Het promoten van je webshop en de producten die je verkoopt kan een tijdrovende bezigheid zijn. Als je een aantal trouwe klanten hebt kun je dat voor je laten doen, met zogeheten user generated content. Lees snel verder om erachter te komen wat het precies is en hoe je het kunt inzetten!
User generated content is content die door klanten zelf wordt aangeleverd, in plaats van dat je dit zelf maakt. Mensen worden dus actief betrokken bij jouw webshop! Het begrip content is breed: je kunt denken aan artikelen, maar ook foto’s, video’s en beoordelingen op daarvoor bestemde websites.
Een paar belangrijke voordelen van user generated content zijn:
De mogelijkheden voor het krijgen van door fans gemaakte content zijn eindeloos! Hier een greep uit de verschillende manieren waarop je user generated content kan inzetten:
Reviews en testimonials
Is jouw webshop actief op The Feedback Company, KiyOh of WebwinkelKeur? Dan kun je reviews eruit pikken en uitlichten op je website of social media. Daarnaast kun je ook vragen of een terugkomende klant zijn ervaringen met je webshop wil delen in een zogeheten testimonial – een klein persoonlijk verhaal.
Foto’s
Met name op Instagram is user generated content een bekend begrip. Wanneer mensen bijvoorbeeld een nieuwe outfit hebben, willen ze dit graag laten zien. Het gebeurt vaak vanzelf dat ze bij een foto die ze plaatsen ook de winkel of webshop noemen waar ze het product gekocht hebben!
Video’s
YouTube is een belangrijke bron van user generated content. De review video’s, unboxing-filmpjes en vlogs zijn niet te tellen! Het is daarom niet gek dat veel webshops en andere bedrijven (professionele) YouTubers inschakelen om iets over een van hun producten te vertellen.
Interviews
Een interview met een van je klanten kun je eigenlijk zien als een uitgebreide versie van een testimonial. Bij een interview ga je wat meer de diepte in over wie je klant is, maar daarbij vraag je uiteraard ook naar zijn of haar ervaringen met jouw producten en de webshop.
Blogs
Allereerst loont het om zelf blogs schrijven, dat levert interactie op van bezoekers van je webshop. Als het goede artikelen zijn levert dat bovendien reacties op en kun je de input daarin gebruiken voor nieuwe content. Ook het laten schrijven van een blog door een van de klanten is een goede methode!
In onderstaand voorbeeld zie je hoe Primark goed gebruik maakt van user generated content. Op de website kunnen bezoekers foto’s uploaden van zichzelf in een of meerdere kledingstukken die ze bij de kledingwinkel hebben gekocht. Er wordt zo vanzelf reclame gemaakt voor de producten en Primark hoeft daar weinig voor te doen!
(klik op de afbeelding voor een grotere variant)
Goed, hoe krijg je nu je klanten zover dat ze voor jou content gaan ‘genereren’? Heel simpel, in eerste instantie vraag je het ze gewoon! Dit kun je doen door middel van je nieuwsbrief, het sturen van een mail naar een trouwe klant of door een oproep te doen op social media. Je kunt er eventueel ook een beloning tegenover zetten door er een soort wedstrijd van te maken. Met een beetje geluk begint daarna het balletje te rollen en komen je klanten uit zichzelf met content!