de kans dat je hoog in de zoekresultaten zult belanden. Het is dus belangrijk om veel links naar je site te regelen. Het regelen van links naar je site noem je linkbuilding. Social Media kunnen hieraan bijdragen.

+1

Het sociale netwerk van Google, Google+, kan als enige direct bijdragen aan de vindbaarheid van je shop. Iedere +1 die jouw site ontvangt wordt door Google als link naar je site gezien. Wanneer jouw webshop wordt ge+1d wordt er dus een link naar jouw site gelegd. Daarnaast ontvangen alle mensen in de kringen van deze Google+-gebruiker een bericht dat jouw webshop is ge+1d. Op deze manier wordt jouw webshop dus niet alleen onder de aandacht gebracht maar verzamel je ook waardevolle links naar je webshop. Twee vliegen in één plus!

Indirecte bijdrage aan linkbuilding

Andere social media zoals Facebook, Twitter , LinkedIn en Pinterest kunnen alleen op indirecte wijze aan je linkbuilding bijdragen. De profiel- en startpagina’s van Facebookers zijn bijvoorbeeld afgeschermd voor Google. Eventuele links op deze pagina’s naar je site worden dus niet meegewogen door Google in het bepalen van je PageRank. Bedrijvenpagina’s zijn wel openbaar en dus zichtbaar voor Google maar helaas kent Facebook een ‘rel=nofollow’ aan alle externe links toe waardoor ook deze links niet bijdragen aan je PageRank. Dit geldt helaas ook voor externe links op Twitter, LinkedIn en Pinterest.

Buzz

Hoe kunnen deze social media dan bijdragen aan je vindbaarheid? Door je shop onder de aandacht te brengen van je fans en volgers gaan zij mogelijk links naar je site plaatsen op andere websites en forums. Deze links wegen natuurlijk wel mee en dragen direct bij aan je vindbaarheid. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de bezoekers van je webshop een reden geven bepaalde pagina’s te delen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een weblog te beginnen waarop je regelmatig artikelen plaatst met nieuwtjes en wetenswaardigheden. Als mensen deze artikelen interessant vinden gaan ze er ongetwijfeld naar linken vanuit andere hoeken van het internet. Zorg dus voor goede content (teksten, afbeeldingen, video’s etc) op je site zodat mensen jouw site met elkaar gaan delen. Uiteindelijk zal dit links naar je site opleveren en zul je gaan stijgen in de zoekresultaten.

Social media knoppen op je webshop plaatsen

Het is nu heel makkelijk om social media-knoppen aan je webshop toe te voegen. Via deze knoppen kunnen bezoekers jouw shop of een bepaalde pagina in je shop direct delen, plussen, tweeten, pinnen etc.  Je vindt de instellingen voor deze knoppen onder Instellingen > Webshop en dan in het tabblad ‘Social media’. Je kunt zelf aangeven welke knoppen je wilt tonen en aan welke zijde van het scherm. Bovendien zijn de knoppen responsive. Als je shop wordt bekeken op een smartphone of tablet schuiven de knoppen netjes naar de onderzijde van het scherm zodat ze niet het gebruiksgemak van je shop in de weg zitten.

Een voorbeeld van deze knoppen vind je aan de linkerzijde in je browser.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 handige apps voor je webshop

De kans is groot dat je dagelijks bijna net zo veel op je smartphone zit als achter de computer. Om het leven als webwinkelier zo gemakkelijk mogelijk te… Lees meer >

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch… Lees meer >

Social media en SEO

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 329 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+