Menu

Waarom heb ik nog niets verkocht in mijn webshop? 5 beginnersfouten

Een webshop beginnen is natuurlijk hartstikke leuk maar er komt ook veel bij kijken. Je moet de shop aantrekkelijk vormgeven en overzichtelijk inrichten, de verkoopprijzen en verzendkosten berekenen, productfoto’s en goede productomschrijvingen maken. Is je webshop helemaal opgetuigd dan is het eindelijk tijd om te verkopen. Via de Google Analytics zie je de eerste bezoekers op de site binnendruppelen maar er wordt niets verkocht. Door de drukte omtrent het starten van je eigen webshop heb je wellicht enkele belangrijke zaken die klanten afschrikken (zogenaamde conversiekillers) over het hoofd gezien. Daarom zetten wij 5 beginnersfouten op een rij.

Te hoge verzendkosten

De verzendkosten zijn natuurlijk een grote kostenpost voor iedere webwinkelier en het is van belang dat je er geen verlies op lijdt. Wanneer je echter de kosten die je zelf betaalt één op één doorberekent aan de klant kan dit leiden tot onverwacht hoge verzendkosten en dat is een beruchte conversiekiller. Klanten vinden het nu eenmaal niet leuk in winkelmandje te worden geconfronteerd met extra (hoge) kosten. Kijk daarom eens kritisch naar je verzendkosten. Kun je misschien een vast bedrag hanteren en de overige kosten verrekenen in de verkoopprijs? Misschien kun je zelfs gratis verzending aanbieden, of gratis verzending vanaf een bepaald bedrag. Op deze manier zet je de verzendkosten juist in om de conversie te verhogen.

Slechte productfoto’s

Heb je zelf de productfoto’s gemaakt? Het is heel lastig om zonder enige fotografie-ervaring goede en sprekende productfoto’s te maken. Slechte productfoto’s zijn ook een reden voor mensen om niet te bestellen. Niet alleen staat het onprofessioneel, de klant kan ook niet het product goed bekijken alvorens het te bestellen. Kijk daarom ook eens kritisch naar de manier waarop je de producten in je webshop presenteert. Kan het beter? Zou je het zelf bestellen? Lees ook onze tips voor het maken van goede productfoto’s.

Geen bedrijfs- of contactgegevens

Een nieuwe webshop heeft nog geen reputatie kunnen opbouwen. Daarom moet je er alles aan doen om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Dit begint met het duidelijk vermelden van je bedrijfsgegevens zoals KvK- en btw-nummer. Zorg er tevens voor dat je klanten eenvoudig contact met je op kunnen nemen via een e-mailadres of contactformulier. Je bent overigens ook wettelijk verplicht om tenminste een mailadres en telefoonnummer te vermelden op je site.

Toeslagen betaalmethodes

Net als verzendkosten zijn de kosten voor de verschillende betaalmethodes inherent aan het runnen van een webshop. Het is echter niet verstandig deze kosten bij je klanten in rekening te brengen. Zeker voor de gangbare online betaalmethodes als iDEAL, PayPal, en per overboeking kun je beter geen toeslag in rekening brengen want ook dit is een reden voor klanten om tijdens het bestelproces af te haken en bij een andere shop te bestellen.

Webshop niet vindbaar

Het kan natuurlijk ook dat je webshop helemaal geen bezoekers trekt. Als je geen budget hebt voor het plaatsen van advertenties dan ben je afhankelijk van de vindbaarheid van je webshop in de organische (niet-betaalde) resultaten. Google heeft doorgaans ongeveer twee weken nodig om je webshop te vinden. Vanaf dat moment is je webshop vindbaar. Het betekent echter nog niet dat je goed scoort op de belangrijke zoekwoorden. Het kan zeker nog twee weken duren voordat die informatie goed is verwerkt en je een vaste plek in de zoekresultaten inneemt. Als je shop laag in de zoekresultaten wordt getoond moet je de webshop optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Dit doe je door goede informatieve teksten in je webshop te plaatsen en relevante links naar je shop te regelen (linkbuilding). Verder kun je Google een handje helpen door je sitemap in te voeren in Google Search Console. Het is niet bekend of dit daadwerkelijk het proces versnelt maar het kan zeker geen kwaad.

Lees ook het artikel 'Hoe werkt Google?'. 

Alle conversie-tips op een rij

Ook als je webshop al een tijdje draait en er regelmatig wordt besteld kan de conversie wellicht worden verbeterd. Is je webshop bijvoorbeeld wel mobielvriendelijk en doe je wel genoeg aan up- en cross-selling? Wij hebben alle tips met betrekking tot het verhogen van de conversie verzameld op de pagina ’Conversie’.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews