Social media en SEO

Een nieuwe functie in je webshop maakt het mogelijk om heel eenvoudig social media-knoppen aan je site toe te voegen. Via deze knoppen kunnen bezoekers van je webshop met één klik jouw homepage of een andere pagina delen met hun vrienden, volgers, connecties, kringen etc. Dit is niet alleen een hele leuke en makkelijke manier om je webshop te promoten maar kan ook bijdragen aan de vindbaarheid van je webshop.

In dit artikel leggen we uit hoe je deze kanalen kunt inzetten om je webshop ‘hoger in Google’ te krijgen.


PageRank

Een belangrijk onderdeel van  je positie in de zoekresultaten in Google is de zogenaamde PageRank. De PageRank is ooit bedacht door en vernoemd naar de mede-oprichter van Google, Larry Page. Simpel gezegd geeft de PageRank de kans aan dat iemand op jouw site belandt door willekeurige links aan te klikken. Hoe meer links naar je site, hoe hoger de PageRank en hoe groter de kans dat je hoog in de zoekresultaten zult belanden. Het is dus belangrijk om veel links naar je site te regelen. Het regelen van links naar je site noem je linkbuilding. Social Media kunnen hieraan bijdragen.

+1

Het sociale netwerk van Google, Google+, kan als enige direct bijdragen aan de vindbaarheid van je shop. Iedere +1 die jouw site ontvangt wordt door Google als link naar je site gezien. Wanneer jouw webshop wordt ge+1d wordt er dus een link naar jouw site gelegd. Daarnaast ontvangen alle mensen in de kringen van deze Google+-gebruiker een bericht dat jouw webshop is ge+1d. Op deze manier wordt jouw webshop dus niet alleen onder de aandacht gebracht maar verzamel je ook waardevolle links naar je webshop. Twee vliegen in één plus!

Indirecte bijdrage aan linkbuilding

Andere social media zoals Facebook, Twitter , LinkedIn en Pinterest kunnen alleen op indirecte wijze aan je linkbuilding bijdragen. De profiel- en startpagina’s van Facebookers zijn bijvoorbeeld afgeschermd voor Google. Eventuele links op deze pagina’s naar je site worden dus niet meegewogen door Google in het bepalen van je PageRank. Bedrijvenpagina’s zijn wel openbaar en dus zichtbaar voor Google maar helaas kent Facebook een ‘rel=nofollow’ aan alle externe links toe waardoor ook deze links niet bijdragen aan je PageRank. Dit geldt helaas ook voor externe links op Twitter, LinkedIn en Pinterest.

Buzz

Hoe kunnen deze social media dan bijdragen aan je vindbaarheid? Door je shop onder de aandacht te brengen van je fans en volgers gaan zij mogelijk links naar je site plaatsen op andere websites en forums. Deze links wegen natuurlijk wel mee en dragen direct bij aan je vindbaarheid. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de bezoekers van je webshop een reden geven bepaalde pagina’s te delen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een weblog te beginnen waarop je regelmatig artikelen plaatst met nieuwtjes en wetenswaardigheden. Als mensen deze artikelen interessant vinden gaan ze er ongetwijfeld naar linken vanuit andere hoeken van het internet. Zorg dus voor goede content (teksten, afbeeldingen, video’s etc) op je site zodat mensen jouw site met elkaar gaan delen. Uiteindelijk zal dit links naar je site opleveren en zul je gaan stijgen in de zoekresultaten.

Social media knoppen op je webshop plaatsen

Het is nu heel makkelijk om social media-knoppen aan je webshop toe te voegen. Via deze knoppen kunnen bezoekers jouw shop of een bepaalde pagina in je shop direct delen, plussen, tweeten, pinnen etc.  Je vindt de instellingen voor deze knoppen onder Instellingen > Webshop en dan in het tabblad ‘Social media’. Je kunt zelf aangeven welke knoppen je wilt tonen en aan welke zijde van het scherm. Bovendien zijn de knoppen responsive. Als je shop wordt bekeken op een smartphone of tablet schuiven de knoppen netjes naar de onderzijde van het scherm zodat ze niet het gebruiksgemak van je shop in de weg zitten.

Een voorbeeld van deze knoppen vind je aan de linkerzijde in je browser.

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

Social media en SEO

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 475 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+